youtube ads

Youtube annoncering, virker det?

Der findes mange former for annoncering og Youtube er helt sikker en af de mange muligheder. Youtube er som mange andre tjeneste ejet af Google er gennem Google AdWords har du mulighed for at opsætte og annoncere direkte til en nøje udvalgt målgruppe. Annoncerne vises inden en given video og du kan som annoncør bestemme hvilke typer af videoer at din annonce skal vises på.

Videoannoncering har længe et kendt fænomen. Ikke så overraskende er Youtube blevet en kendt spiller indenfor video annoncering. Med over 1 milliard brugere besøger hver måned Youtube, er Youtube er den mest anvendte søgemaskine efter Google. Youtube har derfor et kæmpe potentiale, når det handler om online markedsføring. Der findes forskellige former for Youtube annoncering. Den første type er TrueView In-Stream og den anden er TrueView In-Search eller TrueView In-Display. YouTube har meddelt, at In-Search og In-Display i den nærmeste fremtid vil blive koblet sammen til én og samme annonce type.

In-Display annoncer vises øverst i søgeresultaterne på YouTube. Ligeledes kan annoncerne vises ved siden af en video, der afspilles på YouTube, der betales når en bruger klikker for at se videoen. In-Stream er reklamer der bliver vist før en YouTube video afspilles. Her har jeg hjulpet inkpro, som sælger printerpatroner online med In-stream videoannoncering. Ved In-stream kan skippes videre efter 5 sekunder

TrueView In-Display annoncer fungerer på mange måder, som en almindelig Adwords tekst annonce. En bruger søger på nogle ord, og der kommer en liste frem med resultater. De øverste er annoncer videoer, er virksomhederne som betaler for at ligge der og, hvis en bruger klikker på deres annonce video, betaler virksomheden pr. klik.

Betaler du for alle visninger?

Svaret er nej. Du betaler først, når målgruppen ser dine videoannoncer i 30 sekunder eller når video er afspillet 100%. Målgruppen vælger du på baggrund af geografi, interesser, emner og søgeord i Google AdWords. Derfor er Youtube yderst effektivt, og du bruger kun budgettet, som du har afsat til annonceringen. Dermed skyder du ikke unødvendige penge af på folk som ikke vil se din annonce.