Tips til onpage optimering igennem interne links

Tips til onpage optimering igennem interne links

Vi har i tidligere indlæg talt om onpage optimering og specifikt om interlinkstruktur. I dette indlæg kommer der 3 konkrete tips til hvordan du kan forbedre din sides synlighed igennem interne links. Helt grundlæggende er internlinkstruktur og interne links, links hvor man guider brugeren rundt på et website. På den måde overfører links intern værdi og har betydning mellem siderne og dermed skaber strukturen for din hjemmeside. Formålet med at linke internt er primært at hjælpe brugerne med at navigere rundt, men søgemaskinerne. Ved at skabe en god struktur på siden, “belønner” søgemaskinerne ofte også hjemmesiden med bedre placeringer.

Tipsene til onpage optimering igennem interne links

Reducere sidedybden
Klikdybden, altså antallet af klik, der kræves for at nå en given side, når du starter fra websitets forside – har en stor betydning, når det kommer til SEO. Sider, der er tættere på forsiden, får mere opmærksomhed fra Google, og betragtes langt højere. Der findes flere måde at reducere sidedybden på, fx. kan man øge antallet af interne links i en kategori. Det vil bringe nogle af de dybere sider til et niveau, der ligger tættere forsiden.

Gruppere indhold 
Rigtig mange websites, inklusiv mit eget, seomik.dk, drives af at skabe indhold for at øge autoritet og synlighed på forskellige emner. Ved at organisere relateret indhold omkring primære sider, kan du forbedre autoriteten på alle sider for et emne og på den måde opnå langt bedre placeringer. Der findes en lang række værktøjer som f.eks. OnCrawl og Botify til at segmentere dit website, baseret på dine emner. Disse værktøjer er dog ret bekostelige. Men det hjælper dig med at se linkstrukturen mellem tematiske grupper af indhold nemt og enkelt. Jeg har hjulpet en lang række virksomheder med sådanne opgaver, seneste en af danske førende ingeniørvirksomheder, OBH-Gruppen.

Spørg endelig hvis der er spørgsmål til ovenstående tips, og husk altid at sørge for at on-page faktorer på din landingssiden er optimeret. De basale optimeringen som title, meta-beskrivelsen, H1 og H2, og antal ord for siden, bør der være styr på inden ovenstående.