læs mere knap

Kan Google læse fold ud/læs mere bokse?(Tabuleret indhold)

Fold ud/læs mere bokse, også kaldet tabuleret indhold kan være en hæmsko, i forhold til SEO. Der er ingen tvivl om at Google elsker tekst, i forhold til at søgemaskineoptimering, og det er en af de helt essentielle faktor for at få en side til at ranke. Men hvordan læser Google den tekst der er skjult i fold-ud-bokse og hvad skal du være opmærksom på, hvis du benytter dette på din hjemmeside. Jeg har undersøgt emnet og kommet med mit bud her.

Tabuleret indhold er tekst som er gemt i tabs eller i fold-ud-bokse, og først bliver synligt for brugeren hvis de klikker på boksen eller “læs mere” knappen eller en anden call-to-action tekst. Teksten ligger almindeligt i kildekoden, men er ikke synligt for brugeren, indtil knappen aktiveres. Funktionen med tabuleret indhold er i de fleste tilfælde at gøre brugeroplevelsen bedre, da man kun præsentere det mest vigtige for brugeren og dermed undgår at brugeren drukner i information.

I gamle dage kunne man skrive en masse tekst, som kun søgemaskinerne kunne læse, og på den måde så det ud til at en side med relativ lidt tekst, kunne ranke i top. Det fænomen kaldes i dag for Cloaking, som i bund og grund går ud på at skjule indhold for brugeren, men lade det være tilgængeligt for søgemaskinerne. I dag straffes det med hård hånd, og ligesom hvis du undlader at vise nogle ting på mobilenheder og andre ting på desktop.

 Tabuleret indhold – hvordan indekseres det?

Ofte bliver tabuleret indhold indekseret, men selvom det er indekseret, betyder det nødvendigvis ikke, at det er til at finde for den almindelige bruger, bare fordi du kan søge det frem gennem Google. En side som sælger hæve sænkeborde, Inventarland.dk, har lavet tabuleret indhold for deres kategorier for de produkter. Se her:

Inventarland tabuleret indhold

I dette tilfælde fungerer det helt fint, og ikke en ulempe. Tabuleret indhold er ikke en ulempe for SEO, hvis det blot implementeres korrekt.

I næste indlæg vi jeg se nærmere på situationen for tabuleret indhold i fremtiden, og hvad Google mener herom, især i forhold til de seneste meldinger om indeksering og Mobile first situationen.