En ting som er vigtig når vi snakker søgemaskineoptimering, er at have styr på sine meta titler og meta beskrivelser. Det er trods alt disse elementer der skal vække opsigt for brugeren og få dem til at klikke ind på hjemmesiden. For at alle lige er med, er meta titel den overskrift som vises i blå ved et Google resultat og beskrivelsen vises med sort tekst. Imellem står url’en på selve hjemmesiden i grøn, se eksempel her:
I dette indlæg giver jeg et par tips til hvordan I kan optimere jeres meta titler og meta beskrivelser i forhold til den data i har fra Google Seach Console, læs med her.
Brug din data fra Google Search Console effektivt
Google Seach Console er et gratis og virkeligt brugbart værktøj fra Google. Nogle af jer kan måske huske Google webmaster tool, som det hed i gamle dage. Google Seach Console er det nye Webmaster tool, og alle de gamle funktioner som du have i webmaster tool, har du stadigvæk, plus mange flere. I dette indlæg skal vi arbejde med dataen, fra punktet “Søgetrafik”, og underpunktet “Søg i analytics”. Her er det muligt at filtrere mellem 4 punker, som er Klik, Eksponeringer, CTR og Placering. Når disse punkter er klikket af, får du data om hvilke forespørgsler en kunde har søgt på, for at lande ind på din hjemmeside. Du kan altså se hvor mange klik en enkel forespørgsel har fået: hvor mange eksponeringer, og hvilke CTR(Click through rate) en given forespørgsel har fået ud fra X placering.
Der finde en lang række professionelle undersøgelser, som giver deres bud på hvad en CTR skal ligge på, ud for en given placering. Se f.eks. denne artikel fra ignitevisibility.com, som har data fra Google Click-Through Rates i 2017 udfra placering.
Jeg har hjulpet en lang række af vores kunder med at undersøge denne data. Bl.a. en kunde som sælger typehuse, hvor vi har haft stor succes med at øge CTR på forskellige placeringer og dermed også deres positioner i Googles søgeresulstater.