Blog

  • HTML sitemap skal/skal ikke?

    HTML sitemap skal/skal ikke?

    Intern linkstruktur er et vigtigt element i SEO’en tegn. På alle hjemmesider spiller strukturen en stor rolle for at opnå de bedste placeringer. I dette indlæg vil jeg beskrive hvad man skal være opmærksom på og hvordan man bedst muligt får Google og brugeren til at forstå ens hjemmeside.

    Et HTML-sitemap er et landkort over din hjemmeside som er formateret som HTML-kode og dermed statisk kode, der som udgangspunkt skal opdateres manuelt, modsat dynamiske sitemaps. Mange hjemmesider har oprettet et dynamisk sitemap som bliver opdateret, sjovt nok, dynamisk. Typisk ligger sitemaps i .xml eller .aspx filer, afhængig af hvad hjemmesiden er lavet i. Sider som er udviklet i WordPress har mulighed for at generer dynamiske sitemaps via det kendte SEO plugin, Yoast. Her feedes xml sitemap automatisk, og når nye sider eller indlæg bliver lagt op, opdateres sitemaps automatisk.

    Dynamiske sitemaps bruges ofte til at fortælle Google om hvilke sider som skal i index og hvordan de skal tilgås. Du kan manuelt indsende sitemaps til Google, via Google Search Console, hvor der også er mulighed for at se sidens tilstand. Google search console værdi og gøremål beskriver jeg i et andet indlæg.

    Dynamiske sitemaps er ikke nok

    Det er dog ikke nok at bare indsende et sitemap, og så regne med at alle en websider bliver indekseret. Googlebot, som er en bot som finder og indekserer sider, igennem crawl af links. Når et website indekseres følger den således de eksterne og interne links der måtte være på en side. Linkes der ikke til en side, vil Googlebot ikke blive præsenteret for siden og vil derfor ikke indeksere den. Sådan en side kaldes en orphan siden, og har altså svært ved at blive indekseret. Derfor kan det være en rigtig god idé at lave et statisk html sitemap, som er tilgængelig på siden. På den måde får alle sider et link, og brugeren har let ved at se strukturen på siden.

    Jeg har hjulpet en håndværker portal, haandvaerkernoeglen.dk med at oprette html sitemap, se resultatet her.

    HTMLsitemap

     

    Hvis du har problemer med at få sider indekseret eller problemer med et sitemap, så kontakt mig og lad mig hjælpe.

  • Affiliate marketing, hvad og hvorfor?

    Affiliate marketing, hvad og hvorfor?

    Affiliate Marketing er en markedsføring metode, hvor en virksomhed kun betaler for de leverede resultater. Resultaterne kan variere meget og kan bl.a. være solgte varer, leads, besøg på website, tilmeldinger til nyhedsbreve, bannervisninger, nye fans på Facebook, følgere på instagram osv. På online markeds marketings sprog betegner vi sådan et resultat som en konvertering.

    Den måde som en typisk affiliate aftale foregår på er ved at virksomheden kontakter et affiliate-netværk og laver en aftale om hvor meget de vil betale for en konvertering. Affiliate-netværket kontakter så deres affiliates, som kan være webportaler, onlineaviser, eller iværksættere der få trafik fra andre sider som f.eks.  Facebook, blogs, prisportaler etc., og tilbyder dem en pris pr. konvertering. Affiliate-netværket tager så en kommission af hvert salg og afregner typisk hver måned med deres tilknyttet affiliates. Du kan altså som almindelig website ejer tjene penge på affiliate reklamer, hvis du har trafik til din siden.

    Forskellige affiliate netværk

    Der findes et hav af forskellige affiliate netværk. Af nævneværdige vil jeg anbefale jer at tage et kig på AdSense fra Google, Adservice, partner-ads og Euroads. På flere af siderne skal du forespørge på om du må reklamere for de pågældende hjemmesider, på din siden. Der findes også affiliate virksomheder som er ligeglad med hvor deres reklamer kommer hen, og her er det altså ikke nødvendigt at forespørge på annoncering.

