Blog

  • Vælg den rigtige e-handelsløsning

    Vælg den rigtige e-handelsløsning

    Jeg har tidligere skrevet et indlæg omkring valg af cms og hvilken betydning det kunne have. Se indlægget omkring valg af cms her. Ud af en e-handelsløsning er cms’et kun en brøkdel af løsningen. Ved større løsninger skal der fx også tages stilling til mediebank, pim system, mailhåndtering og meget mere. Det kan ofte være et svært valg når der skal tages disse store beslutninger, og valg af e-handelsløsning er bestemt en af dem. Når den rigtige platform skal vælges er det en god idé at forstå og kortlægge ens forretning, markeder, produktportefølje og behov i forhold til søgning, marketing, ordre-håndtering, teknik og integration.

    Følgende spørgsmål omkring e-handelsløsning bør man stille sig selv:

    • Hvem er vores kunder, og hvordan er vores marked
    • Hvilke og hvor mange produkter har vi
    • Hvordan køber vores kunder, og hvordan sælger vi
    • Hvor mange markeder, sprog og valuta arbejder vi med
    • Hvordan vil vi gerne måle på løsningen

    Men en ting er sikkert, at vælge den rigtige løsning fra start kan gøre det muligt for at skalere virksomheden, forbedre driften og øge salget, så mens processen med at vælge en e-handelsplatform kan være udfordrende, er det helt værd. Der findes rigtig mange udbydere af e-handelsløsninger, det er dog få af dem som tilbyde hele løsningen. En ny spiller på markedet, Bizzkit, er et godt bud. Bizzkit er udviklet af Hesehus A/S som har mere en 15 års erfaring med ehandelsløsninger til nogen af danmarks størreste og mest succesfulde webshops.

  • SEO i boligbranchen

    SEO i boligbranchen

    Hjemmesider vedrørende boligmarkedet, ejendomsmæglere og boligportaler er nogle af de sites, kan som i mange andre tilfælde gøre brug af online markedsføring og alt hvad det indebærer – alt fra SEO, linkbuilding, paid advertising mv. Der er et stort potentiale for gevinst her og i denne artikel vil du læse lidt om, hvilke keywords du kan fokusere på alt efter branche, hvilke emner dine SEO artikler kan komme ind på, og hvordan der arbejdes med online markedsføring i praksis i boligbranchen.

    Hvorfor er der gevinst i boligbranchen?

    Der er flere tusinde søgninger på keywords der henvender sig boligområdet, hvor hver søgning potentielt set kan være en kunde – det være sig boligkøber eller boligsælger. Dette kræver naturligvis gode rankings på Google, men derudover kræver det at dit on-site SEO er i top.

    Størstedelen af boligsælgere har brug for en ejendomsmægler eller en boligvurdering, med mindre de vil gøre brug af selvsalg, som vi kan se er ved at trende, hvor boligsælgere har mulighed for selv at markedsføre boligen på sociale medier og diverse sites henvendt selvsalg.

    Lige netop boligvurderingen er noget der typisk tilbydes gratis af ejendomsmæglere som en metode til at få en fod ind, og muligvis tage sig af resten af boligsalget. En anden trend der er ved at finde dagslys på boligmarkedet er salgstjekket.

    Her kommer en mægler forbi og giver dig gode råd til, hvad du kan gøre for en muligprisstigning eller gøre boligen mere attraktiv til potentielle købere.

    For at dette skal være muligt kræver det naturligvis, at du som ejendomsmægleren befinder dig i top 3 på Google under dine relevante keywords. Men hvad kan nogle gode keywords være for en ejendomsmægler?

    Hvilke keywords som ejendomsmægler?

    Boligbranchen er en stor branche og der er en bred vifte af keywords som kan være relevante. Vælger man at fokusere på dem alle kan det argumenteres for, at det kan tage længere tid at komme op af rangstien på Google, men til gengæld får du flere op samtidig, og lige pludselig kommer det til at gå rigtig godt.

    Dette tager naturligvis længere tid rent praktisk, da artiklerne på skift skal fokusere på mange keywords, fremfor 1 – 3 forskellige keywords.

    En anden strategi kan netop være, at der udvælges 2-3 forskellige keywords, som man mener og har vurderet til kan være afgørende for sitets succes.

    Keywords der gør sig relevante inden for boligbranchen kan være nogle af de helt almindelige og logiske, som “ejendomsmægler”, både som standalone eller i kombination med bynavne, eks. ”ejendomsmægler københavn”.

    Som sagt er selvsalg en voksende bevægelse, men det er primært indenfor andelsboliger, som er et specialiseret marked, og som ikke er ligeså interessant for ejendomsmæglere som ejerboliger.

