Coronakrisens påvirkning på SEO og organiske resultater

Coronavirus google

Siden marts måned, hvor Danmark og store dele af verden har været lukket ned, har verden forandret sig. Det er naturligvis covid-19, bedre kendt som Coronavirus, som jeg henviser til. Det har store konsekvenser for mange fysiske forretninger, som der har måtte lukke for offentligheden, arrangementer er enten blevet aflyset eller ændres fra fysiske arrangementer til online events. Ligesom vi har oplevet store ændringer i den offline verden, har den online verden heller ikke stået stille.

Google informerer om COVID-19

Google har taget flere initiativer i brug og gør rigtig mange ting for at informere brugerne om COVID-19. Fx ved en søgning på ”tandlæge” viser Google nu dette billede, med oplysninger om  ”Information om COVID-19”

Information om COVID-19

Ligeledes er Schema.org kommet med en opdatering – version 7.0, hvor der er tilføjet en række data punkter, der kan bruges til at kommunikere ændringer i et struktureret data format. Der er bl.a. tale om følgende objekter

  • SpecialAnnouncement

Med dette objekt kan du lave simple datostemplede annonceringer for at opdatere om en bestemt situation – f.eks. den nuværende Corona-krise. Der kan også inkluderes links til f.eks. lukning af institutioner, transport, karantæner osv.

  • CovidTestingFacility

Dette objekt er henvendt til testklinikker og her kan test-faciliteter angives – uanset om de er en del at et almindeligt fast beredskab, eller midlertidige i forbindelse med f.eks. det nuværende Corona udbrud.

  • Moved

Dette objekt er meget relevant for eventbranchen og det er muligt at angive om et event eller et arrangement er flyttet – f.eks. fra en fysisk placering til online.

  • EventAttendanceMode

I forlængelse af ovenstående objekt kan man med dette objekt angive om et arrangement er off-line, on-line eller en blanding heraf. De har ligeledes annonceret, at de vil fortsætte med at lave relevante justeringer, under krisen, så der bliver mulighed for at kommunikere godt struktureret data ud, under COVID-19.

Søgning relateret til Coronavirus eksploderet – fx på Håndsprit

Når vi ser på søgninger relateret til coronavirussen, er der flere søgnigner der er eksploderet. Fx søgningen på ”håndsprit” har nu en månedlig søgning på 60.500 – det er alene søgninger fra Danmark, hvor der før COVID-19 blot var 1.600 søgninger!

Generelt set har Google har stor fokus på at informere kunder omkring Corona, hvilket har været meget brugbart for mange brugere verden over.