Når en dansk webshop har vundet ind på den danske befolkning, så skal der rigtig meget til, før de bliver valgt fra til fordel for en konkurrent. Eksempelvis er der ikke mange alternativer til Saxo.com, hvis man spørger den gængse dansker. Her har den online boghandel formået at skabe sig en autoritet og placering som absolut nummer 1 i Danmark. Det betyder, at de har skabt sig en solid base herhjemme, hvor de er ”sikre” på en ganske fin månedlig omsætning.
Det er ved første øjekast nærliggende for Saxo at ekspandere til vores omkringliggende lande som eksempelvis Sverige, Norge og Tyskland. Men er det i virkeligheden så nemt?
Webshops har succes med at rykke udenlands
En anden webshop, der har haft stor succes med at udvide til netop de nævnte lande, er SoundStoreXL. De har, på trods af udvidelsen, vedligeholdt deres danske kvalitet og den danske service. Jeg tror, det er vigtigt, at man holder fast i sine rødder og værdier, når man tager den store beslutning af rykke udenlands.
For at tage fat i eksemplet fra før, så har Saxo.com en anden stor udfordring end blot at skulle omskrive hele hjemmesidens indhold. Det er meget omkostningstungt, når de skal have fyldt lageret op med eksempelvis svenske bøger. Produkterne ville nemlig være forskellige, da de ville være skrevet på forskellige sprog. Det er ikke som hos SoundStoreXL, hvor det blot er hjemmesidens indhold, der skal skiftes. Selvom det er dyrt i sig selv, så kan det ikke rigtig sammenlignes med en helt ny lagerbeholdning.
Hvad kan Saxo.com gøre?
Amazon startede oprindeligt med at være en online boghandel ligesom Saxo.com er nu. Amazon fik vokseværk og begyndte at sælge alle slag produkter. Saxo har ikke helt samme muligheder, men de har dog muligheden for at udvikle deres forretning med nye moderne tiltag som eksempelvis bogpakker, som Gyldendal havde stor succes tilbage i 00’erne.