Blog

  • Valg af domæne: ccTLD vs. gTLD

    Valg af domæne: ccTLD vs. gTLD

    Når man skal vælge domæne til sin hjemmeside, er det vigtigt at gøre op med en selv hvad målet med siden er og hvilket land siden skal målrettes imod. I tidligere indlæg har jeg skrevet om vigtigheden af sprogversionering på hjemmesider, og brugen af hreflang. I dette indlæg vi kommer nærmere ind på valg af domæne, hvor jeg vil beskrive fordele og ulemper ved de forskellige valg, læs med her.

    I en tidligere artikel beskrev jeg hvordan hreflang, virkede ift. Google som gjorde arbejdet med flersprogs-websites langt nemmere og mere håndterbart. Her kigger ud udelukkende på landespecifikke domæner, altså ccTLD vs. gTLD. Vi kigger nærmere på de 2 forskellige muligheder herunder.

    Et landespecifikt topdomæner (ccTLD) i Danmark er Domain.dk. Med denne løsning vil dine domæner f.eks. se således ud: domæne.dk, domain.co.uk og Domain.de. Ved topdomæner med underdomæner (gTLD) vil det være lande-sites enten som subdomains: da.domain.com eller som subfolders: domæne.com/da.

    Fordele og ulemper ved landespecifikke topdomæner (ccTLD)

    Der findes fordele og ulemper ved Fordele ved begge, ccTLD og gTLD. Ved landespecifikke topdomæner, ccTLD er der en tydelig geografisk målretning for både søgemaskiner og brugere. Flere undersøgelser viser at folk fra danmark har en større tilbøjelighed til at trykke på et resultat fra et .dk domæne, end f.eks. et .com. Det betyder at et ccTLD domæne vil have en højere CTR (Click Through Rate, læs mere om CTR her). Det er ikke kun tilfældet for dk-domæner, men for alle ccTLD fra alle verdens lande. Flere mener at der er bedre forudsætninger for at et ccTLD har nemmere at få gode rangeringer i det land, som domænet hører til, men det er ikke nogen dokumentation for.

    Der findes også en række ulemper ved landespecifikke topdomæner (ccTLD). Hvis du har en hjemmeside i f.eks. 3 lande, kan det være besværligt og omkostningsfuldt at vedligeholde, da det er 3 forskellige websites. Hvis du har en betalingsgateways på tværs af landesites, skal du have indløsningsaftaler for hvert website. Det kan være svære at få oprettet et ccTLD i nogen lande (f.eks. Norge),hvis man ikke har bopæl / virksomhed i landet.

    Fordele og ulemper til topdomæner med underdomæner (gTLD)

    Når der linkes til et gTLD domæne til de indgående links både gavne hovedsite og landesites af hinandens indgående links. Modsat af ccTLD domæner er der er nemmere (og dermed billigere) at vedligeholde og kører siderne. Ved at benytte subdomæner dit lande-site fx da.doamin.com,  kan denne side ligge på en anden server, f.eks
    Som ved ccTLD er der også ulemper ved topdomæner med underdomæner gTLD. Mange af dem er modsætninger af for fordelene til ccTLD, som sværere geografisk målretning ud fra domænet, osv.

    En god hjælp er at få sat målretning til det konkrete land, i Google search console, punktet hedder “international målretning” og vælg målretning mod lande

    Ved større websites som eksempelvis hvidevare giganten Skousen, som både har Skousen.dk og Skousen.no, skal man klart købe ccTLD domæner. Kort sagt kan man sige hvis man har en målsætning om at ranke i toppen af forskellige lande, bør man benytte sig af ccTLD, men som tidligere nævnt kræver det et større budget.

  • Dashboards i analytics

    Dashboards i analytics

    Værdien af dashboards i Google Analytics er næsten ubeskrivelig. Google analytics er et meget kompleks værktøj og det er de færreste som får tid til at sætte jeg helt ind i det. Selv om du er sat helt ind i det, kan det godt være svært at danne dig et komplet overblik over al den data. Her er dashboards i Google Analytics din ven. På den måde kan du stille forskellige diagrammer op og på den måde skabe overblikket over trafikken til siden. Du vil på den måde have alle de vigtige elementer lige ved hånden og dermed nemt og enkelt rapporter det videre.

