Onepage website kan være en fordel, men...

Onepage website kan være en fordel, men…

Rigtig mange moderne websitest består af en lang side. Nogle gange med reference til punkter nede på siden, som angives med links #. Mange mennesker er meget imponeret over disse side, og de kan da også være gode hvis du kender udfordringerne og ikke har for mange produkter. I dette indlæg vil vi kigge nærmere på hvilke udfordringer et onepage website kan have og hvad man skal være opmærksom på.

På mange af de store skabelon-sider, som themeforrest.net og så mange andre, finder der et hav af onepage skabeloner. Der er ingen tvivl om at brugervenligheden og den måde de her onepage sider får brugeren til at konvertere på den ene eller den anden måde fungere godt. SEO dele på en onepage halter gevaldigt, både onpage og offpage. Det ubetinget største problem onpage, er netop, at et one-page website består af kun en enkelt side. Når der kun findes en side, så er der også kun en side at optimere og få til at ranke i Google. Det vil sige at du kan kan optimere med en meta titel, en beskrivelse og i realiteten kun et fokus keyword. Hvis du havde et website som ikke var en onepage, ville du kunne optimere til 3 unikke undersider, også have 3 undersider, til hver af de 3 keywords. ved en onepage vil du fordele værdien , så du vil i princippet kun kunne fokusere 33,3% på hvert keyword. Når vi snakker offpage og især linkbuilding er et one-page website også umuligt. Hvilket ikke er særligt godt, når vi i tidligere indlæg har gjort klart at netop linkbuilding er den vigtigste faktor inden for offpage SEO. Med tre emner på samme side bliver links uundgåeligt noget forvirrende og langt fra så målrettede, som de burde have været.

Hold det til få sider, men ikke onepage

Jeg har arbejdet med et website, som er en lille webshop der sælger julesweaters, hvor de har holdt strukturen simpel og prøver at holde det til så få sider som muligt. Her ranker de rigtig fornuftigt på juletrøjer og julesweaters, på trods af at siden ikke er mere end 10 sider, inklusive kurv og checkout.