Google AdWords er Google’s online annoncering program, og deres klart største indtægtskilde overhovedet. Med andre ord er det, det der holder hjulene i gang for Google. Google AdWords tillader næsten alle virksomheder, at annoncere online, via deres søgemaskine.Enten gennem deres netværk af søgepartnere, ved hjælp af displaynetværket, eller som Google shopping som omfatter et væld af sider. I dette indlæg beskriver jeg værdien af Google AdWords og hvordan du kommer i gang.
Jeg har hjulpet flere kunder med Google Adwords, og der findes faktisk mange ting som kunden selv kan gøre i sådan et forløb. Inden du går i gang med AdWords vil jeg altid anbefale at hjemmesiden er velfungerende og har en vis synlighed rent organisk. AdWords kan ofte være en dyr fornøjelse, hvis det ikke er sat op korrekt, og gavnen af annoncering vil være spildt. En AdWords annonce fungere så længe der er penge på kontoen, og vil være synlig indtil budgettet er brugt op. Hvis du starter en kampagne periode op, og din hjemmeside er skruet rigtig samme, vil det gavne den organiske synlighed, i og med at der bliver skabt trafik til siden. Netop trafik til siden, og tidsforbrug brugt på siden er store faktor som Google belønner stort i den organiske placering.
AdWords, hvad kan du selv gøre?
Men hvad kan du kunde selv gøre, inden forløbet med AdWords starter op? Jo, et simpelt overblik over hvad du egentligt vil være synlig på og en kort søgeordsanalyse over konkurrencen i på markedet. I AdWords værktøjet har du mulighed for at tjekke konkurrencen i punktet “søgeordsplanlægning”. Google har på det seneste skærpet resultaterne i dette værktøj, og giver mere nøjagtig data til AdWords kunder som har et større spend på kontoen.
I Bondtofte & Co. bruger vi også AdWords annoncering, se eksempel her
Virker AdWords på et konkurrencepræget marked som SEO og gulvafslibning?
Med korrekt annoncering, og målretning af relevante søgeord, vil du blive vist flere gange på forsiden, for den pågældende søgning. På søgeordet “søgemaskineoptimering” er vi faktisk til stede på 3 resultater på forsiden, nemlig i AdWords, som en betalt annonce, på Henriks personlige blog, Henrik-bondtofte.dk og vores firma site Bondtofte.dk. Ud af 16 resultater udgør vi 3, hvilket er en stor fordel for at opnå en konvertering. Ligeledes er AdWords meget relevant for markeder med stor konkurrence. Jeg har arbejdet for en kunde, som tilbyder gulvafslibning i hovedstadsområdet, Gulvkanonen.dk, som har gjort meget for at optimere hans hjemmeside. Han er ligeledes synlig 2 gange på forsiden på søgeordet “gulvafslibning københavn”. Vi har opsat korrekt landingssider op på sitet of fokuseret søgeordene om der som er relevant for ham, se annoncen her.
AdWords kampagnen måles på forskellige parameter: Budpris, relevans og kvalitetsscore. Kvalitetsresultatet består af en række komponenter: Forventet klikfrekvens (CTR, clickthrough rate), annoncerelevans og landingssideoplevelse. Alle søgeord får et kvalitetsresultat på en skala fra 1 til 10, hvor 1 er det laveste resultat, og 10 er det højeste.
Så spørgsmålet som “AdWords annoncering – virker det?” svaret er simpelt, ja hvis det er sat rigtig op, hjemmesiden er skruet rigtig sammen og du har budgettet til det.