    Hele overblikket i et og samme billede

    Ved at opstille dashboards i Google Analytics kan du altså nemt og enkelt få et samlet billede over målgruppe, anskaffelse, adfærd og konvertering. På den måde har du mulighed for at se en status på netop det du synes er relevant og kan rapportere videre. Jeg og Bondtofte & Co. har hjulpet en lang række virksomheder med at implementer dashboards i Google Analytics og på den måde kan kunden endnu bedre se hvordan vores arbejde virker. Ligesom du vil have overblikket over forskellige trafikkanaler, så du kan se hvilke kanaler som skaber bedst forretning for jeres virksomhed.

  • Google certificeringer er et must – læs med her hvorfor!

    Google certificeringer er et must – læs med her hvorfor!

    Google har længe tilbud forskellige certificeringer igennem deres Google partners program. I januar 2018 blev hele certificerings forløbet overført til Academy for Ads, som er Googles univers for certificeringer.  Hvis du tidligere havde certifikater, blev alle dine gyldige eksamener og certificeringer overflyttet til Academy for Ads, hvis du valgte at overføre dem. De overførte oplysninger omfattede dit navn og hver eksamen og certificering, der var gyldig pr. 16. januar 2018. Jeg har taget 5 certificeringer, som jeg vil skrive lidt om i dette indlæg.

    For at blive Google cerificeret skal du bestå en række eksamener. Der findes rigtig mange forskellige emner inden for certificeringer, bl.a. Analytics, AdWords, salgstræning, og meget mere. For at blive certificeret i Google AdWords er der i alt seks eksamer, og du som minimum bestå to, før du kan blive certificeret. Eksamenerne er delt op i de enkelte annonceringsmuligheder, på nær to – disse 2 dækker den største og mest omfattende del af Google AdWords, nemlig Search-delen. Her der der som sagt to eksamener: AdWords Fundamentals og Søgeannoncering, som er den mere avancerede eksamen. Herudover har du mulighed for at blive certificeret i Displayannoncering, Videoannoncering, Google Shopping og Mobilannoncering.

    Som bureau er der mulighed for at bliver premium partners

    For at blive premium partner som bureau er der en række ting som skal overholdes. Forbruget skal være på mindst 10.000 $ USD, og det vurderes ud fra det samlede forbrug på hele MCC kontoen i løbet af de seneste 90 dage. Bureauet skal ligeledes have mindst 1 AdWords-certificeret person. For at sikre, at certificeringerne tælles med i et premium badge, skal de certificerede personer dele deres kontooplysninger fra Academy for Ads, og være tilknyttet virksomheden. Ligeledes bliver virksomhedens effektivitet vurderet ud fra stigning i omsætningen hos kunderne og fastholdelse af kunderne samt stigning i den samlede omsætning og antallet af annoncører.

     

  • Mobile-first – her er de vigtigeste ting som du skal holde øje med

    Mobile-first – her er de vigtigeste ting som du skal holde øje med

    Mobilversion af din hjemmeside har været vigtigt i lang. Men ikke destomindre endnu mere vigtigt nu, hvor Google har meddelt, at de er begyndt at rulle mobile-first indeksering på flere websites. Det betyder ikke at vi er gået 100% mobile-first, men  i første omgang kun for websites, der følger best practise for mobile-first indeksering, fortæller Google. Jeg har skrevet lidt om hvad det har af betydning for dig og hvad du skal holde øje med – læs med her.

    Det er som sagt løbende denne opdatering bliver rullet ud og Google udtaler, at de vil underrette webmastere og website-ejere om, at deres websites via mobilmeddelelser i hjemmesidensGoogle Search Console. Det er et stort skridt for mange SEO bureauer, da det er første gang, Google har bekræftet, at de flytter et stort antal websites til den omfattende mobile-first indekseringsproces. Tilbage sidste år udtalte Google at et begrænset antal websites allerede var flyttet over, men med den nye udtalelse er det meget tydeligt, at processen med mobile-first indeksering i større målestok allerede er begyndt og du vil som website ejer altså får beskeden i Google Search Console.

    Kort og godt: Hvad er mobile-first indeksering egentligt?

    Mobile-first indeksering handler om, hvordan Google indeksere din hjemmeside. Førhen var det typisk desktopversionen Google tog udgangspunkt i, men da antallet af mobilbrugere er overgået desktop, er Google nu så småt gået over til mobile-first og det er altså det mobile indeks det fremadrettet vil være det primære. Derfor er det altafgørende at din mobilversion faktisk fungere bedre eller mindst ligeså godt for desktopversionen for din hjemmeside..

    Til at vise resultatsider for de enkelte brugere, har Googles crawler-, indekserings- og rankingsystemer tydligere taget udgangspunkt i desktopversionen af en sides indhold. Mobile-first betyder med andre ord, at Google bruger den mobile version af siden til indeksering og rangering.

