Blog

  • Popup boxe kan ødelægge din SEO

    Popup boxe kan ødelægge din SEO

    For et par måneder siden udtalte en talsmand for Google at pop-ups på siden kan ødelægge din SEO og faktisk ende ud med en Google straf. Dog er der mange parameter som spiller ind,og det er langt fra alle popups og overlays som påvirker din SEO negativt. I denne artikel har jeg kigget på denne udtale og giver dig et overblik over hvad du skal holde øje med hvis du benytter pop-ups.

    Der findes mange typer af forskellige popups, så lad os starte med at gennemgå et par af de mest benyttede og give dig best practices for hvad det fungere.

    Popups – En popup er typisk et nyt vindue som åbner, og og flytter brugerens fokus til denne. Google hader disse, og i de fleste browser bliver de automatisk blokeret. Generelt set bør du IKKE benytte den form.

    Overlays – Et overlay er en popup som sker i samme browservindue, og er hovedsageligt et bare et visuelt element, som overskygger elementer på siden. Ofte en besked eller en advarsel. På desktop er disse, ifølge Google, helt i orden, hvorimod på mobil kan være problemer.

    Modals – Modals er lidt det samme som Overlays, men her har bruger bare mulighed for at interagere med siden. F.eks. en kontaktformular, signup til nyhedsbreve og den slags. Generelt er disse er ikke et problem, medmindre det er spam eller andre former for reklame.

    Interstitials – Er en slags reklamer ind imellem teksten, som dukker op for forskellige tidspunkter. Disse former for reklamer er Google ikke glade for, da det forsøger at flytte brugerens fokus på siden. Så her kan du være meget opmærksom.

    Popup go eller no-go?

    Mange af ovenstående elementer kan sagtens benyttes, hvis de bliver brugt ordentligt. En ting som har en stor betydning, er timingen af hvornår tingene bliver vist. Hvis det springer i øjnene på den besøgende så snart de lander på siden, kan det ofte være et problem. Men hvis popuppen, i den ene eller anden form, kommer når den besøgende er på vej væk fra siden eller har læst forskellige artikler på siden, kan det gavne sidens synlighed. Jo længere tid du holder brugeren på siden, jo mere interaktion og jo bedre placeringer i Google.

    Jeg har hjulpet en formueforvalter, Miranova.dk, med et overlay når den besøgende er på vej væk fra siden. Se løsningen her:

    miranova.dk

    Med denne løsningen har vi fået knap 20% flere til at tage testen og øget interaktionen på siden gevaldigt.

  • Kan Google læse fold ud/læs mere bokse?(Tabuleret indhold)

    Kan Google læse fold ud/læs mere bokse?(Tabuleret indhold)

    Fold ud/læs mere bokse, også kaldet tabuleret indhold kan være en hæmsko, i forhold til SEO. Der er ingen tvivl om at Google elsker tekst, i forhold til at søgemaskineoptimering, og det er en af de helt essentielle faktor for at få en side til at ranke. Men hvordan læser Google den tekst der er skjult i fold-ud-bokse og hvad skal du være opmærksom på, hvis du benytter dette på din hjemmeside. Jeg har undersøgt emnet og kommet med mit bud her.

    Tabuleret indhold er tekst som er gemt i tabs eller i fold-ud-bokse, og først bliver synligt for brugeren hvis de klikker på boksen eller “læs mere” knappen eller en anden call-to-action tekst. Teksten ligger almindeligt i kildekoden, men er ikke synligt for brugeren, indtil knappen aktiveres. Funktionen med tabuleret indhold er i de fleste tilfælde at gøre brugeroplevelsen bedre, da man kun præsentere det mest vigtige for brugeren og dermed undgår at brugeren drukner i information.

    I gamle dage kunne man skrive en masse tekst, som kun søgemaskinerne kunne læse, og på den måde så det ud til at en side med relativ lidt tekst, kunne ranke i top. Det fænomen kaldes i dag for Cloaking, som i bund og grund går ud på at skjule indhold for brugeren, men lade det være tilgængeligt for søgemaskinerne. I dag straffes det med hård hånd, og ligesom hvis du undlader at vise nogle ting på mobilenheder og andre ting på desktop.

     Tabuleret indhold – hvordan indekseres det?

