Hjemmesider vedrørende boligmarkedet, ejendomsmæglere og boligportaler er nogle af de sites, kan som i mange andre tilfælde gøre brug af online markedsføring og alt hvad det indebærer – alt fra SEO, linkbuilding, paid advertising mv. Der er et stort potentiale for gevinst her og i denne artikel vil du læse lidt om, hvilke keywords du kan fokusere på alt efter branche, hvilke emner dine SEO artikler kan komme ind på, og hvordan der arbejdes med online markedsføring i praksis i boligbranchen.
Hvorfor er der gevinst i boligbranchen?
Der er flere tusinde søgninger på keywords der henvender sig boligområdet, hvor hver søgning potentielt set kan være en kunde – det være sig boligkøber eller boligsælger. Dette kræver naturligvis gode rankings på Google, men derudover kræver det at dit on-site SEO er i top.
Størstedelen af boligsælgere har brug for en ejendomsmægler eller en boligvurdering, med mindre de vil gøre brug af selvsalg, som vi kan se er ved at trende, hvor boligsælgere har mulighed for selv at markedsføre boligen på sociale medier og diverse sites henvendt selvsalg.
Lige netop boligvurderingen er noget der typisk tilbydes gratis af ejendomsmæglere som en metode til at få en fod ind, og muligvis tage sig af resten af boligsalget. En anden trend der er ved at finde dagslys på boligmarkedet er salgstjekket.
Her kommer en mægler forbi og giver dig gode råd til, hvad du kan gøre for en muligprisstigning eller gøre boligen mere attraktiv til potentielle købere.
For at dette skal være muligt kræver det naturligvis, at du som ejendomsmægleren befinder dig i top 3 på Google under dine relevante keywords. Men hvad kan nogle gode keywords være for en ejendomsmægler?
Hvilke keywords som ejendomsmægler?
Boligbranchen er en stor branche og der er en bred vifte af keywords som kan være relevante. Vælger man at fokusere på dem alle kan det argumenteres for, at det kan tage længere tid at komme op af rangstien på Google, men til gengæld får du flere op samtidig, og lige pludselig kommer det til at gå rigtig godt.
Dette tager naturligvis længere tid rent praktisk, da artiklerne på skift skal fokusere på mange keywords, fremfor 1 – 3 forskellige keywords.
En anden strategi kan netop være, at der udvælges 2-3 forskellige keywords, som man mener og har vurderet til kan være afgørende for sitets succes.
Keywords der gør sig relevante inden for boligbranchen kan være nogle af de helt almindelige og logiske, som “ejendomsmægler”, både som standalone eller i kombination med bynavne, eks. ”ejendomsmægler københavn”.
Som sagt er selvsalg en voksende bevægelse, men det er primært indenfor andelsboliger, som er et specialiseret marked, og som ikke er ligeså interessant for ejendomsmæglere som ejerboliger.
Boligvurdering, ejendomsvurdering eller salgsvurdering kan være endnu et eller flere keywords der kan rette fokus i mod. Som demonstreret er der flere betegnelser for den samme service.
Her kan man teste og analysere hvilket keywords der har flest hits, og vælge at fokusere der, eller man kan vende den om, og gå efter de ord som har mindre hits, det kunne muligvis også være, at det her kunne være lettere at ranke højt.
Nu hvor branchen typisk drejer sig om boligsalg, er dette naturligvis også et af de keywords der kan fokuseres på. Her skal det huskes, at boligsalg også kan hedde ‘salg af bolig’, og derudover skal man have det i mente, at nogle muligvis staver boligsalg, som bolig salg, det vil sige som to ord.
Der er mange flere keywords man kan fokusere på, når det kommer til SEO og rankings, men for at stige i ranking kræver det at man kan udarbejde god content. Et ordsprog går på “Content is King”.
Content i boligbranchen
Content er alpha og omega når det kommer til online markedsføring og dette gælder også i boligbranchen. Derfor er der en lang række af emner man kan skrive, lave videoer, grafik, lydoptagelser mv. om.
Nogle af emner kan eksempelvis være, hvilke initiativer man som boligsælger kan tage for at øge sandsynligheden for et salg, hvordan boligmarkedet er i Danmark, de forskellige regioner, kommunerne eller de individuelle byer mv. Her kan man hver måned se på offentligt tilgængelig data for boligmarkedet, spotte boligpris udvikling både national og regionalt, og lave content herom.
Lige i det her felt, så er det kun fantasien der sætter grænserne.