Rigtig mange mener at mængde af tekst kontra mængden af kode, spiller en vigtig rolle for SEO. I gamle dage var denne udtalelse sand, men idag er billedet en anelse anderledes. På engelske kaldes udtrykke “text-to-code ratio”, hvilket også er den term der bruges i SEO verdenen. Grundlæggende angiver text-to-code ratio en procentvis, af andelen af tekst i forhold til tegn på siden, altså forholdet mellem tekst og kode. Jeg har i tidligere indlæg skrevet om text-to-code ratio, hvor jeg beskriver at tekst på siden er vigtig. I dette indlæg vil jeg redegøre hvorfor at udtrykket ikke længere bør vægtes så højt i SEO arbejdet – læs med her.
Når du skal have nyt website, er det vigtig at du fra start tager nogle beslutninger om formålet med siden og optimeringer. En god tommelfingerregel er at bruge så lidt kode som overhovedet muligt, når du udvikler dit website, på den måde opnår du den hurtigste og mest brugervenlige side. I Bondtofte og Co. siger vi at text-to-code ratio mindst bør ligge på 15-20%, og nogle gange gerne højere.
Text-to-code ratio IKKE en rankingfaktor!
Som udgangspunkt er text-to-code ratio IKKE en rankingfaktor, men så alligevel er det. Nu skal jeg forklare hvorfor: Brugeroplevelsen spiller en større og større rolle for SEO. Det betyder, at hvis dit website for tungt kodet – altså med en stor mængde af kode, i forhold til tekst – kan det resultere i et langsomt website. Vi alle ved at et langsomt website giver utålmodige brugere, og utålmodige brugere giver en højere bouncerate, hvilket betyder at de forlader din side hurtigt. En høj bouncerate giver helt automatisk en lav gennemsnitlig Time spend on site. Jo kortere tid en bruger er på en underside, jo mindre chance er der for at vedkomne klikker videre til en underside, hvilket kan give en lavere CTR over tid, og her taler vi direkte om en rankingfaktorer. Jeg har hjulpet en virksomhed, som udlejer opbevaringslokaler og pulterkammer i hele Danmark. Deres text-to-code ratio ser således ud,
men fine placeringer i Google og andre søgemaskiner.