    En større portal som Princepusher.eu har lavet deres eget affiliate netværk, og du kan som virksomhed ejer forespørge på at komme ind på siden. På siden har de mange relevante produkter til mobilen og fungere som en prissammenligningstjeneste. Ligeledes har de opdelt kategorier på siden efter mobilproducenterne men også som kategorier som f.eks. “Mobiltelefon med bedste antenne”, “Anbefalede mobiltelefoner til børn” og “Bedste kamera mobil”. Alle webshops som er tilknyttet denne prissammenligningstjeneste, skal være tilmeldt e-mærket.

  • Søgeordsanalyse, er det nødvendigt?

    Søgeordsanalyse, er det nødvendigt?

    Hvis du ønsker at få din hjemmeside optimeret til Google er det vigtigt at få afklaret hvilke søgeord du vil findes på. Mange har nogle overvejelser over hvad de mener deres søgeord skal være, men her er det vigtigt at undersøge om der rent faktisk er nogle søgninger, på det pågældende søgeord. Det kan man finde ud af ved hjælp af en søgeordsanalyse. I følgende indlæg vil jeg beskrive en case, hvor vi ved opstart har udarbejdet en søgeordsanalyse og øget hjemmesidens synlighed på mange relevante søgeord.

    Hvis du har en Google adwords konto, er det muligt at benytte deres søgeord planlægningsværktøj. Google har dog sat begrænsninger op og giver dig resultater efter hvor mange penge der bliver brugt på AdWords kontoen. Værktøjet ser således udsøgeordsplanlægning

    Jeg fik en henvendelse fra provargo.com, som sælger spiritus systemer til bar branchen. De henvender sig primært til det internationale marked, så deres hjemmeside er tilgængelig på dansk, engelsk og tysk. Derfor er det både danske og engelske søgeord det er en prioritet. Vi har undersøgt 5 konkurrenter på samme marked, og udvalgt søgeord derfra. Sjovt nok viste det sig at flere af dem ville være synligt på “Spiritusanlæg”, hvilket stort set ikke har nogle månedlige søgninger. Vi har fundet en lang række relevante søgeord med en pæn volume, hvilket allerede har resulteret i mange flere besøgende til siden.

    Flere relevante værktøjer til søgeordsanalyse

    Udover Google søgeordsplanlægning værktøj, findes der også en lang række andre. Et værktøj som storybase.com, har du mulighed for at finde alternative søgninger indenfor samme emne. Værktøjet kommer også med relevante bud på hvilke fraser brugere søger på, samt et tal på antal månedlige søgninger.

    Det er vigtigt at det rette fokus er fundet fra start, så man ikke spilder timer og kræfter på søgeord som ikke er relevante for forretningen, samt at finde nogle søgeord som der rent faktisk bliver søgt på.

  • Få dit website analyseret

    Få dit website analyseret

    Mange online markedsførings firmaer tilbyder forskellige analyser ved opstart af samarbejde. Ligeledes er det også mange der laver en kort gennemgang af hjemmesiden inden der gives et tilbud. Det bør man også altid gøre, jeg er faktisk tilbøjelig til at sige ethvert site også bør få foretaget en større teknisk analyse. Hvis du eksempelvis starter et samarbejde op på linkbuilding, og der ikke er styr på teknikken, er det utroligt svært at få siden til at rykke sig på placeringer. Læs med her, og læs casen om et teknisk svagt website, som jeg fik på rette kurs. I mit job ved Hesehus har vi lavet en lang række b2c cases, se dem her.