    Boligvurdering, ejendomsvurdering eller salgsvurdering kan være endnu et eller flere keywords der kan rette fokus i mod. Som demonstreret er der flere betegnelser for den samme service.

    Her kan man teste og analysere hvilket keywords der har flest hits, og vælge at fokusere der, eller man kan vende den om, og gå efter de ord som har mindre hits, det kunne muligvis også være, at det her kunne være lettere at ranke højt.

    Nu hvor branchen typisk drejer sig om boligsalg, er dette naturligvis også et af de keywords der kan fokuseres på. Her skal det huskes, at boligsalg også kan hedde ‘salg af bolig’, og derudover skal man have det i mente, at nogle muligvis staver boligsalg, som bolig salg, det vil sige som to ord.

    Der er mange flere keywords man kan fokusere på, når det kommer til SEO og rankings, men for at stige i ranking kræver det at man kan udarbejde god content. Et ordsprog går på “Content is King”.

    Content i boligbranchen

    Content er alpha og omega når det kommer til online markedsføring og dette gælder også i boligbranchen. Derfor er der en lang række af emner man kan skrive, lave videoer, grafik, lydoptagelser mv. om.

    Nogle af emner kan eksempelvis være, hvilke initiativer man som boligsælger kan tage for at øge sandsynligheden for et salg, hvordan boligmarkedet er i Danmark, de forskellige regioner, kommunerne eller de individuelle byer mv.  Her kan man hver måned se på offentligt tilgængelig data for boligmarkedet, spotte boligpris udvikling både national og regionalt, og lave content herom.

     

    Lige i det her felt, så er det kun fantasien der sætter grænserne.

  • Priser på tekster kan variere meget

    Priser på tekster kan variere meget

    Når en hjemmeside skal udvikles, er der flere parameter som der skal tages højde for. Før i tiden var det vigtigt for en virksomhed bare at have en hjemmeside, hvor den primære funktion var at fungere om online visitkort. Hvis man i dag “bare” publicere et website og lader det ligge, vil du efter kort tid blive glemt i Google, hvis Google overhovedet har opdaget din hjemmeside. En et de vigtigste faktorer for at få Google til at vurdere hvordan din side skal placeres i søgeresultaterne, er tekstforfatning og indhold på specifikke landingssider. I tidligere indlæg har jeg beskrevet vi hvordan content is king. Prisen på tekster til hjemmesider kan dog variere voldsomt, en god idé er at indhente priser på tekster. Udover at indhente forskellige priser fra forskellige stedet, så giver jeg par små fif på hvad du skal være opmærksom på, når det bestilles ellers udarbejdes tekst til hjemmesider, læs med her.

    Tekst er stadig vigtigt

    Førhen blev tekst til hjemmesider, webshops og generelt tekster til web ofte nedprioriteret i forhold til design og teknik. Efter hånden har folk fået øjnene op for teksten er en at de vigtigste parameter indenfor SEO. Der er desværre stadig folk som mener, at indholdet kommer i anden eller tredje række, kontra teknik og design. Tekst på landingssider bør vægtes lige så højt som design og hjemmesidens funktionalitet. Det er ingen hemmelighed at en hjemmeside med lidt tekst har meget sværere ved at opnå gode placeringer i søgeresultaterne i forhold til hjemmesider med god og relevant tekst. Netop relevant tekst er vigtigt, og det handler helt sikkert om kvalitet frem for kvantitet. Det er vigtig at teksten suppleres med relevant indhold som fx billeder, grafik eller en video. Et rigtig godt fif er at tjekke det periodiske system for SEO, som er udarbejdet af searchengineland, og læse op på de onpage faktorer som systemet beskriver.

  • Cool2have – SOUND FROM ABOVE

    Cool2have – SOUND FROM ABOVE

    Cool2Have er et brand som tilbage i 2001 blev udviklet af en lille enkeltmandsvirksomhed, ved navn Michaelandersen.biz. Virksomheden er i dag blevet overtaget af mikmats.com, hvor jeg Mik Andersen er blevet medejer. Vi har hovedsæde i Odense, hvor vi har et lille lager på privatadressen. Mikmats.com lever primært af at sælge reklamegaver til større firmaer som Royal Unibrew, Arla, osv. Som et lille sidefortagende har virksomheden udviklet branded Cool2Have som er produkter virksomheden selv producerer. Indtil nu har Cool2Have tre produkter i fast sortiment, bokseshorts til mænd, håndklæder i 3 farver og en ny bluetooth transportable højtaler. Jeg vil primært tager udgangspunkt i branded Cool2Have, herunder den nye højtaler, og undersøge om der er et marked for dette, samt optimere virksomhedens hjemmeside med webshop. Virksomheden vil markedsføre højtaleren adskilt fra de andre produkter. Jeg vil derfor kun koncentrere mig om hjemmesiden og markedsføringen af højtaleren.

