Der er ingen tvivl om at Google hersker, når vi snakker SEO og generel markedsføring på nettet. Bing er en søgemaskine som naturligvis eksistere, dog er det ikke en tjeneste som mange virksomheder ligger vægt på. I dette indlæg tager vi et kig på forskellige Google kommandoer, og hvad de kan bruges til i forhold til SEO, og i sær linkbuilding. Der findes et hav af Google kommandoer, som man kan bruge til at gøre sine Google-søgninger bedre og de er ikke kun til almindelige brugere, der leder efter information, varer, tjenester eller hvad de nu søger efter. Mange af disse kommandoer kan med fordel bruges i SEO-arbejde, som bl.a. Søgeordsanalyse og onsite optimering, linkbuilding-muligheder og Teknisk SEO-analyse. I dette indlæg tager vi et kig på kommandoer, som er velegnet til onsite optimering. Kommandoer som vil vil kigge nærmere på er allintext, allinurl, allintitle og naturligvis site. tiny.cc/qxn57y
Google kommandoer allintext, allinurl, allintitle og site
Den første kommando er allintext, som er en søgning derviser Google SERP sider, hvor søgeordene indgår et sted i brødteksten på SERP siden. Eksempelvis vil søgningen allintext fremvise SERP siderne, hvor søgeordene “succesfuld” “rekruttering” “udvikling” og “discnordic” indgår i teksten på selve landingssiden. Det behøver ikke præcist være i den rækkefølge, men ordene kan stå vilkårligt i teksten på landingssiden.
Eksempel på Google søgning: allintext:detitalienskekoekken carbonara – detitalienskekoekken.dk
Den anden er kommandoen allinurl, hvor alle ord som man søger, indgår i URL’en. Her indgår ordene vilkårligt i titlen, og på den måde kan du se om url’en er relevant i forhold til søgeordet.
Den tredje Google kommando er allintitle, hvor alle ord som man søger, indgår i selve titlen på hjemmesiden. Eksempelvis: allintitle: https http Hvad skal vi vælge. Ligsom ved de to andre behøver ikke præcist være i den rækkefølge, men ordene kan stå vilkårligt i titlen.
Den sidste og nok den vigtigste Google kommando er site, hvilket er en søgning hvor du kan finde ud af hvor mange sider på websitet som er indekseret i Google. Se eksempel her:
Her vises at på seomik.dk er det 73 sider som er indekseret i Google, hvilket stemmer meget godt overens med hvad jeg har udgivet af sider.