Når en hjemmeside skal udvikles, er der flere parameter som der skal tages højde for. Før i tiden var det vigtigt for en virksomhed bare at have en hjemmeside, hvor den primære funktion var at fungere om online visitkort. Hvis man i dag “bare” publicere et website og lader det ligge, vil du efter kort tid blive glemt i Google, hvis Google overhovedet har opdaget din hjemmeside. En et de vigtigste faktorer for at få Google til at vurdere hvordan din side skal placeres i søgeresultaterne, er tekstforfatning og indhold på specifikke landingssider. I tidligere indlæg har jeg beskrevet vi hvordan content is king. Prisen på tekster til hjemmesider kan dog variere voldsomt, en god idé er at indhente priser på tekster. Udover at indhente forskellige priser fra forskellige stedet, så giver jeg par små fif på hvad du skal være opmærksom på, når det bestilles ellers udarbejdes tekst til hjemmesider, læs med her.
Tekst er stadig vigtigt
Førhen blev tekst til hjemmesider, webshops og generelt tekster til web ofte nedprioriteret i forhold til design og teknik. Efter hånden har folk fået øjnene op for teksten er en at de vigtigste parameter indenfor SEO. Der er desværre stadig folk som mener, at indholdet kommer i anden eller tredje række, kontra teknik og design. Tekst på landingssider bør vægtes lige så højt som design og hjemmesidens funktionalitet. Det er ingen hemmelighed at en hjemmeside med lidt tekst har meget sværere ved at opnå gode placeringer i søgeresultaterne i forhold til hjemmesider med god og relevant tekst. Netop relevant tekst er vigtigt, og det handler helt sikkert om kvalitet frem for kvantitet. Det er vigtig at teksten suppleres med relevant indhold som fx billeder, grafik eller en video. Et rigtig godt fif er at tjekke det periodiske system for SEO, som er udarbejdet af searchengineland, og læse op på de onpage faktorer som systemet beskriver.