    Mobilversion vigtigere end nogensiden

    En kunde som jeg har arbejdet sammen med hsdk.dk, som tømmer dødsbo i København, har gjort meget ud af deres mobilversion af deres hjemmeside. En simpel og hurtig måde at tjekke mobilversionen på er Google test af mobilvenlighed(se hele testen for hsdk.dk her).

  • Derfor skal du benytte Google my business

    Derfor skal du benytte Google my business

    Google tilbyder en lang række tjenester og deriblandt Google my business. Groft sagt så er alt det som Google laver interessant, da det uden tvivl  er den støreste søgemaskine og her vores kunder søger og finder oplysninger. Ligesom Google Analytics og Google Search Console, er Google my business en tjeneste som Google anbefaler og når Google anbefaler, at man benytter sig deres tjenester, gør man det.

    Hvad er Google My Business og hvorfor skal man som virksomhed benytte sig af det?

    Google My Business er en virksomhedsprofil og et samlingsted for enhver virksomheds praktiske oplysninger. Det er de helt basale oplysninger, man samler på sin Google My Business konto, som adresse, hjemmeside, mail, åbningstider, kategori, anmeldelser fra kunder og meget andet. Udover at indtaste basale oplysninger om firmaet kan man tilføje billeder af sine produkter, medarbejdere, rute til virksomheden og billeder af sine lokaler. Der kommer hele tiden flere og flere funktioner, og for knap 2 måneders tid siden kom funktionen “indlæg”, hvor det er muligt at tilføje relevante indlæg og begivenheder som virksomheden afholder.

    Gratis og stor synlighed

    Ens Google my business profil udseende afhænger af hvilke form for branche ens virksomhed befinder sig. Jeg har arbejdet med et hotel i næstved, som bl.a. tilbyder lokaler til konferencer og kurser, som har en flot udvider Google my business profil, hvor det er muligt at tjekke værelser tilgængelighed direkte i Google my business.

    hotel kirstine GMB

    med en Google my Business profil vil dine kunder let og enkelt finder alle relevante oplysninger om din virksomhed ved en Google søgning. Hvis du er bliver vist bland de 3 første virksomheder på en lokationssøgning, vil du have langt bedre forudsætninger for at blive vist, da kortet og Google my business profilerne bliver vist over de organiske resultater. Du gør det nemt for brugeren at søge og finde oplysninger om din virksomhed, og du højner helt klart det visuelle billede af din virksomhed lokalt. Det bedste af det hele, det gratis.

  • Opskriften på at optimere virksomheden og medarbejderne

    Opskriften på at optimere virksomheden og medarbejderne

    Der findes mange virksomhedsejer som vil være med i toppen af markedet, hvilket kræver en en god intern struktur og gode medarbejdere. Det er en kamp, der kun vindes, hvis I følger med tiden, udvikler medarbejdere og investerer tid og penge i det. Normalt plejer mine indlæg at omhandle seo og linkbuilding, i dette indlæg tager vi et mere generelt kig på virksomheden, og jeg kommer med nogle bud på hvad der skal til for at optimere virksomheden.

    Udvikling af medarbejdere

    Der er ingen tvivl om at medarbejderne er med til at gøre den helt store forskel for virksomheden og betydningen for virksomhedens succes. Hvis der skal arbejdes effektivt, er det altafgørende, at medarbejderne trives og føler sig værdifulde i den daglige gang. Ligeledes er der medarbejderne der er virksomhedens ansigt udadtil, og det er derfor vigtigt, at de er tilfredse, så at de repræsenterer virksomheden på den bedste måde. Der siger mere eller mindre sig selv, men at investere i gode medarbejdere og prioritere deres trivsel i virksomheden, er nøglen til en succesfuld virksomhed.

    IT-løsninger og kurser der holder 

    Når den rigtige medarbejderstabel er fundet, og de ting er på plads, kan man selvfølgelig også undersøge hvorvidt de nuværende IT-løsninger holder. For at gøre det nemmere for virksomheden og strukturen, kan I med fordel investere i et CRM eller ERP system, som hjælper jer med at samle alle virksomhedens opgaver ét sted. Nogle af fordelene ved disse systemer er at ingen medarbejdere er i tvivl om hvor informationen om de forskellige ting skal findes, og dermed skaber et bedre overblik over de interne og eksterne opgaver. Der er vigtigt at alle medarbejderne forstår at bruge og benytter systemerne. Derfor kan I som virksomhedsejer med fordel investere kurser som både gavner den enkelte medarbejder, i form af ny viden, men også at medarbejderen bliver stand til at arbejde med andre opgaver, som virksomheden kan nyde godt af.

