Blog

  • Tema til dit WordPress site – hvad skal du vælge?

    Tema til dit WordPress site – hvad skal du vælge?

    Der er efterhånden rigtig mange websites som er bygget i WordPress, hvilket er en rigtig fin platform. I et tidligere indlæg omkring valg af CMS (du finder indlægget her), tydeliggjorde jeg fordele ved WordPress og beskrev hvorfor netop dette CMS var et af de mest benyttede.

    I dette indlæg har jeg fokus på valg af tema til din WordPress løsning. Nogle vælger at bygge deres tema op fra bunden, og laver dermed også designet fra bunden. Her starter man i Photoshop, udarbejder designet på de forskellige landingssider, hvorefter du slicer dokumentet op og lægger det over i et WordPress tema. Der findes et hav af såkaldte “blank themes” i wordpress, hvor alle WordPress funktionerne er tilgængelige.

    Mange vil dog mene at det er et alt for stort arbejde at kode et tema selv og går så ud og køber færdige temaer. Hvilket jeg også ser en stor fordel i. Der findes forskellige “tema børser” hvor det er mulig at købe og downloade WordPress temaer. En af de mere kendte er Themeforest.net, som har mere end 30.000 temaer og vælge imellem. Udover det er langt lettere at købe et færdigt tema, er der god og brugbar support i op til 6 måneder. Temaerne på siden, koster imellem 30-60 dollars, og der kan vælges mellem shop temaer, portfolio og mange andre slags. Et af de mest hentede temaer er Avada theme, som er solgt over 3000 gange!

    Flere og flere personliggøre færdige WordPress temaer

    Der er en del kunder som jeg har arbejdet med, som har personliggjort et eksisterende WordPress tema. Et af dem er eventbureauet, Grunkevent, som jeg har hjulpet lidt forskelligt, bla. implementeringen af forskellige ikoner på siden. De benytter Avada theme, og har fået gjort det unikt på deres helt egen måde. Udover at være et eventbureau, arrangere virksomheden også julefrokoster for alle størrelser virksomheder.

    Udover temaet er utrolig brugervenligt at sætte op, kommer det som standard med over 20 demoer som kan implementeres ved blot et enkelt klik. Temaet kan som nævnt findes på themeforest.net, ved blot at søge efter det mest populære tema.

  • Kan links være skadelige for dit website?

    Kan links være skadelige for dit website?

    Hvordan vurdere du om et link er godt eller dårligt for din website, og hvad kan du gøre for at afvise dårlige/svage links fra dit website? I dette indlæg kommer jeg med et par eksempler på hvordan du kan vurdere om et link gør mere skade end gavn for dit website. Ligeledes beskriver jeg hvordan du fjerner disse skabelige links fra dit website, læs med her.

    Google vurdere sider ud fra mange forskellige faktor. Før Oktober 2013 kunne du let se hvilke værdi en specifik hjemmeside havde, ved at tjekke et værktøj kalder Toolbar PageRank. I Oktober 2013 annoncerede Google at de ikke ville updater Toolbar PageRank længere og dermed ville udtrykket PageRank dø. Pagerank udtrykkes i et tal mellem 1 og 10. Men på en logaritmisk skala, således at pagerank 3 er 100 gange højere end pagerank 1. I dag kan vi ikke måle PageRank, men der er ingen tvivl om at Google stadig benytte dette fænomen, men kun internt.

    Google vurdere PageRank som sides vigtighed, og er baseret på indgående links fra andre websites. Normalt anses et link fra et website som en underbyggelse af dit websites kvalitet. Google arbejder hele tiden hårdt på at sikre, at SEO konsulenter og tredjeparts websites ikke påvirker et website negativt. Links har stadig en af de største værdier, når der handler om at rangere på specifikke søgeord på Google.

    Hvordan fjerner du spam/svage eller dårlige links fra dit website?

    Den bedste måde at fjerne et skadeligt link på er at, kontakte siden og bede dem fjerne linket. Men ofte svare siderne ikke eller vil ikke fjerne linket. Derfor har Google lavet en mulighed hvor du kan afvise links. Du kan ved hjælp af forskellige værktøjer se indgående backlinks til dit website, og dermed sortere ud i de skadelige links. Afvisning af links foregår gennem Google Search Console ved at uploade en såkaldt disavow fil og ser så således ud:

    Afvis links

    Jeg har arbejdet med en kunde, som sælger pillefyr online, som har haft nogle problemer med forskellige backlinks. Jeg har løbende sorteret ud i de forskellige links, og først efter 5-6 måneders tid er antallet af tilgangen af link dalende.

