Duplikeret indhold

Duplikeret indhold? 3 tips til at undgå dette!

Det er vigtigt at et website ikke indholder duplikeret indhold, lige så vel må URL’erne heller ikke være duplikeret. Hvis du på din hjemmeside her en masse duplikerede URL’er kan det ske at Google ikke opfanger det nye indhold, som kunne være relevant for brugeren. Det kan ofte være det CMS som du benytter, der generere tilfældige webadresser. En let og enkel måde af håndtere duplikeret indhold, ift. til Google og søgemaskinerne er  k ved brug af Canonical tag eller META-robots tagget ”noindex”, hvilket mange Cookies sider benytter, eller bør benytte.

Hvis Canonical tag eller ”noindex” ikke er en løsning, kan du i sidste ende være nødsaget til at ændre URL, men det absolut sidste udvej, da meget værdi kan gå tabt. En URL indenholder hver især en mængde af værdi, som primært kommer fra brugermæssige interaktioner og links. Denne værdi ønsker man naturligvis ikke forsvinder og det er lige præcis derfor, du skal være ekstra opmærksom på ikke at ændre navnet på din URL – du skal virkelig have et solidt belæg for at gøre dette. Hvis du er nødsaget til at gøre det, er det utrolig vigtigt at der bliver opsat korrekt 301 redirect. Det enkelte produkt skal redirectes til samme produkt, og hvis det ikke eksistere længere, bør du linke til den mest relevante side som muligt.

Større hjemmeside, større problemer

En større webshop som håndtere mere en 1.000 produkter, kan have store problemer, da Google bruger mange ressourcer på at crawle hjemmesider med duplikeret indhold. Jeg har hjulpet et online ikke apotek (Den danske lovgivning gør at siden endnu ikke må kalde sig et online apotek – dette på trods af, at siden sælger flere tusinde apoteksvarer.), Mecindo med deres online markedsføring, både på deres danske og svenske side. Siderne sælger alt lige fra hæmoride creme til superfood. Mecindo forsøger at imødekomme ønsket om, at kunne bestille apoteksvarer online og få dem leveret direkte til døren i diskret indpakning. De har mere end 6000 vare online, hvilket kræver den rette struktur for at undgå duplikeret indhold. Jeg har hjulpet Mecindo med at skabe overblik over deres online markedføring, hvilket er en langvarig process, men det er nu kommet 100% styr på deres url, hvor vi både har brugt canonical tag, noindex og sågar ændret url’en.