  • Er din webshop tilmeldt e-mærket?

    Er din webshop tilmeldt e-mærket?

    E-mærket er en af de mest værdifulde mærker som man kan tilmelde sig, som hjemmeside ejer. E-mærket er repræsenteret af en bred stiftskreds fra  bl.a. Forbrugerrådet Tænk, Dansk Erhverv og DI. Når din webshop er e-mærket, skriver du under på at du overholder en række krav, som giver forbrugere, en række fordele. Derfor ved de besøgende at hjemmesiden er sikker at handle på og at servicen er i top. Jeg fortæller dig hvordan du tilmelder dig og hvilken effekt det giver til siden.

    Prisen på E-mærket afhænger af hvor mange ansatte virksomheden har. En virksomhed mellem 0-4 ansatte betaler 2.310 kr. i opstart og årligt 5.825 kr. Det kan virke af mange penge for en nystartet webshop, men beløbet tjener sig for de flestes vedkommende mange gange ind. Webshops som er tilmeldt e-mærket har mange fordele. En af dem er en gennemgang af de juridiske ting som skal overholdes i en webshop. E-handelsfondens jurister, gennemgår webshoppens vilkår, oplysninger og praksis er i overensstemmelse med gældende dansk lov og god forretningsskik. Ligeledes skaber mærket en øget troværdighed blandt forbrugerne. Det kan godt være, at en konkurrerende webshop har utrolig gode priser i forhold til din shop, men hvis webshoppen ikke overholder dansk lov kan den lave pris hurtigt blive utrolig dyr, hvis varen pludselig ikke virker. E-mærket kan ligeledes verificer webshops eksponering af kundernes tilfredshed med webshoppen generelt og webshoppens evne til, at håndtere selve salget og levere varen til aftalt tid. Kunde- & fragtscoren viser potentielle kunder, hvor tilfredse historiske kunder har været med webshoppen generelt.

    Jeg har hjulet flere hjemmesider med at blive e-mærket som fx bocom.dk, bellabellacci.dk, og mange flere. Kontakt mig gerne hvis du overvejer om e-mærket kunne være en løsning for jeres hjemmeside.

    Tilmeld e-mærket nemt og enkelt

    På business.emaerket.dk kan du nemt og enkelt tilmelde dig løsningen. Du vil efter tilmelding blive ringet op at en konsulent fra e-mærket som guider dig igennem og hjælper hvis der skulle opstå problemer.

  • Https✅  vs. http?? Hvad skal vi vælge?

    Https✅ vs. http?? Hvad skal vi vælge?

    Som du sikkert har lagt mærke til er der mange hjemmesider som er begyndt at køre https frem for http. Og det er der en god grund til. En side som kører https henter elementerne sikkert og derfor er mere troværdigt. Google har i slutningen af 2016 udtalt at sider som kører https vil blive tilgodeset i form af rankings. Google har ligeledes udtalt at overgangen fra http til https med redirects vil overfører fuld page rank. Når https implementeres skal der opstilles korrekt 301 redirects for at undgå at miste synlighed i Googles søgeresultat. læs med her, om hvordan overgangen til https gøres mest gnidningsfrit, for der er ingen tvivl om at hjemmesiden skal kører https i fremtiden.

    Når du skal opstille 301 redirects fra http til https kan du med fordel lave redirects i htaccess. Der kan også opstilles redirects direkte serversite, som gøres der hvor siden er hostet. I htaccess opstilles redirects på følgende måde:

    RewriteEngine On
    RewriteCond %{HTTPS} !=on
    RewriteRule ^.*$ https://%{SERVER_NAME}%{REQUEST_URI} [R,L]

    Er implementeringen til https lavet korrekt?

    Når redirects er sat korrekt op, er det vigtigt at domænet kun svare med et domæne. hoveddomænet skal svare med status kode 200 success og de andre domæner skal svare med 301 redirect. Du skal tage valget om hjemmesiden skal svare med eller uden www. Jeg har hjulpet en låsesmed i Helsingør, Laasop.dk, med implementeringen til https, og hvor deres side svarede som nedenstående, men svarer korrekt nu.

    låsesmed i Helsingør, Laasop.dk

    Du kan bruge værktøjet httpstatus.io, for at tjekke om domænet svare korrekt. Hvis implementeringen af https er udført korrekt, vil du ikke opleve noget faldt i ranking, hvis det derimod ikke er, kan det får katastrofale konsekvenser for placeringerne.

