Der er ingen tvivl om at vi bruger flere og flere penge på onlinehandel. Sidste år brugte vi dansker knap 115 milliarder kroner på e-handel, og en stigende andel af købene sker på udenlandske hjemmesider. Det kan være et problem for dansk detailhandel, og eksperter råber vagt i gevær. Både fladskærms-tv, Macbook-opladere og plæneklippere, ja stort set alt handles i dag online, det kun fantasien sætter grænser. Rigtig mange dansker lader transaktionerne falde på udenlandske sider som asiatiske Alibaba og amerikanske Amazon.
Sidste år brugte danskerne 115 milliarder kroner på e-handel, heraf 1/3 del svarende til cirka 40 milliarder kroner blev brugt på udenlandske hjemmesider, og stadigt flere foretrækker at klikke varerne hjem fra pc’en frem for at blive personligt betjent ved kassen i den nærmeste fysiske butik.
Fordele og ulemper ved den øgede konkurrence
Konkurrence er altid en fordel for forbrugerne, og der kan med fordel spares nogle penge. Men der kan være unfair konkurrence, da udenlandske netbutikker ikke betaler dansk moms eller snyder med tolden og dermed “snyder” statskassen for en masse penge.
Hvad køber vi på nettet?
Koncertbilletter, nye løbesko, rejser, bøger og mad, er alle ting som er populære og handle online. De seneste par er andelen, der har handlet på nettet i løbet af en etårig periode, vokset gevaldigt. Det viser en analyse, som Dansk Erhverv har udarbejdet på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.
I analysen har man kortlagt en profil af en typisk dansk online-shopper. De mest flittige til at shoppe på nettet de unge mellem 20-39 år, der har en lang videregående uddannelse, tjener over 300.000 kroner om året og bor i Region Hovedstanden. Mænd handler mest elektronik og kvinder handler mest tøj, og generelt ting som ikke kun er til dem selv, så som ting til barnet, barnevogn osv.
Overvejnøje hvor dine penge ligges når du handler online, og tænk på det større perspektiv.