    Jeg bruger ahref og Majestic til at overvåge forskellige website. Ligeledes er Google Search Console et uundværligt værktøj til at overvåge dit websites tilstand. Hvis du lige pludselig får en stor tilgang af links fra udenlandske domæner, bør du handle med det samme.

  • Fordele og ulemper ved Magento CMS?

    Fordele og ulemper ved Magento CMS?

    Magento er et open source CMS, som giver dig utroligt mange muligheder. I tidligere indlæg har jeg beskrevet fordelen ved at benytte open source CMS, men lidt overset Magento. Dette er dog helt bevidst. Nogen vil mene, at Magento ikke er noget for nybegynderen og andre det modsatte. Jeg er af den opfattelse at dette system er stadiet over (nogen vil mene under) WordPress, rent teknisk. Begge systemer er bygget på .php, og derfor minder de et lang stykke hen af vejen om hinanden. Magento indeholder, som standard, et hav af nyttige funktioner for den professionelle e-købmand. Hvis du synes løsningen mangler noget fra standard, kan du let og enkelt tilføje et par extensions (også kaldet plugins eller moduler), som der findes et hav af til dette CMS. I universet findes Magento Connect, som er Magentos marked for extensions. Nogle koster penge, andre er gratis. Derudover kan du også som programmør, selv lave extension til systemet, det kræver dog en del viden om kode og programmering.

    Magento fordele

    En anden stor fordel ved systemet er at det er det er relativt nemt at flytte eksisterende løsninger over fra andre e-handelsløsning, såsom; Shopify, WooCommerce, Prestashop etc. Migrering vil både tage ordrer, kunder, produkter, kategorier, billeder, attributter osv. med over, alt dette gøres på et par timer af gratis extensions.

    Jeg har arbejdet med en del kunder som benytter sig af Magento platformen, med stor succes. Blandt andet webshoppen Essential Foods, som sælger hundefoder i høj kvalitet. Hjemmesiden findes på dansk, engelsk,og svensk, og styres alt sammen fra samme backend.

    Ulemper ved Magento

    Dette CMS er et godt og solidt system, om du har 10 eller 10.000 produkter i din webshop. Dog skal du være opmærksom på at din hosting udbyder kan klare håndteringen af systemet, da et billigt webhotel ofte kan være nede eller loader langsomt, som kan ende ud med at dræbe konverteringerne på din side.

    Summasummarum, så er Magento et godt CMS. Dog bør du kun vælge dette system hvis du har et mål om en stor webshop, med mange produkter. Ellers er der mange mindre CMS som er mere brugervenlige

  • Skab troværdighed på din webshop

    Skab troværdighed på din webshop

    Der findes i dag et hav af webshops og mange kæmper imod falske webbutikker, der kun er udviklet til at snyde forbrugeren. På blot 7 år er antallet af bedragerisager i online handel steget med hele 300 procent. Den voldsomme vækst skyldes naturligvis den stigende digitalisering i samfundet og flere og flere som handler på nettet. I dette indlæg vil jeg give jer nogle værktøjer til hvordan i kan få skabt troværdighed til jeres webshop og dermed øge salget.

    Mange som skal handle online bruger Google i deres købsprocess for at undersøge markedet og opnå de bedste priser. Dog kan jagten på gode priser sommetider ende med tabte penge og bedragerisager. Mange webshops som annoncere med meget billigere vare end konkurrenterne er typiske fup butikker og du modtager aldrig varen. Hele 28.907 danskere blev sidste år snydt ved online handel, viser de seneste tal fra Rigspolitiet. Der findes mange små indikationer på om siden er troværdig.

    Jeg har arbejdet med en kunde, Livingshop.dk, som sælger alt til boligindretning online, som har gjort en del du af at skabe troværdighed omkring deres butik. I bunden af siden har de listet forskellige kreditkort og adresse på deres fysiske butik i Holstebro.

    Andre måder at skabe troværdighed på

    Hvis du ikke har mulighed for at reklamere med adresse til fysisk butik, er der andre måder. I danmark har vi e-mærket som er en ordning for webshops som opfylderne kravene til mærket. Ved e-mærket betaler du et årligt beløb, og dermed er brugeren sikret. Ligeledes er det en god idé at skilte med virksomhedens cvr. nummer og kontaktoplysninger. Flere og flere webshops er begyndt med livechat, hvor der sidder en kundeservicemedarbejder klar til at svare på spørgsmål mange at døgnet timer. Hvis du skal til at handle på e shop som du ikke umiddelbart kender, er der en god idé at have antennerne slået ud. Hvis du kan læse at sproget på siden er fordansket, og at der er flere stavefejl, bør du overveje siden endnu en gang.

