Hvordan vurdere du om et link er godt eller dårligt for din website, og hvad kan du gøre for at afvise dårlige/svage links fra dit website? I dette indlæg kommer jeg med et par eksempler på hvordan du kan vurdere om et link gør mere skade end gavn for dit website. Ligeledes beskriver jeg hvordan du fjerner disse skabelige links fra dit website, læs med her.
Google vurdere sider ud fra mange forskellige faktor. Før Oktober 2013 kunne du let se hvilke værdi en specifik hjemmeside havde, ved at tjekke et værktøj kalder Toolbar PageRank. I Oktober 2013 annoncerede Google at de ikke ville updater Toolbar PageRank længere og dermed ville udtrykket PageRank dø. Pagerank udtrykkes i et tal mellem 1 og 10. Men på en logaritmisk skala, således at pagerank 3 er 100 gange højere end pagerank 1. I dag kan vi ikke måle PageRank, men der er ingen tvivl om at Google stadig benytte dette fænomen, men kun internt.
Google vurdere PageRank som sides vigtighed, og er baseret på indgående links fra andre websites. Normalt anses et link fra et website som en underbyggelse af dit websites kvalitet. Google arbejder hele tiden hårdt på at sikre, at SEO konsulenter og tredjeparts websites ikke påvirker et website negativt. Links har stadig en af de største værdier, når der handler om at rangere på specifikke søgeord på Google.
Hvordan fjerner du spam/svage eller dårlige links fra dit website?
Den bedste måde at fjerne et skadeligt link på er at, kontakte siden og bede dem fjerne linket. Men ofte svare siderne ikke eller vil ikke fjerne linket. Derfor har Google lavet en mulighed hvor du kan afvise links. Du kan ved hjælp af forskellige værktøjer se indgående backlinks til dit website, og dermed sortere ud i de skadelige links. Afvisning af links foregår gennem Google Search Console ved at uploade en såkaldt disavow fil og ser så således ud:
Jeg har arbejdet med en kunde, som sælger pillefyr online, som har haft nogle problemer med forskellige backlinks. Jeg har løbende sorteret ud i de forskellige links, og først efter 5-6 måneders tid er antallet af tilgangen af link dalende.
Jeg bruger ahref og Majestic til at overvåge forskellige website. Ligeledes er Google Search Console et uundværligt værktøj til at overvåge dit websites tilstand. Hvis du lige pludselig får en stor tilgang af links fra udenlandske domæner, bør du handle med det samme.