Blog

  • FAQ snippets tager mere plads i SERP og øger CTR!

    FAQ snippets tager mere plads i SERP og øger CTR!

    Der findes et hav af forskellige struktureret data elementer som har stor gav for et websites synlighed. Struktureret data er langt fra et nyt element, og har eksisteret i årevis. Strukturerede data elementer som schema.org og data-vocabulary.org bruges til at definere meningsfulde strukturer for markup-baserede applikationer på Internettet. Med den stigende brug og popularitet af schema.org, besluttede Google at fokusere udviklingen på udviklingen af schema.org Fra den 6. april 2020 er data-vocabulary.org markering ikke længere berettiget til at vise rich snippets i Google SERP.

    Dette indlæg handler om brugen af FAQ markup og hvilke fordele disse kan have. FAQ snippets vindere mere og mere frem og stjæler bl.a. plads fra konkurrenterne i SERP.

    Når man har sørget for at implementere struktureret data, kan man være så heldig at få sin hjemmeside vist i søgeresultaterne som et såkaldt rich snippet. Selvom at rich snippets ikke direkte gavner dine placeringer i søgeresultaterne, så har visninger af rich snippets alligevel en inddirekte effekt på placeringer, da specielt CTR, altså klikraten øges.

    Eksempel på FAQ snippets I SERP

    FAQ snippets, der – som navnet antyder – er i stand til at give brugerne svar på de spørgsmål, de stiller direkte i søgeresultaterne. Davidsenshop.dk har en flot rich snippets på FAQ, på søgningen trampolin:

    FAQ snippets tager mere plads i SERP og øger CTR!

    I Hesehus har vi fået Harald-nyborg.dk som kunde, og ligeså snart at løsningen går live ved os, vil FAQ på kategorier være tilgængeligt. Jeg vil senere hen komme med en opfølgning på hvad effekt der rent faktisk har.

  • Dinex B2B-webshop står nu for 70% af omsætningen

    Dinex B2B-webshop står nu for 70% af omsætningen

    For et par uger siden postede jeg dette på LinkedIn:

    “Der er gang i den ved Hesehus A/S, og vi skaber nogle vilde resultater! Vi arbejder med nogle af landets største e-commerceløsninger, både B2C og B2B. Fx har vi med vores kunde Dinex Group flyttet 30% af forretningen online i løbet af blot en måned. Tre af nøgleelementerne bag B2B-løsningen, der nu varetager 70% af omsætningen, er:


    – Brugervenlig bulk-bestilling
    – Fleksibel samspil mellem PIM, DAM og CMS

    Det er fedt at arbejde med dygtige og passionerede folk og ikke mindst skarpe kunder som VIL e-commerce!”

    Dinex B2B-webshop

    Se hele løsningen og Dinex webshop her.

    Less-is-more søgefunktion

    Og det er et projekt vi i Hesehus er stolte af. Ikke alene at vi sammen med kunden har flyttet den måde, at en (undskyld mig) ret konservativ målgruppe normalt handler på. Men bestemt også med det flotte resultat. Læs hele casen her.

     

    FAQ om Dinexs omsætning

    [raw]

    Hvor stor en procentdel omsætter Dinex for gennem webshoppen?

    Mere end 70%!

    Hvor meget af Dinexs omsætning var flyttet efter 1 måned?

    Mere end 30% af omsætningen var flyttet, efter løsningen havde været online i 1 måned!

    [/raw]

  • Forsøg: Indeksering af nye urls på website

    Forsøg: Indeksering af nye urls på website

    Rigtig mange som beskæftigere sig med SEO og generelt online markedsføring, er interesseret i hvordan Google som søgemaskine fungerer. Jeg vil i de kommende indlæg lave forskellige forsøg og beskrive resultaterne heraf i artikler på seomik.dk.

