Mobile-first – her er de vigtigeste ting som du skal holde øje med

Mobilversion af din hjemmeside har været vigtigt i lang. Men ikke destomindre endnu mere vigtigt nu, hvor Google har meddelt, at de er begyndt at rulle mobile-first indeksering på flere websites. Det betyder ikke at vi er gået 100% mobile-first, men  i første omgang kun for websites, der følger best practise for mobile-first indeksering, fortæller Google. Jeg har skrevet lidt om hvad det har af betydning for dig og hvad du skal holde øje med – læs med her.

Det er som sagt løbende denne opdatering bliver rullet ud og Google udtaler, at de vil underrette webmastere og website-ejere om, at deres websites via mobilmeddelelser i hjemmesidensGoogle Search Console. Det er et stort skridt for mange SEO bureauer, da det er første gang, Google har bekræftet, at de flytter et stort antal websites til den omfattende mobile-first indekseringsproces. Tilbage sidste år udtalte Google at et begrænset antal websites allerede var flyttet over, men med den nye udtalelse er det meget tydeligt, at processen med mobile-first indeksering i større målestok allerede er begyndt og du vil som website ejer altså får beskeden i Google Search Console.

Kort og godt: Hvad er mobile-first indeksering egentligt?

Mobile-first indeksering handler om, hvordan Google indeksere din hjemmeside. Førhen var det typisk desktopversionen Google tog udgangspunkt i, men da antallet af mobilbrugere er overgået desktop, er Google nu så småt gået over til mobile-first og det er altså det mobile indeks det fremadrettet vil være det primære. Derfor er det altafgørende at din mobilversion faktisk fungere bedre eller mindst ligeså godt for desktopversionen for din hjemmeside..

Til at vise resultatsider for de enkelte brugere, har Googles crawler-, indekserings- og rankingsystemer tydligere taget udgangspunkt i desktopversionen af en sides indhold. Mobile-first betyder med andre ord, at Google bruger den mobile version af siden til indeksering og rangering.

Mobilversion vigtigere end nogensiden

En kunde som jeg har arbejdet sammen med hsdk.dk, som tømmer dødsbo i København, har gjort meget ud af deres mobilversion af deres hjemmeside. En simpel og hurtig måde at tjekke mobilversionen på er Google test af mobilvenlighed(se hele testen for hsdk.dk her).