  • Husk de rigtige USP’er!

    Husk de rigtige USP’er!

    Tidligere indlæg har skrevet om tryghed på hjemmesiden, og hvordan man bedst muligt skabte det. I dette indlæg har vi fokus på USP’er på hjemmesiden og hvordan disse budskaber konvertere til salg. Læs med her.

    USP – hvad er USP og hvad betyder det?

    USP står for Unique Selling Point betyder en unik fordel, som du kan tilbyde dine kunder og i sær reklamere med over for dine kunder. USP’er uden tvivl et vigtigt parameter i din markedsføring. En god og nem måde at finde frem til jeres unikke USP’er er ved at færdiggøre sætningen. “Kunder vil købe hos mig, fordi min virksomhed/mit produkt/min ydelse er den/det eneste der…” – groft sagt.

    Ikke så unikt som tidligere

    Godt nok står USP for Unique Selling Point, men i dag er mange USP’er ikke så unikke. Budskaber som “Fri fragt”, “Fri retur” og “og 24 timers kundeservice”. Det er sjælden nok med en USP. Men hvis du har nogle statements som “billigere end konkurrenterne” er det klart vigtigt at reklamere ud, og sætte fokus på det. Når du skal forklare dine fordele for kunden, så husk at tænke i mængder. Fx hvor meget kunden kan spare i kroner og øre/tid om året. Tænk på at USP’er er små hårdtslående budskaber, som gør din forretning unik i forhold til dine konkurrenter. Disse USP’er skal være synlige på alle undersider, da trafik til din hjemmeside ikke kun vil komme til forsiden, som vi også har været inde på i artiklen omkring landingssider.

    Når din webshop er godt SEO optimeret, vil trafik fra Google komme ind på alle undersider, og her skal du kommunikere dine budskaber ud i lige så høj grad, som du gør på forsiden. Derfor er det en stor fordel at skrive disse budskaber øverst på siden, hvor de går igen på alle sider. Ligeledes skal dine CTA’er skal være skarpe. Det er her, du vil have dine brugere til at foretager en specifik handling. Sørg også for at dine CTA knapper eller områder skiller sig ud fra resten af hjemmesiden. En webshop som Louis-mc der sælger alt indenfor mc beklædning, har godt styr på USP’er, hvor disse også er synlige på stort set alle landingssider.

     

  • Det skal du være opmærksom på hvis du ændre webshop system

    Det skal du være opmærksom på hvis du ændre webshop system

    Der findes rigtig mange forskellige webshop systemer og der er fordele og ulemper ved dem alle. Vi har i tidligere indlæg beskrevet hvilket CMS jeg ville anbefale og hvor mine præferencer ligger. I dette indlæg tager vi et kig på hvad du skal være opmærksom på hvis du skifter system eller opgradere til en nyere version i det eksisterende system.

    Jeg har hjulpet en lang række kunder som har benyttet ældre systemer som smartweb og scannet, hvor disse systemer har skabt en del problemer fra at gå til en nyere version. I nogle tilfælde har løsningen været at rykke system, men vi har erfaret at det kan lade sig gøre at rede løsningerne i de fleste tilfælde.

    Scannet har med deres version på webshop1 reklameret med en øremærket webshop til søgemaskineoptimering. Ved version 1 var der dog ikke søgemaskinevenlige urls, hvilket ikke er så hensigtmæssigt. Det har de dog formået at lave i versionen webshop2. Problemet er bare at hvis man som webshop ejer ikke får redirectet url’erne og brugt de søgemaskinevenlige urls, kan det skabe problemer på sigt. Versionen WebShop2 fra ScanNet har fra starten aktiveret SEO værktøjet, og du skal om sådan ikke gøre noget ekstra for at onpage optimere siden. I webshop2 har du mulighed for at ændre dine urler, hvilket i dag er meget vigtigt for at give søgemaskinerne det rigtige billede af, hvad hver enkel side indeholder på din webshop og på den måde bruges url’en som breadcrum. Virksomheden Weboil, som bl.a. sælger motorolie online, er gået fra scannet webshop1 og er nu på version 3. Der er stadig visse udfordringer, bl.a. skal man i scannet oprette nye urls til moduler og menuer internt på siden.

