Blog

  • Prissamligningstjenester, er de troværdige eller ej

    Prissamligningstjenester, er de troværdige eller ej

    Internettet er fuld af muligheder og der er mange fordele ved at handle på nettet, bl.a. prissammenligningtjenester og prisportaler. Her er det let og enkelt at danne sig et overblik over den enkelte vare og dens udbud. Men er disse prissammenligningstjenester så troværdige som vi alle sammen render og tror, det har jeg undersøgt nærmere i denne artikel.

    Der er ingen tvivl om at der ofte også mange penge at spare ved at handle på nettet, da man køber direkte ved virksomheden og dermed springer en mellemmand over. Her er det en god idé at benytte prissammenligningstjenester, og at finde den bedste pris. Det kan være svært at danne sig et overblik hvis du gerne vil finde det billigste mobilabonnement eller sammenligne priser og hastigheder på bredbånd. Men får vi som forbruger det korrekte billede og tager de forskellige tjenester alle mulighederne med?

    Bondtofte som ekspert i DR Kontant om prisportaler

    Henrik Bondtofte har tidligere på måneden udtalt sig til Kontant på DR omkring deres omdiskuterede artikel og tvindslag Snydt: Prisportaler finder ikke de billigste flybilletter, her ud taler Henrik:

    “Ofte ser man, at de her henvisningswebsider kun viser de sider, hvor de får kommission for det. Hvis man skal have et dækkende billede af hele markedet, er det nødvendigt, at alle udbydere kommer med i søgningen. Også de udbydere der ikke udbetaler kommission”

    Grundlaget for at de fleste prissammenligningstjenester, er at de virksomheder og produkter som præsenteres i en prissammenligning, på en eller anden måde betaler til tjenesten. Derfor er det ikke et retvisende resultat, da det langtfra er alle virksomheder som ønsker det. Rigtig mange tjenester fungere som et affiliate netværk og så snart en tjeneste har henvist en bruger til virksomhedens siden, får tjenesten X antal kroner.

    Men med det i baghovedet, er disse tjenester stadig et rigtig godt værktøj når der skal researches på nye produkter.

  • Videoannoncering i din markedsføring er et must

    Videoannoncering i din markedsføring er et must

    I tidligere indlæg har jeg beskrevet hvordan videomarkedsføring virker på youtube, og hvad man skal være opmærksom på. I denne artikel vil jeg komme ind på hvorfor jeg mener at videomarkedsføring er et must i en markedsføringsstrategi – læs med her.

    Det ingen hemmelighed at video virker og er et format som har eksisteret i mange år. Når vi taler om video i din markedsføring er det vigtigt at finde ud af hvilke form for videomarkedsføring du vil lave og hvad du vil opnå med dine videoer. Er der tale om en decideret reklamevideo, hvor du reklamere for hvad din virksomhed tilbyder. Eller er der tale om en video som giver brugeren nogle råd og konkrete vejledninger til forskellige ting. Kort sagt er det vigtigt at have en strategi med din video og et klart mål. Det ultimative er at skabe brand awareness, og samtidige give brugerne noget værdi. Der findes flere eksempler som er gået viralt og har fået stor succes for virksomheden, fordi der har været en god strategi bag.

    Husk brandnavn i videoen, så brugeren ikke er i tvivl

    Det er vigtigt, at dit brandnavn optræder, så brugeren ikke er i tvivl om afsenderen. Flere brands har nemlig begået den fejl at lave videoer, som blev kæmpesucceser, men hvor ingen kendte afsenderen. Især ved produktorienteret videoer, som på en underholdende måde viser dine produkter og hvordan de kan bruges, er det vigtigt at brugeren ikke er i tvivl om at det er jeres virksomhed som står bag. En virksomhed som gør det godt er virksomheden Bekent.dk, som sælger alt indenfor lyd tilbehør. Her er et eksempel på en video om megafoner, hvor der testes løs:

    I videoen testes der 4 Megafoner fra Monacor, for at give en ide om hvad brugeren skal bruge for at købe at komme ud med der korrekte budskab.

     

  • SSL certifikat på domænet og subdomænet

    SSL certifikat på domænet og subdomænet

    Jeg har i tidligere artikler beskrevet dilemmaet om valg af domæne: ccTLD vs. gTLD, hvor jeg kort har beskrevet de fordele ved at vælge et ccTLD frem for et subdomæne, når det handler om sprogversionering på hjemmesider, Ligeledes har jeg i artiklen omkring loop ved https redirect, hvor jeg beskrev vigtigheden af at en SSL certifikat blev loadet korrekt og at der ikke var loop ved redirect. I denne artikel vil komme dybere ind på de emner jeg refererer til i ovenstående artikler, samt hvordan du implementer certifikater på domænet og på subdomænet.

