Linkbuilding en vigtig faktor for SEO

Linkbuilding er en af de vigtigste faktorer inden for SEO/søgemaskineoptimering, der kan inddeles i to kategorier: on-site og off-site. En god og simpel definition på disse kategorier er følgende:

  • Interne links på din hjemmeside, er hvor du linker internt mellem dine forskellige sider, her er det vigtig at linke mest til den side du finder mest værdifuld.
  • Eksterne links fra en side til en anden (samme som udgående). Betegnes som ekstern linkbuilding, og referende domæner, samt backlinks.
  • Indgående links fra andre hjemmesider som linker ind til din. Et backlink.
  • Udgående links hvor du linker ud til en hjemmeside, fra din egen side.

Det er processen for at generere et link til din hjemmeside fra en anden side. Det handler i bund og grund om at få gode henvisninger ind til sin side, men det er også utrolig vigtigt, at de kommer fra relevante og gode hjemmesider. Det er kvaliteten, ikke kvantiteten der tæller. Her spiller semantik og relevans en stor rolle.

Relevans, kvalitet og troværdighed

Relevans, kvalitet og troværdighed er nøgleord når det kommer til linkbuilding, så det nytter ikke noget, at du får en masse indgående henvisninger fra hjemmesider som ikke er relevant for din side.

Jo flere links du har der peger mod dit domæne, jo mere populær virker din side for søgemaskinerne – som hovedregel. For selvom en henvisning fra en anden hjemmeside, skal betragtes som en stemme på dig, er det meget forskelligt hvor meget værdi og trust en hjemmeside kan videregive. En hjemmesides værdi kan måles i domain rating, page rank og url rating. Læs nedenstående indlæg og bliv klogere på begrebet Linkbuilding.