troværdig hjemmeside

Er din hjemmeside troværdig?

Kender du det, at du står i en større elektronikforretning såsom Elgiganten, Power, TDC eller Telia og føler, at sælgeren sælger dig katten i sækken? Ofte har butikssælgere mange års erfaring med at overtale og sælge produkter på baggrund af uvidenhed og falske behovsanalyser. Men nu skal det være slut med at man forlader butikken eller hjemmesiden med dårlig smag i munden, et dyrt nyt abonnement og en telefon, som ikke lever op til dige forventninger.

Tidens trend er gennemsigtighed

Overalt på nettet skyder nye services op, som giver forbrugerne et overblik over de forskellige markeder, men som også giver dig adgang til at undersøge og sammenligne dine behov med diverse produkter. Og det gælder ikke kun markedet for at sammenligne priser på mobilabonnementer og telefon – også bankerne er under pres fra de digitale service.

Hos MyBanker.dk sammenligner man banktilbud for forbrugerne, og internetservicen mener, at deres forbrugere indtil nu har sparet 224.502.231 kr. på at skifte bank. Det er svimlende beløber, som danskerne sender direkte i foret på de store virksomheder, så det er uden tvivl en kærkommen trend, at digitale services gør valget af leverandør nemmere.

Det ses også indenfor byggebranchen, at man effektiviserer udbudsprocesserne, samt giver forbrugerne er langt bedre ståsted for at vælge udbyder. På håndværker.dk kan man udbyde sin opgave, og herefter kan de enkelte leverandører byde sig til med pris og løsningsforslag.

Vær opmærksom på løb mod bunden?

Hos 3F er man dog lidt loren ved services som disse. I tilfældet med mobiltelefoner er det i sidste ende et spørgsmål om købmandsskab, men når det kommer til services som happyhelper, der udbyder rengøring efter auktionsprincipper, er der i følge 3F tale om organiseret løndumping, som man som forbruger skal være påpasselig med.

Gennemsigtigheden og den nemme tilgang til disse services og håndværkere giver de enkelte brug for at tilsidesætte overenskomst og lignende, og så er gennemsigtigheden ikke rimelig.

Markedet for mobiltelefoner og mobilabonnement har dog aldrig været mere åbent, så gennemsigtigheden virker på nogle markeder.