    Har du brug for hjælp?

    Hvis du har brug for hjælp til implementeringen, sidder jeg klar til at hjælpe. Inden længe til der være et krav fra Google side af og du bør derfor allerede nu overveje løsningen med https. Læs eventuelt mere om SEO og overgangen her.

  • Skal din webshop til også til udlandet?

    Skal din webshop til også til udlandet?

    Når en dansk webshop har vundet ind på den danske befolkning, så skal der rigtig meget til, før de bliver valgt fra til fordel for en konkurrent. Eksempelvis er der ikke mange alternativer til Saxo.com, hvis man spørger den gængse dansker. Her har den online boghandel formået at skabe sig en autoritet og placering som absolut nummer 1 i Danmark. Det betyder, at de har skabt sig en solid base herhjemme, hvor de er ”sikre” på en ganske fin månedlig omsætning.

    Det er ved første øjekast nærliggende for Saxo at ekspandere til vores omkringliggende lande som eksempelvis Sverige, Norge og Tyskland. Men er det i virkeligheden så nemt?

    Webshops har succes med at rykke udenlands

    En anden webshop, der har haft stor succes med at udvide til netop de nævnte lande, er SoundStoreXL. De har, på trods af udvidelsen, vedligeholdt deres danske kvalitet og den danske service. Jeg tror, det er vigtigt, at man holder fast i sine rødder og værdier, når man tager den store beslutning af rykke udenlands.

    For at tage fat i eksemplet fra før, så har Saxo.com en anden stor udfordring end blot at skulle omskrive hele hjemmesidens indhold. Det er meget omkostningstungt, når de skal have fyldt lageret op med eksempelvis svenske bøger. Produkterne ville nemlig være forskellige, da de ville være skrevet på forskellige sprog. Det er ikke som hos SoundStoreXL, hvor det blot er hjemmesidens indhold, der skal skiftes. Selvom det er dyrt i sig selv, så kan det ikke rigtig sammenlignes med en helt ny lagerbeholdning.

    Hvad kan Saxo.com gøre?

    Amazon startede oprindeligt med at være en online boghandel ligesom Saxo.com er nu. Amazon fik vokseværk og begyndte at sælge alle slag produkter. Saxo har ikke helt samme muligheder, men de har dog muligheden for at udvikle deres forretning med nye moderne tiltag som eksempelvis bogpakker, som Gyldendal havde stor succes tilbage i 00’erne.

     

  • Kaster du også penge direkte ud ad vinduet på Google Ads?

    Kaster du også penge direkte ud ad vinduet på Google Ads?

    Rigtig mange annoncører kaster hver eneste måned penge direkte ud ad vinduet, når Google opkræver for de mange annoncekroner, der er blevet klikket for. Danske virksomheder får ofte deres Google Ads annoncering sat korrekt op, men efter en periode lader de desværre bare stå til. Det er ikke den korrekte måde at håndtere sin konto på, da man kan risikere at bruge penge på søgeord, der ikke er relateret til ens forretning.

    I stedet bør man løbende holde øjnene åbne og gennemgå sin søgehistorik under fanen ”Søgetermer”. Her udvælger man de irrelevante termer eller enkelte søgeord og frasorterer dem fremadrettet. Det er det, man i fagsprog kalder for ”negative søgeord” – altså søgeord ens annoncer ikke vil blive aktiveret på i fremover.

    Man bør løbende holde øje med den omtalte fane i sin Google Ads annoncering. Jeg har før set konti, der er stukket helt af budgetmæssigt. Hvis ens søgeord samtidig er angivet med den forkerte metric, så kan ens annoncer blive aktiveret på nogle mærkværdige søgetermer, som slet ikke fantasien kunne have forestillet sig.

    Udover en kontinuerlig gennemgang af negative søgeord, så bør man også kontrollere sine angivne bud på søgeordenes pris. De varierer hele tiden, da du ikke er alene om at byde på dine valgte søgeord.

    Husk dine annoncetekster!

    Til slut bør du ofte teste dine annoncetekster. Dine kunder reagerer måske ikke på dine annoncer, selvom du mener, at du har fundet den hellige gral.

    Hvis man ikke selv kan overskue at få omskrevet sine annoncetekster, kan man i stedet vælge at købe sig fra det. Tekstbureauer er en fast bestanddel af flere internetsiders månedlige udgifter, da de står for håndteringen af tekstforfatning og oversættelser af diverse skriverier.