  • Facebook annoncering, track med pixel!

    Facebook annoncering, track med pixel!

    Facebook har 1,7 milliarder brugere verden over. Med disse tal er Facebook uden tvivl det største sociale netværk i verden. Alene i danmark er det knap 3,5 millioner månedlige bruger og danner altså baggrund for det største netværk i danmark. Ikke så overraskende, er det muligt at annoncere direkte til brugerne på Facebook. Hvis du som virksomhed har en facebook side, har nu mulighed for at målrette annonceringen direkte til den konkrete målgruppe. Mange vælger den nemme måde, og “bare” booste det enkelte opslag, hvilket er begynderfejl nummer et. Ved at booste et opslag vil du skyde med sprede hagl, og dermed brænde unødvendig mange penge af. Ved at oprette en business manager, har du mulighed for at målrette annonceringen til en bestemt type brugere. Ligesom Google remarketing har du mulighed for at annoncere direkte til brugere som tidligere har besøgt din hjemmeside. Det kaldes for Facebook retargeting, og kræver at du implementere et skytte kode på hjemmesiden, kaldet en Facebook pixel. Jeg har hjulpet en kunde, med denne implementering, hvorledes de nu har mulighed for at annoncere direkte til brugere som tidligere har besøgt siden. Kunden er et charterrejsebureau, som via facebook kan annoncere direkte til tidligere besøgende. For at tjekke at om pixelen er implementeret korrekt, kan du tilføje en chrome extensions, Facebook pixel helper, som viser om koden er placeret rigtigt. Se eksempel på Skov rejsers facebook pixel her:

    Forskellige event tracking

    Det findes flere former for event tracking i Facebook. Ved implementering af pixelen tracker den automatisk på page view, hvilket er når den besøgende blot har vi søgt hjemmesiden. Det er muligt at tracke på på decideret salg, men også hvis en bruger ikke når at færdiggøre salget. På den måde kan du let og enkelt påvirke bruger i købsbeslutningen, ved at målrette annoncerne. Der kan være mange oplysninger at hente ved at implementere Facebook pixel, og store muligheder for at mersælge.

  • Nyhedsbrev signup skal/skal ikke?

    Nyhedsbrev signup skal/skal ikke?

    Mange sider tilbyder i dag, at man kan skrive sig op til at modtage nyheder på mail. Ved at aflevere sin mail, acceptere man at modtage tilbud og mails fra virksomheden. Ved de fleste nyhedsbrev signups har du mulighed for at deltage i en konkurrence eller få en eller anden gratis ting, i form af en e-bog eller en guide til tips og tricks. Spørgsmålet til om du kan samle e-mail adresser op, er ganske enkelt, Ja det skal du, og her er en guide til hvordan du kommer igang.

    Det findes mange måder hvorpå du kan indsamle mails til dit nyhedsbrev. En et mulighederne er gennem programmet Sleeknote som er en lille popup som dukker op på side, når du besøger den. En hjemmeside hvor jeg har hjulpet med opsætningen af Sleeknote er Naturebaby, som sælger økologisk babytøj og babyudstyr online. Løsningen ser sådan ud.

    Naturebaby nyhedsbrev

    Ved at skrive sig op til nyhedsbrevet deltager man i lodtrækningen om et gavekort på 500 kr. til webshoppen.

    Nyhedsbrev, hvordan håndteres det?

    Et af de mest anerkendte programmer til at sende nyhedsbrev ud med, er mailchimp. Mailchimp er en onlinetjeneste som holder styr på mailadresserne som er tilføjet til listen og kan opsætte og sende nyhedsbreve ud fra tjenesten. Løsningen er gratis indtil 2500 modtagere, så det handler bare om at komme i gang med mailchimp. I mailchimp har du mulighed for at en masse indstillinger som blandt andet at splitteste på forskellige typer af indhold og forskellige overskrifter. Her har du mulighed for at teste hvad der virker for din målgruppe og hvilke typer af overskrifter der virker bedst og dermed åbnes oftest.

    Værdien af en mail kan ikke gøre op med en generel værdi. Det er meget individuelt fra side til side. Men flere undersøgelser viser at bruger som modtager mails fra en virksomhed har over 50% chance for at foretage en handlen også.

     

     

  • Youtube annoncering, virker det?