    Ofte bliver tabuleret indhold indekseret, men selvom det er indekseret, betyder det nødvendigvis ikke, at det er til at finde for den almindelige bruger, bare fordi du kan søge det frem gennem Google. En side som sælger hæve sænkeborde, Inventarland.dk, har lavet tabuleret indhold for deres kategorier for de produkter. Se her:

    Inventarland tabuleret indhold

    I dette tilfælde fungerer det helt fint, og ikke en ulempe. Tabuleret indhold er ikke en ulempe for SEO, hvis det blot implementeres korrekt.

    I næste indlæg vi jeg se nærmere på situationen for tabuleret indhold i fremtiden, og hvad Google mener herom, især i forhold til de seneste meldinger om indeksering og Mobile first situationen.

  • Hvorfor skal du have et SSL certifikat?

    Hvorfor skal du have et SSL certifikat?

    I et tidligere indlæg har jeg skrevet om at fordelen ved https vs http, men er blevet gjort opmærksom på at jeg kom lidt for let over gennemgangen, og det beklager jeg. For at din side overhovedet kan kører https, kræver det et gyldigt SSL certifikat, hvilket du kan tilkøbe ved langt de fleste webhoteller. I dette indlæg vil jeg gå i dybden omkring selve certifikatet og kommer med råd og vejledning om implementeringen. Læs med her.

    For at tage snakken omkring vigtigheden af et SSL certifikat, er det vigtig at forstå hvad dette certifikat egent gør. For at sige det på en enkel måde, er det kryptering som skal sørge for at hackere og andre ikke kan se med når du fx indtaster dine kreditkortoplysninger. Det lille “s”, efter http henviser til at siden er beskyttet af SSL, hvilket betyder Secure Socket Layer.

    “SSL står for Secure Sockets LayerSSL er en krypteringsprotokol der sikrer at kun afsender og modtager kan læse informationen der sendes der imellem.” – wikipedia.

    Tilbage i slut 2014 annoncerede Google at https ville få en stor betydning for fremtidens webshops og at det allerede vil være en ranking faktor for webshop (læs artikel her). Til at starte med var det udelukkende henvendt til webshop, da man ofte taster fortrolige oplysninger som kreditkortoplysninger, adresse og meget mere. Men for et knap et år siden, udtalte Google at overgangen fra http til https, med korrekt implementering af 301 redirects, ville overføre fuld pagerank. Hvilket jo må siges at være en indikator for at alle sider nu skal over gå til https og få et certificeret SSL certifikat.

    Hvordan tjekker du om SSL certifikatet er certificeret?

    Jeg har hjulpet flere kunde med korrekt implementering af Https og SSL, bla. en kunde ved navn Skurkeksperten.dk, som sælger stuke og fodlister online. På hjemmeside ssllabs.com/ssltest vil du kunne teste om certifikatet er korrekt certificeret og er tilgængelig. Se screenshot fra ssllabs.com her:

  • Reputation management SEO, hvordan og hvorfor?

    Reputation management SEO, hvordan og hvorfor?

    Reputation management handler groft sagt om at beskytte eller forbedre sit omdømme og ry på Internettet. Det kan der være mange grunde til og der kan ligeledes være måde at gøre det på. Inden for SEO spiller Reputation management også en stor rolle, da det er vigtigt at få gode søgeresultater til at ranke bedst muligt. Jeg har undersøgt mulighederne og hjulpet en kunde med at gøre mere ud af Reputation management, læs med her.

    Når vi taler reputation management og SEO er en af de væsentligste metoder at benytte sig af søgemaskineoptimering(SEO), til at promovere hjemmesider med positive omtale, der derved får bedre placeringer på vigtige søgeudtryk på Google. Reputations management er altså al omtale om en virksomhed eller person. Det findes både som forskellige artikler, debatter og anmeldelse portaler. Netop anmeldelse portaler er der mange virksomheder der benytter sig af og mange forbrugere er glade for dem. Her taler jeg om trustpilot, Yelp, tripadvisor og generelt portaler i den kategori.

    En restaurant i odense, Oluf bagers gaard, har gjort sig umage med deres omtale på portalen tripadvisor:

    tripadvisor olufbagersgaard

    Her har virksomheden gjort noget ud af profilen og svare hver anmeldelse tilbage i en god tone. Netop det at virksomheden, tager sig tid at at svare både gode og dårlige anmeldelser, giver et godt indtryk af stedet og gæsten føler jeg værdsat.

    Troværdighed på tripadvisor

    Trustpilot har igennem tiderne haft en negativ omtale og det har flere gange været oppe i medierne at virksomhederne har kunne manipolere med resultaterne på anmeldelsesiden. Derimod har Tripadvisor en model hvor det er fokus på den brugergeneret omtale, som ikke kan manipoleres med, imod betaling.

