Hvis du ønsker at få din hjemmeside optimeret til Google er det vigtigt at få afklaret hvilke søgeord du vil findes på. Mange har nogle overvejelser over hvad de mener deres søgeord skal være, men her er det vigtigt at undersøge om der rent faktisk er nogle søgninger, på det pågældende søgeord. Det kan man finde ud af ved hjælp af en søgeordsanalyse. I følgende indlæg vil jeg beskrive en case, hvor vi ved opstart har udarbejdet en søgeordsanalyse og øget hjemmesidens synlighed på mange relevante søgeord.
Hvis du har en Google adwords konto, er det muligt at benytte deres søgeord planlægningsværktøj. Google har dog sat begrænsninger op og giver dig resultater efter hvor mange penge der bliver brugt på AdWords kontoen. Værktøjet ser således ud
Jeg fik en henvendelse fra provargo.com, som sælger spiritus systemer til bar branchen. De henvender sig primært til det internationale marked, så deres hjemmeside er tilgængelig på dansk, engelsk og tysk. Derfor er det både danske og engelske søgeord det er en prioritet. Vi har undersøgt 5 konkurrenter på samme marked, og udvalgt søgeord derfra. Sjovt nok viste det sig at flere af dem ville være synligt på “Spiritusanlæg”, hvilket stort set ikke har nogle månedlige søgninger. Vi har fundet en lang række relevante søgeord med en pæn volume, hvilket allerede har resulteret i mange flere besøgende til siden.
Flere relevante værktøjer til søgeordsanalyse
Udover Google søgeordsplanlægning værktøj, findes der også en lang række andre. Et værktøj som storybase.com, har du mulighed for at finde alternative søgninger indenfor samme emne. Værktøjet kommer også med relevante bud på hvilke fraser brugere søger på, samt et tal på antal månedlige søgninger.
Det er vigtigt at det rette fokus er fundet fra start, så man ikke spilder timer og kræfter på søgeord som ikke er relevante for forretningen, samt at finde nogle søgeord som der rent faktisk bliver søgt på.