Der går rigtig mange rygter omkring negativ SEO og mange er i tvivl om hvor stor skade man egentligt kan gøre. I dette indlæg vil jeg prøve og give jer et overblik over hvad negativ SEO er og hvordan i kan tjekke om i er ramt.
Negativ SEO er en taktik der var meget brugt i de tidligere år, og går i bund og grund ud på, at ødelægge hele SEO fundamentet for et website og dermed påvirke dets placeringer i søgeresultaterne negativt. Det er strengs ulovligt og kan blive straffet med fælgelse. Der findes som sagt rigtig mange måde at lave negativ SEO på, og en af dem er at man skaffer en meget stor mængde “dårlige”, links til det website man ønsker at påvirke negativt. Her menes der links fra casino, sex eller andre sider som er skadelige for Google. Links som disse skader placeringerne i søgemaskiner som Google hurtigt og klassificerer som spamlinks. Fra tidligere indlæg har jeg beskrevet hvordan links kan påvirke udvikligen af søgeord positivt, men med spamlinks er effekten det modsatte. Her kommer Google til at tro, at det er hjemmesiden, der prøver at manipulere med søgeresultaterne.
Google algoritme Penguin
Da Google lancerede deres Penguin linkspam algoritme, der aktivt straffer websites for dårlige links tilbage i 2012, er der sket meget siden. Penguin er samtidig blevet langt mere effektiv i den måde, den straffer et website på og det er blevet en sværere disciplin at udføre. Jeg har arbejdet med et website, Outdoordesign, som sælger parkudstyr og byrumsinventar, samt bålfade og båludstyr, som tidligere har været ramt af spamlinks. Vi har brugt en masse forskellige værktøjer og fået disavowet en masse skadelige link, så linkprofilen ser bedre ud. Læs iøvrigt dette indlæg om skadelige links her. Dog kommer der stadig et par dårlige links, men vi holder et vågn øje, og heldigvis er Google blevet noget bedre til at sortere disse spamlinks fra. Generelt set bør du kun bekymre dig om spamlinks hvis det udgør mere end 2/3 af indgårende links til dig website.