    Der kan være mange grunde til at et website ikke fungere rent teknisk. Et af de største problemer er at platformen for websiden ikke er god nok. Jeg har arbejdet med en af danmarks største køreskoler, Tip Top Trafik. Da de kontaktede mig var situationen meget kritisk. Deres synlighed var faldet ekstremt, og fra at have haft en visibility score på 160, faldt de til 15! Grunden til faldet skyldes flere ting. De kørte med en gammel version af Joomla CMS, og strukturen på hjemmeside var nærmeste ikke eksisterende. Efter Google Phantom 4 udkom, fik hjemmesiden et ordentligt dyk. Phantom 4 fokuser på hjemmesidens kvalitet og hvordan brugeroplevelsen på siden er. Deres synlighedskurve ser sådan ud:synlighed tiptoptrafik

    Vores løsning = nyt CMS og fokuseret linkbuilding

    Vi fik lavet en grundig teknisk analyse af hjemmeside, og kom frem til at ligge siden over i WordPress. Siden var fyldt med duplikeret indhold og det var ikke et klart fokus. Som det ses på ovenstående kurve klare hjemmesiden sig rigtig fint i dag. De har vundet mange positioner tilbage og deres visibility score er på hele 221! Det en skøn case og det viser bare hvilken hjælp det er muligt at give hjemmesider som er ramt af en Google straf eller bare mister synlighed. Tag endelig fat i mig hvis du har spørgsmål til teknisk arbejde eller tilstanden af dit website

  • Hold dine meta tags ved lige!

    Hold dine meta tags ved lige!

    Meta tags består overordnet af meta title og meta description. Et Google resultat består en overskrift, som er blå, selve url’en, som er grøn og en beskrivelse. Meta title er den blå overskrift, som gerne skulle opfordre kunden til at klikke sig videre, url’en er den www adresse den besøgende lander på og meta description er den beskrivelse som fortæller hvad brugeren kan forvente sig af websitet. Se et eksempel her.

    meta tags seomik

    Google ændre hele tiden længden af meta titel og meta beskrivelse, derfor er det vigtigt at holde dig opdateret , og ikke mindst holde dit website opdateret. Tallene viser, at 80% af befolkningen bruger søgemaskiner for at finde information på internettet, så derfor er det altså altafgørende at du har nogle gode meta tags implementeret.

    Hvis du dygtig får du site links i SERP

    Hvis Google mener du er det vigtigste resultat på den pågældende søgning, belønner de dig ved at lade dig få førstepladsen, men også lade dig få site links i resultatet. Jeg har hjulpet en kunde, ved navn Den Cyklende Låsesmed, som tilbyder låseservice i København. Her har vi opnået site links, hvilket er links direkte ind til vigtige undersider på din hjemmeside, se eksempel her.

    Dencyklendelåsemsed sitelinks

    Tallene for meta tags i dag

    Længden for både title og descriptions bliver afhængigt af de forskellige sider målt i pixel eller karaktere. en af de førende internationale SEO sider, fortæller i deres indlæg om meta tags af længden bør være mellem 135-160, i deres artikel her. I en anden artikel fra SEOinc, skriver disse tal:

    Desktop:Titel længde: 70-71 karaktere
    Meta beskrivelse: 200 karaktere

    Mobil: Titel længde: 78 karaktere
    Meta beskrivelse længde: 170-172 karaktere

    Ligeledes er pluginet Yoast en rigtig god hjælpende hånd, når meta tags skal udfyldes. Her bliver dataene løbende opdateret, og pluginet angiver på en flot visuel måde at tagsene stemmer overens med kravene. Nå længden er passende, bliver indikatoren grøn. Gør dig selv en tjeneste at download pluginet Yoast til til din hjemmeside.

  • Bruger du cookies? Brug det til en fordel!

    Bruger du cookies? Brug det til en fordel!

    Mange sider bruger i dag cookies på deres side. Hvis du tracker på besøgende på websitet, igennem Google analytics, er det faktisk lovpligtigt at du oplyser bruger om det. Både i form af notifikation når du lander ind på siden, men også en uddybende side omkring brugen af cookies på siden. Ved at oplyse besøgende om brugen af cookies, kan det nogle gange skabe forstyrrende elementer, som den popup, der oplyser brugen af cookies. Du kan vende disse forstyrrende elementer til gavn for siden, læs med her.