    TripAdvisor administrerer og driver via sine datterselskaber websteder under 24 andre varemærker for rejsemedier. TripAdvisors websteder udgør verdens største rejsefællesskab med i gennemsnit 390 millioner unikke besøgende om måneden* og over 435 millioner anmeldelser og meninger, som dækker 6,8 millioner indkvarteringssteder, restauranter og seværdigheder.

     

  • Giver Trustpilot øget værdi til siden?

    Giver Trustpilot øget værdi til siden?

    Trustpilot blev lanceret tilbage i 2007, og skulle efter hensigten fungere som en anmeldelse af webbutikker. Der kom hurtigt ugler i mosen og i flere sager kom det frem at virksomheder kunne betale sig fra dårlige anmeldelser. Ligeledes har der været sager hvor folkene bag trustpilot angiveligvis har “afpresset” mindre firmaer for at undgå grimme anmeldelser. Se artikel her. Men ikke desto mindre er der stadig mange mennesker som tjekker trustpilot inden en handel og mange virksomheder benytter sig også af de betalende features som widgets og trustscore, men hvilke effekt har dette? Jeg har kigget på nogle af de mange artikler om trustpilot og studeret værdien af medlemskabet på trustpilot her.

    En virksomhed som sælger legetøj til børn, motorisk legetøj, gør mange rigtige ting i forhold til at skabe troværdighed omkring siden. Hjemmesiden er både tilmeldt e-mærket som vel og mærket koster knap 10.000 om året, og har også et abonnement på trustpilot, hvor det er muligt at trække seneste anmeldelser og trustscore ud på hjemmesiden. Se eksempel her:

    trustpilot

    Virksomheden er en betalende kunde ved trustpilot og har hele tiden betalt, så om de vil få dårligere anmeldelser, hvis de ikke er medlem vides ikke. Men ifg. en undersøgelse af analysefirmaet dwarf, som sammenlignede betalende kunde kontra ikke-betalende kunder ved trustpilot, viser der sig nogle besynderlige tal.

    “2.000 danskere er blevet bedt om at pege på den butik, de er mest tilfredse med og vil anbefale til andre. De resultater er sammenholdt med Trustpilots score for de samme virksomheder. Sammenligningen viser, at de virksomheder, som er kunder hos Trustpilot, får en markant højere score hos Trustpilot, end de virksomheder der ikke er kunder. Trustpilots kunder får 8,6 point i snit, mens andre får 5,8 point.”

    Trustpilot er ikke så “Trust”

    Flere forskellige undersøgelser viser ligeledes at ikke-betalende kunder får langt dårligere anmeldelse end betalende. Ligeledes har du som betalende kunde mulighed for at sende en mail direkte til kunde og spørge om købsoplevelsen levede op til forventningerne. Du har ligelede mulighed for at sende mail ud til specifikke kunder, og dermed udvælge de mere positive kunde.

  • Leads til dine kunder? Hvad virker og hvorfor?

    Leads til dine kunder? Hvad virker og hvorfor?

    Et lead er en henvisning til en potentiel kunde. Typisk indeholder et lead informationer om en potentiel kunde (navn, e-mail, telefonnummer) som er interesseret i din virksomhed. Et lead kan komme af mange ting, det kan være, at vedkommende har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Eller har oprettet sig som bruger og lavet en ordre i din webshop, eller har besøgt dit website og har udfyldt en formular. Med de forskellige interaktioner har vedkommende vist en interesse i din virksomhed og har givet dig sine kontaktoplysninger.(det er rigtigt at du har en lille boks, som de skal acceptere at du benytter deres oplysninger til markedsføring).

    Et andet eksempel er, at det kan være en fra dit netværk, som har udvist en aktiv interesse i at blive kontaktet af virksomheden. Ofte taler om varme leads i forhold til kolde leads. Varme leads er mere tilbøjelige til at købe dine produkter end kolde leads. Der findes mange måde at få leads på. I det firma jeg er ansat i arbejder vi med leads fra kontaktformular henvendelser, leads gennem nyhedsbreve, netværksmøder og meget mere.