    Mange som udgiver indhold på internettet er meget interesseret i at få det indhold udgivet og tilmeldt Googles indeks hurtigst muligt. Derfor er der mange der stiller sig selv spørgsmålet når en ny artikel er udgivet “Hvorfor kan jeg ikke se min side i Googles søgeresultater?”. Det korte svar er at Googlebot ikke har været forbi den nye url endnu og at der går noget tid før det sker. Men hvordan får man så hurtigt muligt Google til det? Det har jeg lavet et lille forsøg på her. (det er kun de 2 omtalte urls der er testet med, og dermed kan der ikke drages en plausibel konklusion). Google har selv udgivet følgende artikel, om hvilke muligheder der er for at få indekseret en ny url.

    Muligheder for få Googlebot forbi et website:

    • Link eksternt fra en side som Googlebot ofte er forbi – det kan fx være at poste et tweet på Twitter.
    • Linke grundigt til url’en internt på siden
    • Indsend url’en i Google Search Console

    I dette indlæg er det den sidste mulighed jeg har undersøgt – at indsende en ny url i Google Search Console. Det er rigtig mange faktorer som spiller ind. Jo vigtigere og jo mere autoritet et websitet har, jo oftere er Googlebot forbi websitet.

    Forsøg:

    2 artikler er udgivet samme dag, d. 23/2-21, henholdsvis http://seomik.dk/84-apoteker-sammen/ og http://seomik.dk/b2b-webshop-i-luften/. Forskellen er at http://seomik.dk/b2b-webshop-i-luften/ er indsendt i Google search console til indeksering samme dag og http://seomik.dk/84-apoteker-sammen/ er der ikke gjort ydeligere ved, andet end at publicere artiklen. I Google Search console ser en anmodning således ud:

    Indeksering af nye urls på website

    Resultat:

    Overraskende nok er det url’en som IKKE er indsendt i Google Search Console, som er kommet i indeks – faktisk samme den som den er udgivet. (Det kan nemt tjekkes ved at skrive cache:url’en (i dette tilfælde cache:seomik.dk/84-apoteker-sammen)). Her ses det at url’en blev vist den 23. feb 2021 14:26:01 GMT.

    indekseret Google resultat 84 apoteker sammen

    Der kan være mange årsager til ovenstående resultat. Bl.a. at Googlebot tilfældigvis har været forbi websitet i det øjeblik at artiklen blev udgivet og fulgt et internt link på websitet. Artiklerne er udgivet med 30 minutters mellemrum og artiklen(seomik.dk/b2b-webshop-i-luften) som endnu IKKE er index, er udgivet først. Det bekræfter kun at det altså ikke altid er hurtigere at indsende en url i Google Search Console, end at lade Google finde den selv.

     

  • 84 apoteker sammen om webshop med receptpligtig medicin

    84 apoteker sammen om webshop med receptpligtig medicin

    dinApoteker vision fra start har været at skabe en high-end webshop, der giver kunderne den samme oplevelse af stærk faglighed og kvalificeret medicinsk rådgivning som man kan opleve det på sit lokale apotek. I løsningen har vi i Hesehus lagt vægt på at få webshoppen og det enkelte apotek til at spille sammen, så brugerne får en oplevelse af at have apoteket lige ved hånden – lokalt og på nettet – 24 timer i døgnet. Løsningen hedder dinApoteker.dk og sælger alt inden for håndkøbs medicin, håndsprit, mundbind, helse, mm. og kunden har ligeledes mulighed for at købe sin receptpligtig medicin online.

    I forbindelse med at skabe større synlighed og mere trafik til dinApoteker.dk, har vi i Hesehus lavet forskellige tiltag. Vi bl.a. løbende afholdt SEO-worksshops, udarbejdet søgeordsanalyse og med det stærke content team ved dinApoteker.dk, har vi haft løbende haft SEO sparring, som er resulterede i følgende case.

    B2C Case: Dinapoteker – Workshop med søgeordsanalyse og løbende SEO-sparring

    • Organisk trafik er blevet den trafikkilde som skaber mest trafik til siden!
    • Trafikken fra organisk trafik står nu for mere end 25% af onlineomsætningen!
    • Perioden 12/5-20 til 12/8-20 vs. 12/5-19 til 12/5-19 er organisk trafik steget med 806,46%!

