I mit tidligere indlæg omkring optimering af meta data fra Google search console, beskrev jeg hvordan du ved hjælp fra dataen i Google search console, kunne filtrere mellem 4 punker, som er Klik, Eksponeringer, CTR og Placering. Her kunne du få data om hvilke forespørgsler en kunde har søgt på, for at lande ind på din hjemmeside. Du kan altså se hvor mange klik en enkel forespørgsel har fået: hvor mange eksponeringer, og hvilke CTR(Click through rate) en given forespørgsel har fået ud fra X placering. Google har netop meldt ud at længden på beskrivelserne i SERP bliver længere, men der er et lille MEN – læs med her og hør hvad det er.
Title og meta beskrivelsen har altid været en stor del af Googles søgeresultat også kaldet SERP. META-description, som det hedder, er den beskrivende tekst, der vises under den klikbare titel i sort og selve websitets URL i grøn og i toppen titlen for websitet i blå. Se eksempel på seomik her:
Der er ingen tvivl om at Google har magten indenfor søgemaskiner, og kan sætte dagsordenen. Google måler ikke i antal tegn, men i pixel – altså bredden. Det betyder at du skal holde dig mellem 400-940 pixels, svarende til godt 70-156 karakterer. Efter den nye udmelding kan disse udvidede META-beskrivelser blive helt op til 320 karakterer – altså over dobbelt så lang som den maksimum længde, vi kender i dag.
Google har officielt meldt ud, at der er mere plads til META-descriptions, men fortæller også, at udviklere ikke skal gøre disse længere, da præsentationen og udformningen af de udvidede beskrivelser er et dynamisk tiltag. Det vil sige at længere beskrivelser udformes direkte med udgangspunkt i det indhold, der allerede er på hjemmesiden. Spørgsmålet om at undlade at udfylde metabeskrvielse, og lade Google udvælge lader jeg stå i det uvisse, da det stadig er en ny udmelding.
En kunde som har arbejdet med CTR og deres placeringer i Google er Lokalebasen, som udlejer erhvervslokaler. Løbende har vi holdt øje med deres placeringer og udvikling i Google search console. Hverken Lokalebasens, eller den svenske udgave Matchsoffice, med søgningen på “hyra butikslokaler” er SERP pt. ikke udvidet, og vi afventer på at Google crawler siden igen.