    Det er ikke længere et spørgsmål om du skal implementer https og et SSL certifikat på din side. Hvis du ikke allerede har gjort det, så er det bare med at få det gjort nu. Mange browsere, her i mellem chrome, melder fejl til en besøgende, hvis der ikke er korrekt implementeret SSL. Dvs. at du som hjemmesiderejer kan gå glip af en købeklar besøgende og dermed en forespørgelse eller et salg.

    Både gratis og betalte SSL certifikater

    Der findes både gratis og betalte SSL certifikater. Den billigste løsning for at komme igang er enten Let’s Encrypt eller OpenSSL. Du kan også lave dine egne – gratis – SSL-certifikater via Get HTTPS For Free. Alle 3 certifikater er gratis som udgangspunkt, men de kræver installation på serverniveau, og er derfor kun mulige, hvis du enten har din egen server, eller hvis dit webhotel stiller servicen til rådighed via deres administrationssystem. Nogle webhost kan godt finde på at tage et gebyr for brugen af enten Let’s Encrypt eller OpenSSL på deres server, men en webhost som Unoeuro er det gratis at tilføje Let’s Encrypt SSL-certifikatet, både til primære domæne og til subdomæner som ligger på serveren. Jeg har hjulpet en kunde, en køreskole i københavn, som bl.a. tilbyder bil kørekort. Her har de korrekt implementeret SSL på det primære domæne, stjernqvist.dk, men virksomheden har også et subdomæne hvor deres shop ligger, shop.stjerneqvist.dk. Sådan så det ud inden jeg hjalp kunden med at implementer SSL:

    shop.stjernqvist SSL

     

     

    Som sagt, er det bare med at komme i gang med at få lagt ALLE dine sider og subdomæner på https-protokollen. Der er ingen tvivl om at et korrekt installeret SSL-certifikatet gør en forskel din SEO-ranking, og ligeledes er det altid en god idé at vise dine brugere, at du tager hånd om håndteringen af deres personlige oplysninger.

  • Hvilken markedsføring er bedst?

    Hvilken markedsføring er bedst?

    På SEOmik.dk er det primære fokus onlinemarkedsføring og mere specifikt søgemaskineoptimering. Spørgsmålet om hvilken markedsføring der er bedst, kan ikke besvares hvis vi ikke kender mere til branchen og til virksomheden. Der findes ikke noget entydigt svar, på hvilken kanal det skal benyttes. Ved nogle brancher er det kun et par kanaler at fokusere på, ved andre brancher er det et bredt marketing mix på tværs af forskellige kanaler. Dog skal det siges at i rigtig mange brancher, er digital markedsføring langt den mest effektive form for markedsføring i dag. Billedet har ændret sig ekstremt de sidste par år, og trykte medier har uden tvivl set toppen, og det gå kun en vej. Med onlinemarkedsføring er det ofte muligt at ramme kunderne lige der hvor de er, og i deres købs øjeblikke. I dag er stort set alle mennesker online, og rigtige mange mennesker beslutter sig for at undersøge markedet på nettet, næsten ligegyldigt hvad de skal investere i.

    Men igen kommer det meget and på branchen og især hvilket produkt man vil sælge. Det er især hvis man sælger rimelig håndgribelige produkter, at onlinemarketføring er en at de absolut mest effektive. Man har nemlig typisk kort tid til at fange de potentielle kunder, og det skal være let af afkode budskabet eller tilbudet. Hvis det bliver for komplekst, er der mange der gerne vil have det forklaret af en person frem for at blive præsenteret for det på lidt tekst.

    B2B salg er lidt anderledes

    Når der skal sælges produkter eller ydelser fra forretning til forretning også kaldet b2b, er det oftest andre salgskanaler som er lige så attraktive. Her er telemarketing ofte en rigtig effektiv måde at sælge sine produkter, da det giver sælgeren muligheden for at forklare hvordan det hænger sammen. Telemarketing har generelt et lidt blakket ry på grund af lidt for offensive sælgere. Der er dog ikke nogen tvivl om, at telemarketing virker, hvis det bliver gjort ordentligt. Vi har i Hesehus lavet en lang række spændende b2b cases, se dem her.

    Ligeledes er forskellige erhvervsnetværk en rigtig god mulighed. Når du er med i et netværk har man på en eller anden måde en relation og der er første skidt mod hinanden allerede taget. Rigtig mange som deltager i erhvervsnetværke handler kun med folk fra netværket.

