Der er efterhånden rigtig mange websites som er bygget i WordPress, hvilket er en rigtig fin platform. I et tidligere indlæg omkring valg af CMS (du finder indlægget her), tydeliggjorde jeg fordele ved WordPress og beskrev hvorfor netop dette CMS var et af de mest benyttede.
I dette indlæg har jeg fokus på valg af tema til din WordPress løsning. Nogle vælger at bygge deres tema op fra bunden, og laver dermed også designet fra bunden. Her starter man i Photoshop, udarbejder designet på de forskellige landingssider, hvorefter du slicer dokumentet op og lægger det over i et WordPress tema. Der findes et hav af såkaldte “blank themes” i wordpress, hvor alle WordPress funktionerne er tilgængelige.
Mange vil dog mene at det er et alt for stort arbejde at kode et tema selv og går så ud og køber færdige temaer. Hvilket jeg også ser en stor fordel i. Der findes forskellige “tema børser” hvor det er mulig at købe og downloade WordPress temaer. En af de mere kendte er Themeforest.net, som har mere end 30.000 temaer og vælge imellem. Udover det er langt lettere at købe et færdigt tema, er der god og brugbar support i op til 6 måneder. Temaerne på siden, koster imellem 30-60 dollars, og der kan vælges mellem shop temaer, portfolio og mange andre slags. Et af de mest hentede temaer er Avada theme, som er solgt over 3000 gange!
Flere og flere personliggøre færdige WordPress temaer
Der er en del kunder som jeg har arbejdet med, som har personliggjort et eksisterende WordPress tema. Et af dem er eventbureauet, Grunkevent, som jeg har hjulpet lidt forskelligt, bla. implementeringen af forskellige ikoner på siden. De benytter Avada theme, og har fået gjort det unikt på deres helt egen måde. Udover at være et eventbureau, arrangere virksomheden også julefrokoster for alle størrelser virksomheder.
Udover temaet er utrolig brugervenligt at sætte op, kommer det som standard med over 20 demoer som kan implementeres ved blot et enkelt klik. Temaet kan som nævnt findes på themeforest.net, ved blot at søge efter det mest populære tema.