    Youtube annoncering, virker det?

    Der findes mange former for annoncering og Youtube er helt sikker en af de mange muligheder. Youtube er som mange andre tjeneste ejet af Google er gennem Google AdWords har du mulighed for at opsætte og annoncere direkte til en nøje udvalgt målgruppe. Annoncerne vises inden en given video og du kan som annoncør bestemme hvilke typer af videoer at din annonce skal vises på.

    Videoannoncering har længe et kendt fænomen. Ikke så overraskende er Youtube blevet en kendt spiller indenfor video annoncering. Med over 1 milliard brugere besøger hver måned Youtube, er Youtube er den mest anvendte søgemaskine efter Google. Youtube har derfor et kæmpe potentiale, når det handler om online markedsføring. Der findes forskellige former for Youtube annoncering. Den første type er TrueView In-Stream og den anden er TrueView In-Search eller TrueView In-Display. YouTube har meddelt, at In-Search og In-Display i den nærmeste fremtid vil blive koblet sammen til én og samme annonce type.

    In-Display annoncer vises øverst i søgeresultaterne på YouTube. Ligeledes kan annoncerne vises ved siden af en video, der afspilles på YouTube, der betales når en bruger klikker for at se videoen. In-Stream er reklamer der bliver vist før en YouTube video afspilles. Her har jeg hjulpet inkpro, som sælger printerpatroner online med In-stream videoannoncering. Ved In-stream kan skippes videre efter 5 sekunder

    TrueView In-Display annoncer fungerer på mange måder, som en almindelig Adwords tekst annonce. En bruger søger på nogle ord, og der kommer en liste frem med resultater. De øverste er annoncer videoer, er virksomhederne som betaler for at ligge der og, hvis en bruger klikker på deres annonce video, betaler virksomheden pr. klik.

    Betaler du for alle visninger?

    Svaret er nej. Du betaler først, når målgruppen ser dine videoannoncer i 30 sekunder eller når video er afspillet 100%. Målgruppen vælger du på baggrund af geografi, interesser, emner og søgeord i Google AdWords. Derfor er Youtube yderst effektivt, og du bruger kun budgettet, som du har afsat til annonceringen. Dermed skyder du ikke unødvendige penge af på folk som ikke vil se din annonce.

  • Vælg det rigtige CMS

    Vælg det rigtige CMS

    Der findes i dag rigtig mange CMS. CMS står for Content Management System, og betyder styring/vedligeholdelse af indhold. Et CMS behøver ikke kun at varetage et website, men kan i den yderste konsekvens varetage den samlede on-line løsning, samt integreres med bagvedliggende systemer. De fleste forbinder dog et CMS med det system som hjemmesiden er udviklet i, med andre ord et system, som kan styre og vise ens hjemmeside og dens indhold. Blandt de mest anerkendte CMS, kan bla. nævnes WordPress, Joomla og Drupal. Der findes mange flere, og mange webhoteller som f.eks. one.com og dandoæmne har udviklet deres eget system, som kun kan benyttes af deres kunder. Der findes også en lang række CMS som henvender sig til shopløsninger, som bla. prestashop, shopify og mange andre.

    Når der vælges CMS er det vigtigt at det bliver tænkt over situationen og tænkt på fremtiden. I systemer som Wordpress, Joomla og Drupal er der hele open source, hvilket betyder at alle kan benytte det. Du kan flytte løsningen fra webhotel til webhotel og sågar downloade til en offline version, hvilket er til stor gavn for udviklere.

    Denne hjemmeside SEOmik.dk er lavet i WordPress og det er ingen hemmelighed at jeg er stor fan af dette system. Hele måde systemet er sat op på fungere bare, og friheden til at gøre de forskellige ting, synes jeg godt om. Det betyder ikke at andre systemer ikke er gode, jeg har bla. arbejdet med en kunde, bostedetvendelbo, som benytter tigercms. Her har man ikke de samme frihed som i WordPress, til gengæld er systemet let og enkelt at navigere rundt i.

    CMS, hvilket skal du vælge?

    Spørgsmålet om hvilket cms du bør vælge er ikke så enkelt som så. Du skal gøre op med dig selv om du ønsker friheden i at selv kunne vælge webhotel eller om du ønsker den mere brugervenlige enkelthed der findes i de mindre systemer.