    Både med telemarketing og erhvervsnetværk handler det langt hen af vejen om troværdighed. For hvis der er tale om en god sælger, der ikke oversælger et produkt, så kan det være en af de mest effektive former for markedsføring.

     

  • Robotterne kommer…

    Robotterne kommer…

    Vi lever i en tid og et samfund hvor teknologien er i rivende udvikling. Tilbage i 1990erne stod den på personlige hjemme computer. Rigtig mange har den eller vil have den, og man lever intenst med den og kan stort set ikke fungere uden. I de sene 90er kommer internettet åbning,  og der åbnes op for uanede muligheder. I 2000 erne er Internettet blevet en selvfølge og de sociale medier dominerer nu vores sociale liv. Det samme gør nanoteknologien i form af blandt andet iPoder og mp3-afspillere. I 2010erne som vi lever i bliver udviklet nye gadgets til hjemmet som gør vores hverdag nemmere. Selvom der næsten med det samme kommer et nyere og smartere produkt, så er ens gadget i langt de fleste tilfælde fremtidssikret. Desuden kan det blive en meget dyr fornøjelse, hvis man skal ud og købe det nyeste nye hver eneste gang, der kommer et bedre produkt, end det man ejer.

    Robotterne ER kommet

    Robotterne kommer er et udtryk vi efter hånden har hørt i lang tid og især i forbindelse med at robotterne kommer og overtager vores job. Mht. til mange af hjemmets gøre mål, så er de for alvor rykket ind. Bl.a. rengøringen som i mange år været båret af traditioner, og i mange danske hjem benytter man sig bare af det rigtige rengøringsmiddel og en ordentlig omgang knofedt. Men digitaliseringen har efterhånden også indhentet rengøringen erhvervsmæssigt såvel som privat. I dag har efterhånden mange hjem en eller anden form for robot og især en robotstøvsuger et blevet en populær gadgets. Her kan du altså få støvsuget gulvet, uden at røre en finger.

    Ligeledes er robotplæneklipperen blevet en vare som fylde de danske byggemarkeder. Der findes et hav af forskellige modeller, hvor nogle er gps baseret og andre kører efter en ledning som ligges rundt om græsplænen. Jeg er meget fascineret af den nye teknologi, og må sige at jeg byder disse robotter hjertelig velkommen.

  • Værdien af en god hjemmeside

    Værdien af en god hjemmeside

    For 5-7 å siden var det vigtigt for alle virksomheder at få en hjemmesiden. Der var ikke de store krav for hjemmesiden, den skulle være være det og fungere som et visitkort for virksomheden. I dag er snakken en anden. Det er langt fra værdifuldt at have en hjemmesiden som ikke kan findes og i dag er det ikke nok bare at have en siden, den skal også være synlig. Det er meget forskelligt fra branche til branche, og ligeledes er konkurrencen i forskellige brancher også meget forskellig. Sælger man ikke produkter gennem en onlineshop, eller forsøger man ikke at blive kontaktet via en kontaktformular på en hjemmeside, så kan det for nogen virksomhedsejere være svært at sætte sig ind i, hvorfor en hjemmesideløsning skal koste mange tusinde og nogen gange endda millioner af kroner.

    Hvor værdifuld er en hjemmeside?

    En god hjemmeside er med til at brande virksomheden og bliver på mange måder en markedsføringskanal for virksomheden. Et eksempel kunne lyde således: En potentiel kunde står over at skulle finde en leverandør af af det produkt som lige netop du/I tilbyder, men ikke har nogen relationer eller erfaringer med en producent/forhandler. Derfor vælger han (eller hun) at søge igennem Google for at undersøge markedet. Medmindre der er meget stor forskel på priserne i branchen, er der en overvejende sandsynlighed for, at han vil vælge den der har den mest professionelle og indbydende hjemmeside. Afhængigt af hvilket produkt du/I sælger kan i gå glip af rigtig mange penge. Så betyder det ikke så meget om siden koster 10.000 eller 100.000, hvis den side til 100.000 kr. er langt bedre.

    Det altid vigtigt at undersøge markedet, og inden du/I beslutter jer for at få en professionel hjemmeside udvikler til at lave siden. Det kan være dyrt at begå en fejl her og vælge den forkerte, i værste tilfælde kan det ende med en konkurs.