    Husk disse grundlæggende ting

    Det kan ikke sige mange gange nok, REDIRECT! At gå fra et system til et andet eller fra en version af et system til en nyere version, kan skabe mange problemer. Det er ofte ikke nok at redirecte gamle urls med en generel regel, hvor alle links går til forsiden. Hvis du ikke ønsker at tabe placeringer ved et skifte er det vigtigt at redirecte urls 1 til 1 manuelt.

     

  • Onepage website kan være en fordel, men…

    Onepage website kan være en fordel, men…

    Rigtig mange moderne websitest består af en lang side. Nogle gange med reference til punkter nede på siden, som angives med links #. Mange mennesker er meget imponeret over disse side, og de kan da også være gode hvis du kender udfordringerne og ikke har for mange produkter. I dette indlæg vil vi kigge nærmere på hvilke udfordringer et onepage website kan have og hvad man skal være opmærksom på.

    På mange af de store skabelon-sider, som themeforrest.net og så mange andre, finder der et hav af onepage skabeloner. Der er ingen tvivl om at brugervenligheden og den måde de her onepage sider får brugeren til at konvertere på den ene eller den anden måde fungere godt. SEO dele på en onepage halter gevaldigt, både onpage og offpage. Det ubetinget største problem onpage, er netop, at et one-page website består af kun en enkelt side. Når der kun findes en side, så er der også kun en side at optimere og få til at ranke i Google. Det vil sige at du kan kan optimere med en meta titel, en beskrivelse og i realiteten kun et fokus keyword. Hvis du havde et website som ikke var en onepage, ville du kunne optimere til 3 unikke undersider, også have 3 undersider, til hver af de 3 keywords. ved en onepage vil du fordele værdien , så du vil i princippet kun kunne fokusere 33,3% på hvert keyword. Når vi snakker offpage og især linkbuilding er et one-page website også umuligt. Hvilket ikke er særligt godt, når vi i tidligere indlæg har gjort klart at netop linkbuilding er den vigtigste faktor inden for offpage SEO. Med tre emner på samme side bliver links uundgåeligt noget forvirrende og langt fra så målrettede, som de burde have været.

    Hold det til få sider, men ikke onepage

    Jeg har arbejdet med et website, som er en lille webshop der sælger julesweaters, hvor de har holdt strukturen simpel og prøver at holde det til så få sider som muligt. Her ranker de rigtig fornuftigt på juletrøjer og julesweaters, på trods af at siden ikke er mere end 10 sider, inklusive kurv og checkout.

  • Negativ SEO og skadelige links? Det skal du være opmærksom på

    Negativ SEO og skadelige links? Det skal du være opmærksom på

    Der går rigtig mange rygter omkring negativ SEO og mange er i tvivl om hvor stor skade man egentligt kan gøre. I dette indlæg vil jeg prøve og give jer et overblik over hvad negativ SEO er og hvordan i kan tjekke om i er ramt.

    Negativ SEO er en taktik der var meget brugt i de tidligere år, og går i bund og grund ud på, at ødelægge hele SEO fundamentet for et website og dermed påvirke dets placeringer i søgeresultaterne negativt. Det er strengs ulovligt og kan blive straffet med fælgelse.  Der findes som sagt rigtig mange måde at lave negativ SEO på, og en af dem er at man skaffer en meget stor mængde “dårlige”, links til det website man ønsker at påvirke negativt. Her menes der links fra casino, sex eller andre sider som er skadelige for Google. Links som disse skader placeringerne i søgemaskiner som Google hurtigt og klassificerer som spamlinks. Fra tidligere indlæg har jeg beskrevet hvordan links kan påvirke udvikligen af søgeord positivt, men med spamlinks er effekten det modsatte. Her kommer Google til at tro, at det er hjemmesiden, der prøver at manipulere med søgeresultaterne.

    Google algoritme Penguin

    Da Google lancerede deres Penguin linkspam algoritme, der aktivt straffer websites for dårlige links tilbage i 2012, er der sket meget siden. Penguin er samtidig blevet langt mere effektiv i den måde, den straffer et website på og det er blevet en sværere disciplin at udføre. Jeg har arbejdet med et website, Outdoordesign, som sælger parkudstyr og byrumsinventar, samt bålfade og båludstyr, som tidligere har været ramt af spamlinks. Vi har brugt en masse forskellige værktøjer og fået disavowet en masse skadelige link, så linkprofilen ser bedre ud. Læs iøvrigt dette indlæg om skadelige links her. Dog kommer der stadig et par dårlige links, men vi holder et vågn øje, og heldigvis er Google blevet noget bedre til at sortere disse spamlinks fra. Generelt set bør du kun bekymre dig om spamlinks hvis det udgør mere end 2/3 af indgårende links til dig website.