  • Få ryddet op i dit content

    Få ryddet op i dit content

    Det findes i dag mange hjemmesider som har ligget online i de sidste 10 år. Her er det vigtigt at man vedligeholder og opdatere sit indhold og får ryddet op i det gamle. En ting som mange også glemmer at tænke over er at få sorteret ud i demo indhold. Hvis man f.eks. benytter wordpress og installere en skabelon med demo indhold er det vigtigt at rydde ud i alt det som ikke skal bruges. I dette indlæg kommer jeg med eksempler på hvad man glemmer at fjerne eller opdatere og hvordan man tjekker hvad der er i google index.

    Ændre hjemmesider fokusere kun på at komme med nyt indhold og glemmer at opdatere det eksisterende. Det kan være stor effekt at hente, ved at sortere ud i ældre artikler og produkter. En kendt modetøjs webshop, dr. Adams fører mange spændende brands som er populære her og nu. Problemet med det er, at hvis shoppen ikke fører branded længere, vil kategori siden stadig være tilgængelig, men uden indhold. Hvis der opstår mange af lignede sider, vil Google straffe hele domænet.

    Et eksempel på at man bør rydde op i standardiserede demo indhold, er min kollegas blog. Her er det et standard indlæg, “Hello world” indekseret i Google. Det er et svagt resultat og Google kan i værste tilfælde straffe hele siden for tyndt indhold.

    Find ud af hvad der er i Google index

    Det er flere måder til at finde ud af hvad Google har indekseret og ikke indekseret. Ved en kommandosøgning som “site:domænenavn.dk” få du nemt et overblik over hvad der er i index for det enkelte domæne. Hvis man fortsætter site-søgningen til ende, viser Google hvor mange sider som er i deres primære indeks. Normalt når man laver sådan søgning, og ikke er flere resultater at vise, vil Google fortælle, at sider ligger i det supplerende indeks.

    Årsagen til, at sider kan ende i det supplementale indeks, kan være mange. Heriblandt at der ingen interne links er til siderne, hvorfor de ikke har nok værdi til at gøre sig i det “rigtige” indeks, men der kan også være tale om tyndt indhold, som eksemplet på min kollegas side eller dupletter (duplikeret indhold).

  • Brug støttemærker i markedsføringen

    Brug støttemærker i markedsføringen

    Der findes flere aktive støtte foreninger verden over, og mange af dem tilbyder et link til ens hjemmesiden, ud fra det sponsorat som man beslutter sig for at tegne. Det findes også initiativer som miljøvenlig pakning og minecookies, som oplyser brugeren om henholdsvis brugen af cookies og at man aktivt tænker over miljøet. Jeg har kigget på de to initiativer og vil i dette indlæg fortælle jer om værdien fra Miljøvenlig Pakning. Hvis du vil læse om værdien og implementeringen af Minecookies, kan du læse med her.

    Miljøvenlig Pakning er et frivilligt initiativ, som er startet på baggrund af et samarbejde mellem flere virksomheder, som alle synes det er vigtigt at vi passer på klodens ressourcer. Som virksomhed kan du gratis deltage i initiativet ved at tænke på miljøet når der bruges emballage, og indsætte et badges på hjemmesiden. Grundtanken med Miljøvenlig Pakning er at samle virksomheder der deler samme omtanke for miljøet og på samme tid sprede budskabet, samt udbrede kendskabet til den indvirkning emballage har på jordens ressourcer. Flere og flere er begyndt at tage et aktivt valg om at støtte op om gode initiativer som f.eks Miljøvenlig Pakning. Hvis din webshop aktivt støtter op om Miljøvenlig Pakning, sender du et signal til den besøgende at de faktisk er med at at mindske ressourcer, ved at handle på netop din shop.

    Værdien af støttemærker, eksempelvis Miljøvenlig Pakning?

    Det er altså både en god signalværdi og en god SEO værdi. Ved at implementere badgen fra Miljøvenlig Pakning på hjemmesiden opnår du et link fra miljoevenlig-pakning.dk/deltagere, som har en domain rating på 60 og mere end 420 refererende domæner. Et nyere tiltag imod plastik, plastiknejtak.dk, er også et godt tiltag, og giver god værdi ift. markedsføring.

    Allerup strik, som sælger alt inden for garn og strikke tilbehør, gør meget ud af at tænke på miljøet. Når virksomheden sender pakke, genbruger de ofte kasserne og plastikken fra tidligere modtaget vare og ligeledes når kunden besøger butikken, genbruger de ofte kundes plastikpose. Virksomheden er ved at lave miljøvenlige stofposer, som kunden kan genbruge. I bunden af hjemmesiden reklamere Allerup strik med Miljøvenlig Pakning, se her:

    allerupstrik footer