  • Udenlandsk webshops truer danske butikker

    Udenlandsk webshops truer danske butikker

    Der er ingen tvivl om at vi bruger flere og flere penge på onlinehandel. Sidste år brugte vi dansker knap 115 milliarder kroner på e-handel, og en stigende andel af købene sker på udenlandske hjemmesider. Det kan være et problem for dansk detailhandel, og eksperter råber vagt i gevær. Både fladskærms-tv, Macbook-opladere og plæneklippere, ja stort set alt handles i dag online, det kun fantasien sætter grænser. Rigtig mange dansker lader transaktionerne falde på    udenlandske sider som asiatiske Alibaba og amerikanske Amazon.
    Sidste år brugte danskerne 115 milliarder kroner på e-handel, heraf  1/3 del svarende til cirka 40 milliarder kroner blev brugt på udenlandske hjemmesider, og stadigt flere foretrækker at klikke varerne hjem fra pc’en frem for at blive personligt betjent ved kassen i den nærmeste fysiske butik.

    Fordele og ulemper ved den øgede konkurrence

    Konkurrence er altid en fordel for forbrugerne, og der kan med fordel spares nogle penge. Men der kan være unfair konkurrence, da udenlandske netbutikker ikke betaler dansk moms eller snyder med tolden og dermed “snyder” statskassen for en masse penge.

    Hvad køber vi på nettet?

    Koncertbilletter, nye løbesko, rejser, bøger og mad, er alle ting som er populære og handle online. De seneste par er andelen, der har handlet på nettet i løbet af en etårig periode, vokset gevaldigt. Det viser en analyse, som Dansk Erhverv har udarbejdet på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.
    I analysen har man kortlagt en profil af en typisk dansk online-shopper. De mest flittige til at shoppe på nettet de unge mellem 20-39 år, der har en lang videregående uddannelse, tjener over 300.000 kroner om året og bor i Region Hovedstanden. Mænd handler mest elektronik og kvinder handler mest tøj, og generelt ting som ikke kun er til dem selv, så som ting til barnet, barnevogn osv.

    Overvejnøje hvor dine penge ligges når du handler online, og tænk på det større perspektiv.

  • En autoritær virksomhed, bør udstråle autoritet online

    Denne artikel kommer i forlængelse af indlægget igår omkring den større Google opdatering Medic Update, som fandt sted i august. Mere fokuseret på punktet Omdømme, ift. de 4 omtalte punkter omkring YMYL websites.

    I punktet omdømme beskrev jeg kort at hjemmesidens autoritære omdømme har meget at sige, i forhold til en rankings og placeringer af sides søgeord. Mange autoritære virksomheder skal altså skabe en masse omtale, så Google som søgemaskine forstår at det er et troværdigt site. Jeg har arbejdet med et advokatfirma, Stage.dk, som har Mette Grith Stage som front figur. Hun er forsvarsadvokat og omtales i mange medier og diverse nyhedsudsendelser, og vises fint på hjemmesiden, som en af front figurene. På Stage.dk  skrives der virksomheden og generelt hvad virksomheden tilbyder inden for advokat service. Mette Grith Stage fungere altså som en autoritær person indenfor advokat branchen, hvilket bidrager meget til hjemmesidens placeringer i søgemaskinen.

    Hvad kan du gøre hvis du er påvirket negativt af opdateringen?

    Hvis du er så “uheldig” at opdateringen har påvirket dine placeringer negativt, er der som udgangspunkt ikke der ikke er noget, du kan gøre. Men Google har foreslået, at du fortsætte med at forbedre din hjemmeside, hvor det handler om at gøre indholdet bedre, opnå en bedre samlet brugeroplevelse, og i sidste ende kan næste opdatering medføre bedre placering at positioner. Hvis du har mulighed for det, er det vigtigt at forsøge at skabe noget positivt omtale i medierne, så de på den måde omtaler din virksomhed som en autoritet inden for netop din branche. Hvis du f.eks. har en webshop som fokusere på bærerdygtighed, kan du kontakte medier inden for området, og bede om at kommentere på eventuelle artikler, eller bidrage med undersøgelser af forskellige tests og andre opdagelser. Det er vigtigt at “internettet” forbinder en hjemmeside med en autoritet, for at opnår de bedste placeringer. Det er ikke kun personer som kan optræde som en autoritet. Selve hjemmesiden kan også være en autoritet i sig selv.

  • Undgå 301 loop ved https redirect

    Undgå 301 loop ved https redirect

    I tidligere indlæg har jeg beskrevet vigtigheden i at få hjemmesiden til at loade via https, ift. en udtalelse fra Google. Det er stadig lige så vigtigt og hvis din siden ikke allerede loades via https, så er det med at få den til at gøre det. Læs evt. mit tidligere indlæg om https vs. http her. I dette indlæg vil jeg komme med et tips til hvordan siden ikke looper, når det overgåes til https. Læs med her.