    Jeg har hjulpet en kunde som sælger maling på nettet, maler-maling.dk. De giver brugerne en mulighed for at skrive sig op til deres nyhedsbrev, hvor det er muligt at få op til 30% ekstra rabat. Formularen ser således ud: maler-maling nyhedsbrev

    Tilbyd gratis viden eller en konkurrence for leads

    Både på bondtofte.dk og seomik.dk tilbyder vi de besøgende en gratis mini e-bog. Bogen indeholder 27 minutters video om international SEO, HELE 15 link muligheder, vejledning i domæne valg og teknisk vejledning til international SEO. Bogen er gratis, men vi kræver at du tilmelder dig til vores nyhedsbrev, men navn og email.

    seomik lead

    Mange virksomheder tilbyder også at brugerne er med i en konkurrence, hvis de skriver sig op til nyhedsbrevet. I alle tilfælde er det muligt at framelde sig nyhedsbrevet igen, blot efter første mail.

     

  • Tekster på dit website – Content Is King !

    Tekster på dit website – Content Is King !

    Det gamle udtryk “Content is king” lever i bedste velgående også inden for SEO verdenen! Dit website skal bestå af så meget relevant indhold som muligt og det er vigtigt at relevansen er i top. At udfylde ens hjemmeside med en masse sludder og bare tilføje tekst for at gøre det, kan let straffe dit site. Google kigger på hjemmesidens Text/HTML Ratio, som er forholdet mellem mængden af tekst og HTML på dit website. Som en tommelfingerregel teksten fylde 25% af din HTML – og gerne mere. Jeg har hjulpet en kunde som sælger tapet online og ved hjælp af værktøjet small SEO tools har vi arbejdet med få deres ratio op. På nuværende tidspunkt ligger deres forside på 24,44%, hvilket er ganske tilfredsstillende.

    ratio nicetapet

    Det ikke kun mængden af tekst, der er essentiel. Endnu vigtigere er det, at indholdet også er værdifuldt og giver dine brugere den nødvendige viden de søger. For det er den type content, der fastholder og skaber den eftertragtede handling, såsom et køb eller en anden konvertering. Det er vigtigt at hver enkelt side har et specifikt formål, som du leder dine brugere hen til. På Nicetapet.dk har hver kategori siden en masse god og relevant tekst som både Google og brugerne er glade for. Se et eksempel her, som er kategorisiden for fototapet:

    Bouncerate (afvisningsprocenten) og konverteringer bidrager til SEO

    Hver enkel landingsside på din hjemmeside, har en afvisningsprocent, så længe den har været besøgt af en bruger. Det bidrager positivt til ranking-faktoren ved at nedbringe afvisningsprocenten for din hjemmeside samt øge tid og konverteringer fra de forskellige landingssider. Men hvad er en god afvisningsprocent? Som tommelfingerregel bør niveauet på en sides afvisningsprocent altid vurderes ud fra hvad der er for en type landingsside der er tale om. F.eks. på en kontaktside er det for er det normalt med en bounce rate på de 50%, mens det på en kategoriside ikke bør være meget højere end 30%.

     

  • Hvad er vigtigt ved en hjemmeside? Pssst KISS!

    Hvad er vigtigt ved en hjemmeside? Pssst KISS!

    Der findes mange mennesker som bare tænker at de bør have en hjemmeside og så køre det hele bare. Min bedste anbefaling er starte med at få lavet en simpel hjemmeside, som på sigt kan blive større og mere informativ. Med en simpel hjemmeside har du også bedre mulighed for at rangere bedre i Google, da der ikke vil være så mange søgeord, som man forsøger at ramme. Det er naturligvis bedst at have så meget brugbart indhold på siden som muligt, men jo større side du har, jo sværere er det at få siden optimeret og teknisk korrekt opsat.

    Jeg har hjulpet en kunde, som laver professionel tagrensning, med at blive mere synlig i søgeresultaterne. Deres siden er utrolig simpel, og hensigten med siden er at informere de besøgende om virksomhedens primære arbejdsopgaver og at besøgende kan kontakte dem på telefon eller via formularen på deres siden. Virksomheden har seks primære services som de tilbyder, som er tagrens, algebehandling, grafittirens, tagmaling, isolering og fliserens. Til hver service har virksomheden en underside, som beskriver hvert af de følgende punkter. Det er helt efter bogen, da hver service fungere som en landingsside for de respektive søgeord.

    Se den overordnet landingsside for services her:

    Services vestergaardtagrens

    Udover en simpel struktur på siden, gør virksomheden også alt for at kunden skal føle sig tryg og i gode hænder. I bunden af alle siderne er cvr og kontaktinformationer let tilgængeligt og telefonnummeret til hele tiden synligt.