    Burg et professionelt oersættelsesbureau

    Jeg kan anbefale, at man kigger nærmere på Diction.dk, som er et professionelt oversættelsesbureau, hvis man går med tankerne om at få oversat enten hjemmesiden eller omskrevet ens Google Ads annoncer.

  • Projektstyring er en essentiel del af succesen

    Projektstyring er en essentiel del af succesen

    Større firmaer bruger ofte en masse administrationstid på at planlægge de forskellige opgave i de forskellige team. Alligevel er der ofte ting som bliver glemt eller overset, og her kommer projektstyring ind i billedet. Projektstyring er en essentiel del af enhver succesfyld virksomhed. Uden den rigtige projektstyring er det umuligt at danne sig det overordnet overblik over projekter i virksomheden. Det resultere i ineffektivt arbejde, og i sidste ende spild af virksomhedens penge.

    Del opgaven op og hav en projektmanager

    En rigtig god ting er at lade en projektmanager have det overordnet ansvar for projektet. Ligeledes er det en rigtig god idé at dele projektet op i mindre delopgaver. Afhængigt af projektet kan det være nødvendigt at dele de mindre opgaver op i endnu mindre opgaver, så det hele tiden er klart, hvad der skal gøres. Ideen med at dele projektet op er, at man altid ved præcis, hvad man skal gå i gang med og afslutter den enkelte processor. På den måde skrider projektet hele tiden fremad, og risikoen for at overse en opgave er meget lille.

    Med et digitalt projektstyringsværktøj kan man nemt og enkelt dele opgaverne op og skbe overblikket. Her kan både projektmangeren og medarbejderne, samt andre personer i organisationen, hele tiden se status på de forskellige opgaver, tidshorisont og økonomi.

    Kvalitetssikring og track on time

    Lederens vigtigste opgave er at sikre, at projektets processer bliver udført, og naturlig kvalitetsikre opgaven, så kunden i sidste ende bliver tilfreds. Begynder dele af projektet at sakke bagud, skal lederen med det samme identificere problemet og finde en løsning. Nogle gange er der tale om mindre problemer, som der kan rettes op på, men andre gange er der brug for drastiske midler.

    Hvis projektmanageren hele tiden er opmærksom på projektet, er der større chance for at kunne fange småproblemer i opløbet, samt inden kunden opdager. Kontakt mig gerne, hvis du har brug for at blive henvist til den rigtige partner inden for projektstyring.

  • Tips til onpage optimering igennem interne links

    Tips til onpage optimering igennem interne links

    Vi har i tidligere indlæg talt om onpage optimering og specifikt om interlinkstruktur. I dette indlæg kommer der 3 konkrete tips til hvordan du kan forbedre din sides synlighed igennem interne links. Helt grundlæggende er internlinkstruktur og interne links, links hvor man guider brugeren rundt på et website. På den måde overfører links intern værdi og har betydning mellem siderne og dermed skaber strukturen for din hjemmeside. Formålet med at linke internt er primært at hjælpe brugerne med at navigere rundt, men søgemaskinerne. Ved at skabe en god struktur på siden, “belønner” søgemaskinerne ofte også hjemmesiden med bedre placeringer.

    Tipsene til onpage optimering igennem interne links

    Reducere sidedybden
    Klikdybden, altså antallet af klik, der kræves for at nå en given side, når du starter fra websitets forside – har en stor betydning, når det kommer til SEO. Sider, der er tættere på forsiden, får mere opmærksomhed fra Google, og betragtes langt højere. Der findes flere måde at reducere sidedybden på, fx. kan man øge antallet af interne links i en kategori. Det vil bringe nogle af de dybere sider til et niveau, der ligger tættere forsiden.

    Gruppere indhold 
    Rigtig mange websites, inklusiv mit eget, seomik.dk, drives af at skabe indhold for at øge autoritet og synlighed på forskellige emner. Ved at organisere relateret indhold omkring primære sider, kan du forbedre autoriteten på alle sider for et emne og på den måde opnå langt bedre placeringer. Der findes en lang række værktøjer som f.eks. OnCrawl og Botify til at segmentere dit website, baseret på dine emner. Disse værktøjer er dog ret bekostelige. Men det hjælper dig med at se linkstrukturen mellem tematiske grupper af indhold nemt og enkelt.

    Spørg endelig hvis der er spørgsmål til ovenstående tips, og husk altid at sørge for at on-page faktorer på din landingssiden er optimeret. De basale optimeringen som title, meta-beskrivelsen, H1 og H2, og antal ord for siden, bør der være styr på inden ovenstående. Er denne artikel ikke nok? Jeg har fundet stor værdi i at læse om interne links i denne bog, bogenominternelinks.dk