Der findes i dag rigtig mange CMS. CMS står for Content Management System, og betyder styring/vedligeholdelse af indhold. Et CMS behøver ikke kun at varetage et website, men kan i den yderste konsekvens varetage den samlede on-line løsning, samt integreres med bagvedliggende systemer. De fleste forbinder dog et CMS med det system som hjemmesiden er udviklet i, med andre ord et system, som kan styre og vise ens hjemmeside og dens indhold. Blandt de mest anerkendte CMS, kan bla. nævnes WordPress, Joomla og Drupal. Der findes mange flere, og mange webhoteller som f.eks. one.com og dandoæmne har udviklet deres eget system, som kun kan benyttes af deres kunder. Der findes også en lang række CMS som henvender sig til shopløsninger, som bla. prestashop, shopify og mange andre.
Når der vælges CMS er det vigtigt at det bliver tænkt over situationen og tænkt på fremtiden. I systemer som Wordpress, Joomla og Drupal er der hele open source, hvilket betyder at alle kan benytte det. Du kan flytte løsningen fra webhotel til webhotel og sågar downloade til en offline version, hvilket er til stor gavn for udviklere.
Denne hjemmeside SEOmik.dk er lavet i WordPress og det er ingen hemmelighed at jeg er stor fan af dette system. Hele måde systemet er sat op på fungere bare, og friheden til at gøre de forskellige ting, synes jeg godt om. Det betyder ikke at andre systemer ikke er gode, jeg har bla. arbejdet med en kunde, bostedetvendelbo, som benytter tigercms. Her har man ikke de samme frihed som i WordPress, til gengæld er systemet let og enkelt at navigere rundt i.
CMS, hvilket skal du vælge?
Spørgsmålet om hvilket cms du bør vælge er ikke så enkelt som så. Du skal gøre op med dig selv om du ønsker friheden i at selv kunne vælge webhotel eller om du ønsker den mere brugervenlige enkelthed der findes i de mindre systemer.