    Ligesom jeg i tidligere indlæg har beskrevet at sider skal loades via https, har jeg også lavet et indlæg omkring 301 redirects, hvor jeg beskriver hvordan linkjuice bliver videre ført fra 301 kontra 302. Når en hjemmeside overgår til https er det vigtigt at den ikke looper, forstået på den måde at bruger først bliver sendt til en “mellem station” og videre til slut destinationen. Jeg havde selv problemet med min side, hvor den loopede således: seomik loop https

    Som billedet viser bliver versionen http://seomik.dk/, videre sendt til http://seomik.dk/ og til sidst slut destination http://seomik.dk/. Selvom Google har udtalt at værdien fra http til https bliver fuldt ud overført ved 301 redirects, så taber man altså noget værdi i dette loop. Seomik.dk loader korrekt nu, og ligesom en kunde jeg har arbejdet med som tilbyder teambuilding, ser seomik.dk også således ud nu.

    Hvordan laves korrekt 301 redirects i WordPress?

    Som i alle andre CMS og hjemmesider generelt, skal man aktivere et SSL certifikat, og fortælle WordPress at den primære version er https. Du vælger selv om du vil benytte med eller uden www. Husk det skal angives i Google Search Console! Hvis der er en ny hjemmeside kan du blot tilføje s i http under instillinger -> generelt, se billedet herunder:

    seomik https wordpress

    Hvis du derimod har en eksisterende WordPress side, med meget indhold, kan den fejle hvis du blot gør dette. Det kræver nemlig at alle elementer også loades via https. Du kan manuelt skifte alle elementer, men du kan også benytte forskellige plugins, og her anbefaler jeg det det hedder Really simple SSL.

  • Stor algoritmeopdatering fra Google i august 2018

    Stor algoritmeopdatering fra Google i august 2018

    Som jeg allerede har beskrevet i tidligere indlæg omkring algoritmeopdatering, så har der altså kørt endnu opdateret her i august 2018, som har fået navnet Medic update. Google kalder selv dette for til en bred, global, kerneopdatering. I dette indlæg ser vi nærmere på denne opdatering og hvilken konsekvenser den har haft indtil.

    Flere brugere har talt på tværs af nettet og det som man kan konkludere ud fra diverse fora, er altså at opdateringen har ramt stort set alle brancher, og primært har haft en negativ betydning som kaldes YMYL-sider. YMYL står for Your Money, Your Life, og er sider der der har med helbred, finansering eller brugeres sikkerhed, at gøre. Det er i hvertfald sådan at Google definerer YMYL-sider, i deres Search Quality Rating Guidelines. Kort sagt, sider som Google stiller ekstra store krav til, hvor der udveksles personfølsomme oplysninger. Det gør der på en lang række webshops, og derfor kan sådanne sider altså også være berørt.

    4 områder af YMYL

    Kort sagt kan er opdateringen delt op i 4 elementer, som er Indhold, Kontaktinformationer, Vedligeholdelse og Omdømme. Disse 4 områder berøres på forskellig vis, hvor Indhold koncentere sig om hovedindholdet på siden og kort sagt, bør en side have et overordnet emne, primært indeholde indhold om dette emne. Når en bruger lander ind på en landingsside, skal der altså ikke være nogen tvivl om hvad hjemmesiden tilbyder og indenfor hvilket emne den befinder sig i. Punktet Kontaktinformationer handler om at der skal være tydelige kontaktinformationer tilgængeligt. Er der tale om fx en webshop, er det ekstra vigtigt, at de er meget tydelige. Vedligeholdelse, omfatter design og brugeroplevelse af siden. Det skal altså være nemt for brugere at navigere rundt på websitet og det må ikke indeholde tekniske fejl. Derudover skal Google nemt og enkelt kunne navigere rundt på siden, hvor bl.a. en god intern linkstruktur understøtter dette. Sidste og måske nok det vigtigste punkt er Omdømme. Hjemmesidens omdømme har meget at sige, i forhold til en vurdering af siden. Skrives der eksempelvis om gode råd til folk med med søgemaskineoptimeringen som min eller Henrik Bondtoftes side, er det ikke godt nok, at vi som tekstforfatter der skriver om alt mellem himmel og jord. Det skal være relevant inden for emnet, hvis dette ikke er tilfældet, kan siden blive markeret som værende af lav kvalitet.

    Jeg har arbejdet for en kunde, som driver en webshop, som bl.a. recovery boots, som er en restitution støvle til sportsudøvere. Her er har opdateringen haft en positiv effekt, da siden allerede overholder ovenstående elementer. De elementer som opdateringen slå ned på, har været meldt ud i fra Google side i lang tid. Det er altså bare først nu at det har påvirket placeringerne.