Meta tags består overordnet af meta title og meta description. Et Google resultat består en overskrift, som er blå, selve url’en, som er grøn og en beskrivelse. Meta title er den blå overskrift, som gerne skulle opfordre kunden til at klikke sig videre, url’en er den www adresse den besøgende lander på og meta description er den beskrivelse som fortæller hvad brugeren kan forvente sig af websitet. Se et eksempel her.
Google ændre hele tiden længden af meta titel og meta beskrivelse, derfor er det vigtigt at holde dig opdateret , og ikke mindst holde dit website opdateret. Tallene viser, at 80% af befolkningen bruger søgemaskiner for at finde information på internettet, så derfor er det altså altafgørende at du har nogle gode meta tags implementeret.
Hvis du dygtig får du site links i SERP
Hvis Google mener du er det vigtigste resultat på den pågældende søgning, belønner de dig ved at lade dig få førstepladsen, men også lade dig få site links i resultatet. Jeg har hjulpet en kunde, ved navn Den Cyklende Låsesmed, som tilbyder låseservice i København. Her har vi opnået site links, hvilket er links direkte ind til vigtige undersider på din hjemmeside, se eksempel her.
Tallene for meta tags i dag
Længden for både title og descriptions bliver afhængigt af de forskellige sider målt i pixel eller karaktere. en af de førende internationale SEO sider, fortæller i deres indlæg om meta tags af længden bør være mellem 135-160, i deres artikel her. I en anden artikel fra SEOinc, skriver disse tal:
Desktop:Titel længde: 70-71 karaktere
Meta beskrivelse: 200 karaktere
Mobil: Titel længde: 78 karaktere
Meta beskrivelse længde: 170-172 karaktere
Ligeledes er pluginet Yoast en rigtig god hjælpende hånd, når meta tags skal udfyldes. Her bliver dataene løbende opdateret, og pluginet angiver på en flot visuel måde at tagsene stemmer overens med kravene. Nå længden er passende, bliver indikatoren grøn. Gør dig selv en tjeneste at download pluginet Yoast til til din hjemmeside.