    KISS på hjemmesider virker stadig

    Keep it simple, stupid – er ordene bag bogstaverne KISS. KISS’ fundamentale filosofi handler om at alt skal være så enkelt som muligt, uden at den egentlige mening går tabt. Hvis hjemmesider bliver for omfangsrige kan de besøgende miste fatningen og den oprindelige hensigt med at besøge siden. På den måde mister virksomheden en mulig henvendelse og et muligt salg.

  • Reklamer med sikker handel på din webshop

    Reklamer med sikker handel på din webshop

    Når vi taler om webshops og generel online handel, er det alpha omega at sikkerheden er i top og at kunden ikke er i tvivl om at sikkerheden er i top. I et tidligere indlæg på seomik.dk har jeg skrevet om hvordan man tilmelder sig e-mærket og hvilken værdi det har, læs det her. I dette indlæg vil jeg gå lidt dybere og fortælle om hvordan du bla. ved hjælp af e-mærket, kan fjerne den mindste tvivl ved den besøgende og hvordan sikkerhed omkring et website kan gavne omsætningen, læs med her.

    Danskernes e-handel slår år efter år nye rekorder. 2014 til 2015 steg e-handelen med 24 procent hvilket resulterede i en omsætning for alene 2015 på 87 milliarder kroner. Den store omsætning lokker desværre også mange svindlere til og du bør som webshop ejer gøre alt for at dine kunder føler sig sikre ved at færdes på din hjemmeside.

    Som jeg har nævnt i tidligere indlæg, findes der et hav af forskellige “troværdigheds mærker”, som man kan tilmelde sit website til. Der findes bla. webshop mærket, minecookies og e-mærket.

    Jeg har hjulpet et site som bla. skriver om e-mærket og sikker e-handel, og hvilke fordele der er ved e-mærket. Ligeledes beskriver de hvad man som forbruger bør være opmærksom på, og hvordan du sikre dig bedst. Læs artiklen her.

    Som dansker er du allerede godt sikret mod svindel på nettet

    Hvis du tager dine forholdsregler og altid køber med visa eller mastercard på nettet, så er du sikret via indsigelsesordningen, som sikrer dig, at du kan få pengene retur fra din bank. Dog skal du være opmærksom på, at det kræver, at du melder betalingskortet stjålet eller misbrugt og at du således vil få spærret dit kreditkort og vente til et nyt er udstedt. Ligeledes er det nogle banker der tager et gebyr på 150 kroner for at udstede nyt kort, men det er små penge, da du kan være snydt for flere tusinde.

  • Intern linkstruktur, har det værdi?

    Intern linkstruktur, har det værdi?

    Som nævnt i tidligere indlæg findes der flere facetter af SEO. I tidligere indlæg har jeg skrevet meget omkring ekstern linkbuilding og værdien heraf. Dette indlæg vil omhandle intern linkstruktur og beskrive vigtigheden heraf, læs med her.

    Intern linkstruktur handler som at have en god struktur på din hjemmesiden, og linke mellem dine undersider. Det hjælper brugerne til at finde det de søger efter og på samme tid hjælper du Google til at forstå hvordan din hjemmeside hænger sammen. Den interne linkstruktur han på mange måder sammenlignes på vejvisere på din hjemmeside. I og med det er internt, har du 100% selv mulighed for at strukturere og påvirke den, modsat ekstern linkbuilding. Hvis du ikke har en klar vejviser på din side, er det stort set umuligt for Google og dine brugere at finde rundt.

    En af de første ting jeg kigger på når jeg skal hjælpe en kunde med et nyt site, er at kigge på hvordan hjemmesiden er sat op. Både teknisk og den generelle linkstruktur. En kunde som sælger legetøj online, Only4kids, har gjort god brug af intern linkstruktur. Se eksempel her:

    only4kids linkstruktur

    Intern linkstruktur, hvor vigtigt er det?

    Værdien af en god intern linkstruktur er stadig en af de vigtigste parameter inden for SEO. Flere af mine kunder er kommet på side 1, i stærkt konkurrenceprægede brancher, alene ved hjælp af intern linkstruktur. Det er alfa omega at den interne struktur er på plads, inden der begyndes at bygge eksterne links ind til siderne. Menustrukturen er en form for linkstruktur, men det er ikke nok. Nogle sider på din hjemmeside, ligger i undermenuer og derfor kan være gemt væk i flere step. Derfor er det vigtigt at du i dine tekster linker internt til vigtige undersider på din hjemmeside, og på den måde skaber god struktur, læs mere om interne links her.

    Kontakt mig gerne hvis du er interesseret ovenstående emne, eller har spørgsmål til din hjemmeside.