Popup miranova

Popup boxe kan ødelægge din SEO

For et par måneder siden udtalte en talsmand for Google at pop-ups på siden kan ødelægge din SEO og faktisk ende ud med en Google straf. Dog er der mange parameter som spiller ind,og det er langt fra alle popups og overlays som påvirker din SEO negativt. I denne artikel har jeg kigget på denne udtale og giver dig et overblik over hvad du skal holde øje med hvis du benytter pop-ups.

Der findes mange typer af forskellige popups, så lad os starte med at gennemgå et par af de mest benyttede og give dig best practices for hvad det fungere.

Popups – En popup er typisk et nyt vindue som åbner, og og flytter brugerens fokus til denne. Google hader disse, og i de fleste browser bliver de automatisk blokeret. Generelt set bør du IKKE benytte den form.

Overlays – Et overlay er en popup som sker i samme browservindue, og er hovedsageligt et bare et visuelt element, som overskygger elementer på siden. Ofte en besked eller en advarsel. På desktop er disse, ifølge Google, helt i orden, hvorimod på mobil kan være problemer.

Modals – Modals er lidt det samme som Overlays, men her har bruger bare mulighed for at interagere med siden. F.eks. en kontaktformular, signup til nyhedsbreve og den slags. Generelt er disse er ikke et problem, medmindre det er spam eller andre former for reklame.

Interstitials – Er en slags reklamer ind imellem teksten, som dukker op for forskellige tidspunkter. Disse former for reklamer er Google ikke glade for, da det forsøger at flytte brugerens fokus på siden. Så her kan du være meget opmærksom.

Popup go eller no-go?

Mange af ovenstående elementer kan sagtens benyttes, hvis de bliver brugt ordentligt. En ting som har en stor betydning, er timingen af hvornår tingene bliver vist. Hvis det springer i øjnene på den besøgende så snart de lander på siden, kan det ofte være et problem. Men hvis popuppen, i den ene eller anden form, kommer når den besøgende er på vej væk fra siden eller har læst forskellige artikler på siden, kan det gavne sidens synlighed. Jo længere tid du holder brugeren på siden, jo mere interaktion og jo bedre placeringer i Google.

Jeg har hjulpet en formueforvalter, Miranova.dk, med et overlay når den besøgende er på vej væk fra siden. Se løsningen her:

miranova.dk

Med denne løsningen har vi fået knap 20% flere til at tage testen og øget interaktionen på siden gevaldigt.