    Cookieslovgivningen er en dansk lov omkring oplysning om brugen af cookies. Hjemmesiden minecookies.org er en side som samler alle hjemmesider som benytter cookies lovgivningen korrekt. Ved at du fortæller brugerne ved hjælp af en popup, en side om cookies håndtering og reklamere med minecookies logoet i toppen, linker de tilbage til din hjemmeside. På den måde ved den besøgende at cookies bliver hånderet ordenligt, og du tryg kan besøge siden. Minecookies.org har opnået en domain rating på 69, hvilket er et udtryk for en rigtig stærk side. Ved at siden linker tilbage til din hjemmeside, som benytter cookie lovgivningen optimalt, opnår siden en højere troværdighed i Google og dermed har lettere ved rangere højere.

    Virksomhed som benytter cookies efter bogen

    Jeg har bl.a. hjulpet Hindsgavl Slot på fyn, som tilbyder overnatning og restaurantoplevelser til kunder, med at implementere minecookies. Implementeringen ser således ud.

    hindsgavl cookies

    Læg mærke til den lille trekant oppe ved siden af sprogversionering, det er et link direkte ind til cookies siden, og den besøgende har mulighed for at læse mere om brugen, og eventuelt deaktivere det.

    Tjek om linket er opfanget

    Når en hjemmeside får et nyt eksternt link, kan der gå lidt tid før Google opdager det. Et værktøj som ahref.com, gør der muligt at tjekke indgående links. Ahref opfanger cirka 80% al alle link, så dette værktøj er altså ikke en facitliste, men en god rettesnor. Hvis du synes dette lyder interessant, så kontakt mig og lad os få en snak.

  • Hastighed på din hjemmeside – en rakings faktor

    Hastighed på din hjemmeside – en rakings faktor

    Hastigheden på et website spiller en stor rolle. Ikke mindst på grund af brugervenligheden, da ventetiden på det ønskede resultat bør være så minimal som muligt. Ligeledes har Google udtalt at hastigheden på dit website er en faktor for rangeringen af hjemmesiden. De har ligeledes udtalt at hastighedsoptimering ikke må gå ud over brugeroplevelsen på sitet. Ikke overraskende har undersøgelser vist at internetbrugere foretrækker hurtige hjemmesider, med brugbart indhold. Af faktorer som påvirker en hjemmesides hastighed er bl.a. billeders størrelse, antal af eksterne scrips som loades og funktioner på hjemmesiden. Til at undersøge sidens hastighed findes der en lang række værktøjer som kan måle hastigheden. Et af de mest populære værktøjer, er gratis værktøjet pingdom tools, som ses herhastighed iasprog

    Hastigheden er blevet målt på Iasprogs hjemmesiden, som er et sprogcenter i København. Jeg har lavet lidt hastighedsoptimering og her var det primært billederne som trængte til en kærlig hånd. Hjemmesiden er lavet i wordpress, og ved hjælp af plugin’et Kraken.io, har vi reduceret billedernes størrelse med næsten 70%.

    Andre brugbare hastighed værktøjer

    Google har også udviklet et hastigheds værktøj, PageSpeed Insights. Her får man en score fra 0-100%, både for mobilenhed og Computer.Google pagespeed

    Efter endt analyse vil Google give et bud på hvordan scoren bliver bedre, og her er det følgende tekniske implementeringer: Fjern gengivelse blokerende JavaScript og CSS fra indholdet over skillelinjen, optimer billeder, udnyt cachelagring i browser og et par ting mere. Her bør du få en teknikker til at udbedre de fejl Google nu giver. Dog skal man ikke tage Googles resultat. Vi lavede en test med siden, henrik-bondtofte.dk, og for at kunne score 100%, skulle vi fjerne alle eksterne kald, også Googles eget analyseværktøj, Google Analytics.

