Jeg har tidligere skrevet et indlæg omkring valg af cms og hvilken betydning det kunne have. Se indlægget omkring valg af cms her. Ud af en e-handelsløsning er cms’et kun en brøkdel af løsningen. Ved større løsninger skal der fx også tages stilling til mediebank, pim system, mailhåndtering og meget mere. Det kan ofte være et svært valg når der skal tages disse store beslutninger, og valg af e-handelsløsning er bestemt en af dem. Når den rigtige platform skal vælges er det en god idé at forstå og kortlægge ens forretning, markeder, produktportefølje og behov i forhold til søgning, marketing, ordre-håndtering, teknik og integration.
Følgende spørgsmål omkring e-handelsløsning bør man stille sig selv:
- Hvem er vores kunder, og hvordan er vores marked
- Hvilke og hvor mange produkter har vi
- Hvordan køber vores kunder, og hvordan sælger vi
- Hvor mange markeder, sprog og valuta arbejder vi med
- Hvordan vil vi gerne måle på løsningen
Men en ting er sikkert, at vælge den rigtige løsning fra start kan gøre det muligt for at skalere virksomheden, forbedre driften og øge salget, så mens processen med at vælge en e-handelsplatform kan være udfordrende, er det helt værd. Der findes rigtig mange udbydere af e-handelsløsninger, det er dog få af dem som tilbyde hele løsningen. En ny spiller på markedet, Bizzkit, er et godt bud. Bizzkit er udviklet af Hesehus A/S som har mere en 15 års erfaring med ehandelsløsninger til nogen af danmarks størreste og mest succesfulde webshops.