På SEOmik.dk er det primære fokus onlinemarkedsføring og mere specifikt søgemaskineoptimering. Spørgsmålet om hvilken markedsføring der er bedst, kan ikke besvares hvis vi ikke kender mere til branchen og til virksomheden. Der findes ikke noget entydigt svar, på hvilken kanal det skal benyttes. Ved nogle brancher er det kun et par kanaler at fokusere på, ved andre brancher er det et bredt marketing mix på tværs af forskellige kanaler. Dog skal det siges at i rigtig mange brancher, er digital markedsføring langt den mest effektive form for markedsføring i dag. Billedet har ændret sig ekstremt de sidste par år, og trykte medier har uden tvivl set toppen, og det gå kun en vej. Med onlinemarkedsføring er det ofte muligt at ramme kunderne lige der hvor de er, og i deres købs øjeblikke. I dag er stort set alle mennesker online, og rigtige mange mennesker beslutter sig for at undersøge markedet på nettet, næsten ligegyldigt hvad de skal investere i.
Men igen kommer det meget and på branchen og især hvilket produkt man vil sælge. Det er især hvis man sælger rimelig håndgribelige produkter, at onlinemarketføring er en at de absolut mest effektive. Man har nemlig typisk kort tid til at fange de potentielle kunder, og det skal være let af afkode budskabet eller tilbudet. Hvis det bliver for komplekst, er der mange der gerne vil have det forklaret af en person frem for at blive præsenteret for det på lidt tekst.
B2B salg er lidt anderledes
Når der skal sælges produkter eller ydelser fra forretning til forretning også kaldet b2b, er det oftest andre salgskanaler som er lige så attraktive. Her er telemarketing ofte en rigtig effektiv måde at sælge sine produkter, da det giver sælgeren muligheden for at forklare hvordan det hænger sammen. Telemarketing har generelt et lidt blakket ry på grund af lidt for offensive sælgere. Der er dog ikke nogen tvivl om, at telemarketing virker, hvis det bliver gjort ordentligt. Vi har i Hesehus lavet en lang række spændende b2b cases, se dem her.
Ligeledes er forskellige erhvervsnetværk en rigtig god mulighed. Når du er med i et netværk har man på en eller anden måde en relation og der er første skidt mod hinanden allerede taget. Rigtig mange som deltager i erhvervsnetværke handler kun med folk fra netværket.
Både med telemarketing og erhvervsnetværk handler det langt hen af vejen om troværdighed. For hvis der er tale om en god sælger, der ikke oversælger et produkt, så kan det være en af de mest effektive former for markedsføring.