    Kom i gang med at hastighedsoptimering nu

    I og med at hastigheden på hjemmesider, er en rankings faktor for Google er det bare om at komme i gang. Ved Bondtofte & Co. kan vi hjælpe dig, du kan også lære mere om hastighedsoptimering her. Jeg giver gerne et gratis tjek af din side, og vurdere om der er noget at komme efter.

     

     

  • Schema optimering? Hvad, hvordan og hvorfor?

    Schema optimering? Hvad, hvordan og hvorfor?

    Schema optimering eller også kaldet struktureret data er et fænomen som egentligt har eksisteret i mange år. Det er en måde hvorpå Google og andre søgemaskiner leverer søgeresultaterne. Mange informationer findes allerede direkte i søgeresultaterne i dag og dette skyldes schema optimering og det semantiske web. Struktureret data ikke en ny teknologi, men det er først de sidste par år, at Google og de andre søgemaskiner har vist stor interesse for det. Kort sagt går det ud på at præsentere de vigtigste informationer til søgemaskinerne, så de let og enkelt kan præsentere resultatet for brugerne. Med korrekt opsat schema markering vil du kunne op nå rich snippets i søgeresultaterne. Rich snippets tiltrækker brugernes øjne, når de ser det på søgeresultatsiden også kaldet SERP. Se et eksempel her, har en af som jeg har hjulpet.

    rabatbanditten schema

    Her ses et almindelig søgeresultat fra en organisk søgning på “babygear rabatkode”, hvor ekstra plads i søgeresultatet er opnået ved hjælp af Schema markering. RabatBanditten.dk som tilbyder rabatkoder til webshops som tilbyder rabatkoder til webshops, har implementeret struktureret data korrekt, og har til dette rich snippet benyttet markeringen “Sales Event”. Vigtige elementer som bør tagges op på enhver side er: Forsiden (Website), Alle sider (Webpage), Kontakt-side og Om os side. Afhængig af hvad de side handler om, bør du tagge det op som er relevant.

    Hvordan tagges schema op?

    Struktureret data kan i den grad være med til at gøre opmærksomheden i søgeresultaterne, og data kan angives i tre forskellige formater, alt efter hvad der passer bedst til ens system. De overordnet 3 måder at tagge schema op på er gennem Microdata, RDF eller microformats. Der er fordele ved hver måde at gøre det på, og overordnet er det som nævnt, hvad der passer bedst til systemet der arbejdes i. Nå dataen er implementeret, kan du tjekke resultatet i Google værktøj for struktureret data, her. Ligeledes kan du også redigere og tjekke status på schema markering i Google search console.

    Hvorfor skal du bruge struktureret data/schema?

    Svaret siger mere eller mindre sig selv. Med struktureret data opnås rich snippet i søgeresultaterne og dermed større opmærksomhed. I og med dit resultat vises på mere plads vil brugeren rent naturlig blive opmærksom på resultatet. Hvis du har spørgsmål til implementering en af struktureret data/schema, kan du tage fat i mig, ved Bondtofte & Co., hvor vi til dagligt optimere kundernes sider.

     

  • AdWords annoncering – virker det?

    AdWords annoncering – virker det?

    Google AdWords er Google’s online annoncering program, og deres klart største indtægtskilde overhovedet. Med andre ord er det, det der holder hjulene i gang for Google. Google AdWords tillader næsten alle virksomheder, at annoncere online, via deres søgemaskine.Enten gennem deres netværk af søgepartnere, ved hjælp af displaynetværket, eller som Google shopping som omfatter et væld af sider. I dette indlæg beskriver jeg værdien af Google AdWords og hvordan du kommer i gang.

