Stor algoritmeopdatering fra Google i august 2018 medic update

Stor algoritmeopdatering fra Google i august 2018

Som jeg allerede har beskrevet i tidligere indlæg omkring algoritmeopdatering, så har der altså kørt endnu opdateret her i august 2018, som har fået navnet Medic update. Google kalder selv dette for til en bred, global, kerneopdatering. I dette indlæg ser vi nærmere på denne opdatering og hvilken konsekvenser den har haft indtil.

Flere brugere har talt på tværs af nettet og det som man kan konkludere ud fra diverse fora, er altså at opdateringen har ramt stort set alle brancher, og primært har haft en negativ betydning som kaldes YMYL-sider. YMYL står for Your Money, Your Life, og er sider der der har med helbred, finansering eller brugeres sikkerhed, at gøre. Det er i hvertfald sådan at Google definerer YMYL-sider, i deres Search Quality Rating Guidelines. Kort sagt, sider som Google stiller ekstra store krav til, hvor der udveksles personfølsomme oplysninger. Det gør der på en lang række webshops, og derfor kan sådanne sider altså også være berørt.

4 områder af YMYL

Kort sagt kan er opdateringen delt op i 4 elementer, som er Indhold, Kontaktinformationer, Vedligeholdelse og Omdømme. Disse 4 områder berøres på forskellig vis, hvor Indhold koncentere sig om hovedindholdet på siden og kort sagt, bør en side have et overordnet emne, primært indeholde indhold om dette emne. Når en bruger lander ind på en landingsside, skal der altså ikke være nogen tvivl om hvad hjemmesiden tilbyder og indenfor hvilket emne den befinder sig i. Punktet Kontaktinformationer handler om at der skal være tydelige kontaktinformationer tilgængeligt. Er der tale om fx en webshop, er det ekstra vigtigt, at de er meget tydelige. Vedligeholdelse, omfatter design og brugeroplevelse af siden. Det skal altså være nemt for brugere at navigere rundt på websitet og det må ikke indeholde tekniske fejl. Derudover skal Google nemt og enkelt kunne navigere rundt på siden, hvor bl.a. en god intern linkstruktur understøtter dette. Sidste og måske nok det vigtigste punkt er Omdømme. Hjemmesidens omdømme har meget at sige, i forhold til en vurdering af siden. Skrives der eksempelvis om gode råd til folk med med søgemaskineoptimeringen som min eller Henrik Bondtoftes side, er det ikke godt nok, at vi som tekstforfatter der skriver om alt mellem himmel og jord. Det skal være relevant inden for emnet, hvis dette ikke er tilfældet, kan siden blive markeret som værende af lav kvalitet.

Jeg har arbejdet for en kunde, som driver en webshop, som bl.a. recovery boots, som er en restitution støvle til sportsudøvere. Her er har opdateringen haft en positiv effekt, da siden allerede overholder ovenstående elementer. De elementer som opdateringen slå ned på, har været meldt ud i fra Google side i lang tid. Det er altså bare først nu at det har påvirket placeringerne.