Det gamle udtryk “Content is king” lever i bedste velgående også inden for SEO verdenen! Dit website skal bestå af så meget relevant indhold som muligt og det er vigtigt at relevansen er i top. At udfylde ens hjemmeside med en masse sludder og bare tilføje tekst for at gøre det, kan let straffe dit site. Google kigger på hjemmesidens Text/HTML Ratio, som er forholdet mellem mængden af tekst og HTML på dit website. Som en tommelfingerregel teksten fylde 25% af din HTML – og gerne mere. Jeg har hjulpet en kunde som sælger tapet online og ved hjælp af værktøjet small SEO tools har vi arbejdet med få deres ratio op. På nuværende tidspunkt ligger deres forside på 24,44%, hvilket er ganske tilfredsstillende.
Det ikke kun mængden af tekst, der er essentiel. Endnu vigtigere er det, at indholdet også er værdifuldt og giver dine brugere den nødvendige viden de søger. For det er den type content, der fastholder og skaber den eftertragtede handling, såsom et køb eller en anden konvertering. Det er vigtigt at hver enkelt side har et specifikt formål, som du leder dine brugere hen til. På Nicetapet.dk har hver kategori siden en masse god og relevant tekst som både Google og brugerne er glade for. Se et eksempel her, som er kategorisiden for fototapet:
Bouncerate (afvisningsprocenten) og konverteringer bidrager til SEO
Hver enkel landingsside på din hjemmeside, har en afvisningsprocent, så længe den har været besøgt af en bruger. Det bidrager positivt til ranking-faktoren ved at nedbringe afvisningsprocenten for din hjemmeside samt øge tid og konverteringer fra de forskellige landingssider. Men hvad er en god afvisningsprocent? Som tommelfingerregel bør niveauet på en sides afvisningsprocent altid vurderes ud fra hvad der er for en type landingsside der er tale om. F.eks. på en kontaktside er det for er det normalt med en bounce rate på de 50%, mens det på en kategoriside ikke bør være meget højere end 30%.