    Jeg har hjulpet flere kunder med Google Adwords, og der findes faktisk mange ting som kunden selv kan gøre i sådan et forløb. Inden du går i gang med AdWords vil jeg altid anbefale at hjemmesiden er velfungerende og har en vis synlighed rent organisk. AdWords kan ofte være en dyr fornøjelse, hvis det ikke er sat op korrekt, og gavnen af annoncering vil være spildt. En AdWords annonce fungere så længe der er penge på kontoen, og vil være synlig indtil budgettet er brugt op. Hvis du starter en kampagne periode op, og din hjemmeside er skruet rigtig samme, vil det gavne den organiske synlighed, i og med at der bliver skabt trafik til siden. Netop trafik til siden, og tidsforbrug brugt på siden er store faktor som Google belønner stort i den organiske placering.

    AdWords, hvad kan du selv gøre?

    Men hvad kan du kunde selv gøre, inden forløbet med AdWords starter op? Jo, et simpelt overblik over hvad du egentligt vil være synlig på og en kort søgeordsanalyse over konkurrencen i på markedet. I AdWords værktøjet har du mulighed for at tjekke konkurrencen i punktet “søgeordsplanlægning”. Google har på det seneste skærpet resultaterne i dette værktøj, og giver mere nøjagtig data til AdWords kunder som har et større spend på kontoen.

    I Bondtofte & Co. bruger vi også AdWords annoncering, se eksempel her

    Bondtofte adwords

    Virker AdWords på et konkurrencepræget marked som SEO og gulvafslibning?

    Med korrekt annoncering, og målretning af relevante søgeord, vil du blive vist flere gange på forsiden, for den pågældende søgning. På søgeordet “søgemaskineoptimering” er vi faktisk til stede på 3 resultater på forsiden, nemlig i AdWords, som en betalt annonce, på Henriks personlige blog, Henrik-bondtofte.dk og vores firma site Bondtofte.dk. Ud af 16 resultater udgør vi 3, hvilket er en stor fordel for at opnå en konvertering. Ligeledes er AdWords meget relevant for markeder med stor konkurrence. Jeg har arbejdet for en kunde, som tilbyder gulvafslibning i hovedstadsområdet, Gulvkanonen.dk, som har gjort meget for at optimere hans hjemmeside. Han er ligeledes synlig 2 gange på forsiden på søgeordet “gulvafslibning københavn”. Vi har opsat korrekt landingssider op på sitet of fokuseret søgeordene om der som er relevant for ham, se annoncen her.

    Gulvkanon adwords

    AdWords kampagnen måles på forskellige parameter: Budpris, relevans og kvalitetsscore. Kvalitetsresultatet består af en række komponenter: Forventet klikfrekvens (CTR, clickthrough rate), annoncerelevans og landingssideoplevelse. Alle søgeord får et kvalitetsresultat på en skala fra 1 til 10, hvor 1 er det laveste resultat, og 10 er det højeste.

    Så spørgsmålet som “AdWords annoncering – virker det?” svaret er simpelt, ja hvis det er sat rigtig op, hjemmesiden er skruet rigtig sammen og du har budgettet til det.

  • Støttemærker, giver det værdi?

    Støttemærker, giver det værdi?

    De fleste større organisationer tilbyde et link på deres hjemmeside, hvis du indgår samarbejde. Af større organisationer taler jeg om Unicef, redbarnet, hjerteforeningen osv. Det er altid en god idé at støtte op om disse organisationer, det er der ingen tvivl om. Men i dette indlæg ser vi på SEO værdien fra de forskellige sider.

    Jeg har listet et par mærker op og forklare værdien ud for hver enkel.

    logo_da_140_0-256-256 Et af de første webmærker med værdi. En domain rating på 65 og 1.36k ref. domains

    miljoe-pakning-badge-100x100en domain rating på 60 og 80 ref. domains

    green-1 en domain rating på 46 og 76 ref. domains. Du får link fra deres danske og engelske side

    CSR mærkeCSR mærket er en relativ ny spiller på markedet. de har pt. en domain rating på 42 og 11 ref. domains