trustpilot værdi

Giver Trustpilot øget værdi til siden?

Trustpilot blev lanceret tilbage i 2007, og skulle efter hensigten fungere som en anmeldelse af webbutikker. Der kom hurtigt ugler i mosen og i flere sager kom det frem at virksomheder kunne betale sig fra dårlige anmeldelser. Ligeledes har der været sager hvor folkene bag trustpilot angiveligvis har “afpresset” mindre firmaer for at undgå grimme anmeldelser. Se artikel her. Men ikke desto mindre er der stadig mange mennesker som tjekker trustpilot inden en handel og mange virksomheder benytter sig også af de betalende features som widgets og trustscore, men hvilke effekt har dette? Jeg har kigget på nogle af de mange artikler om trustpilot og studeret værdien af medlemskabet på trustpilot her.

En virksomhed som sælger legetøj til børn, motorisk legetøj, gør mange rigtige ting i forhold til at skabe troværdighed omkring siden. Hjemmesiden er både tilmeldt e-mærket som vel og mærket koster knap 10.000 om året, og har også et abonnement på trustpilot, hvor det er muligt at trække seneste anmeldelser og trustscore ud på hjemmesiden. Se eksempel her:

trustpilot

Virksomheden er en betalende kunde ved trustpilot og har hele tiden betalt, så om de vil få dårligere anmeldelser, hvis de ikke er medlem vides ikke. Men ifg. en undersøgelse af analysefirmaet dwarf, som sammenlignede betalende kunde kontra ikke-betalende kunder ved trustpilot, viser der sig nogle besynderlige tal.

“2.000 danskere er blevet bedt om at pege på den butik, de er mest tilfredse med og vil anbefale til andre. De resultater er sammenholdt med Trustpilots score for de samme virksomheder. Sammenligningen viser, at de virksomheder, som er kunder hos Trustpilot, får en markant højere score hos Trustpilot, end de virksomheder der ikke er kunder. Trustpilots kunder får 8,6 point i snit, mens andre får 5,8 point.”

Trustpilot er ikke så “Trust”

Flere forskellige undersøgelser viser ligeledes at ikke-betalende kunder får langt dårligere anmeldelse end betalende. Ligeledes har du som betalende kunde mulighed for at sende en mail direkte til kunde og spørge om købsoplevelsen levede op til forventningerne. Du har ligelede mulighed for at sende mail ud til specifikke kunder, og dermed udvælge de mere positive kunde.