Der findes et hav af forskellige struktureret data elementer som har stor gav for et websites synlighed. Struktureret data er langt fra et nyt element, og har eksisteret i årevis. Strukturerede data elementer som schema.org og data-vocabulary.org bruges til at definere meningsfulde strukturer for markup-baserede applikationer på Internettet. Med den stigende brug og popularitet af schema.org, besluttede Google at fokusere udviklingen på udviklingen af schema.org Fra den 6. april 2020 er data-vocabulary.org markering ikke længere berettiget til at vise rich snippets i Google SERP.
Dette indlæg handler om brugen af FAQ markup og hvilke fordele disse kan have. FAQ snippets vindere mere og mere frem og stjæler bl.a. plads fra konkurrenterne i SERP.
Når man har sørget for at implementere struktureret data, kan man være så heldig at få sin hjemmeside vist i søgeresultaterne som et såkaldt rich snippet. Selvom at rich snippets ikke direkte gavner dine placeringer i søgeresultaterne, så har visninger af rich snippets alligevel en inddirekte effekt på placeringer, da specielt CTR, altså klikraten øges.
Eksempel på FAQ snippets I SERP
FAQ snippets, der – som navnet antyder – er i stand til at give brugerne svar på de spørgsmål, de stiller direkte i søgeresultaterne. Davidsenshop.dk har en flot rich snippets på FAQ, på søgningen trampolin:
I Hesehus har vi fået Harald-nyborg.dk som kunde, og ligeså snart at løsningen går live ved os, vil FAQ på kategorier være tilgængeligt. Jeg vil senere hen komme med en opfølgning på hvad effekt der rent faktisk har.