Et lead er en henvisning til en potentiel kunde. Typisk indeholder et lead informationer om en potentiel kunde (navn, e-mail, telefonnummer) som er interesseret i din virksomhed. Et lead kan komme af mange ting, det kan være, at vedkommende har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Eller har oprettet sig som bruger og lavet en ordre i din webshop, eller har besøgt dit website og har udfyldt en formular. Med de forskellige interaktioner har vedkommende vist en interesse i din virksomhed og har givet dig sine kontaktoplysninger.(det er rigtigt at du har en lille boks, som de skal acceptere at du benytter deres oplysninger til markedsføring).
Et andet eksempel er, at det kan være en fra dit netværk, som har udvist en aktiv interesse i at blive kontaktet af virksomheden. Ofte taler om varme leads i forhold til kolde leads. Varme leads er mere tilbøjelige til at købe dine produkter end kolde leads. Der findes mange måde at få leads på. I det firma jeg er ansat i arbejder vi med leads fra kontaktformular henvendelser, leads gennem nyhedsbreve, netværksmøder og meget mere.
Jeg har hjulpet en kunde som sælger maling på nettet, maler-maling.dk. De giver brugerne en mulighed for at skrive sig op til deres nyhedsbrev, hvor det er muligt at få op til 30% ekstra rabat. Formularen ser således ud:
Tilbyd gratis viden eller en konkurrence for leads
Både på bondtofte.dk og seomik.dk tilbyder vi de besøgende en gratis mini e-bog. Bogen indeholder 27 minutters video om international SEO, HELE 15 link muligheder, vejledning i domæne valg og teknisk vejledning til international SEO. Bogen er gratis, men vi kræver at du tilmelder dig til vores nyhedsbrev, men navn og email.
Mange virksomheder tilbyder også at brugerne er med i en konkurrence, hvis de skriver sig op til nyhedsbrevet. I alle tilfælde er det muligt at framelde sig nyhedsbrevet igen, blot efter første mail.