    Første SEO-workshop blev afholdt d. 21/1-20 hvor søgeordsanalysen blev gennemgået. Siden der er der sket meget, som har påvirket søgeadfærden for specielt apoteksbranchen. Covid-19 har gjort at mange værnemidler er blevet efterspurgt i Google. Igennem løbende sparring har vi ændret fokus på relevante søgeord, og har været omstillingsparate til at imødekommer den anderledes søgeadfærd. Arbejdet med relevante søgeord og volumen på disse, har båret frugt. Organisk trafik steget med 806,46% i 12/5-20 til 12/8-20 vs. 12/5-19 til 12/5-19! Hvilket har betydet at organisk trafik nu står for mere end 25% af onlineomsætningen.

     

  • B2B webshop i luften – flyttede 30% af forretningen online i løbet af blot en måned!

    B2B webshop i luften – flyttede 30% af forretningen online i løbet af blot en måned!

    Vores kunde i Hesehus, Dinex, med en årlig omsætning på 1.5 mia. kr. på 16 markeder i både Europa, USA og Asien, har vi flyttet mere end 30% af al salg til online. Tidligere har det fungeret med salgsagenter rundt omkring i verden, som har modtaget kundernes ordre information. Men den nye løsning fra Hesehus, spare Dinex ikke blot en masse ressourcer, men har også øget omsætningen gevaldigt.

    Dinex er den danske producent og leverandør af innovative udstødningsprodukter og emissionssystemer. De er en af verdens absolut største spillere på det internationale OE- og eftermarked for tunge køretøjer. Selve virksomheden har adressen i Middelfart på fyn, men har kunder rundt omkring i hele verden.

    E-commerce og digitale værktøjer en central rolle

    E-commerce og digitale værktøjer spiller en helt central rolle for Dinex og som global aktør på automotive-markedet var var forventningerne til den nye B2B webshop løsning store. Med et stærk hold af udviklere og et skarpt design team har vi i Hesehus løftet opgaven, se iøvrigt vores andre b2b cases her. I dag kommer over 70% af Dinex’ omsætning og ordrer på eftermarkedet direkte fra den ambitiøse e-commerceløsning.

    I løsningen er der lagt vægt på følgende:

    • Less-is-more søgefunktion
    • Brugervenlige bulk-bestilling
    • Fleksible samspil mellem PIM system, DAM og CMS

    Du kan læse mere om løsningen her eller se den direkte på Dinex.net. En udtalelse fra Stefan Dolleris, som er E-commerce Manager hos Dinex lyder det bl.a.:

    I et kontinuerligt voksende, globalt marked er det essentielt for os med et globalt salgsværktøj, der reducerer time to market, og som kan benyttes af alle kunder på tværs af landegrænser og regioner. Den nye internationale B2B- webshop giver os mulighed for at være der, hvor kunderne er. Og kunderne kvitterede ved at tage hurtigt imod løsningen – endda så hurtigt, at vi kun én måned efter go live så 30% af salget på eftermarkedet gennemført i webshoppen.”

     

  • Prisfaldsudløser fra Raptor – personaliserings- og anbefalingsværktøjer

    Prisfaldsudløser fra Raptor – personaliserings- og anbefalingsværktøjer

    Raptor er et personaliserings- og anbefalingsværktøjer. Raptor indsamler og analyserer data for hver enkelt besøgende og forstår dennes adfærd og præferencer på tværs af platforme. Raptor indenholder et hav af muligheder og dette indlæg omhandler: Prisfaldsudløseren.

    Kunden har mere end 120 konceptbutikker i Nordeuropa og er et af de hurtigst voksende modemærker inden for international kurvet mode i de nordiske lande. Kundens shopshop er repræsenteret i 11 lande og sprogvariationer.

    Kunden har i længere tid benyttet rekommanderings-motoren Raptor. Kunden bruger flere forskellige adfærdsmæssige udløsere, herunder produktinteresse, kategoriinteresse, brandinteresse, forladt kurv og fokus i denne case har været prisfaldsudløseren.

    Hvad er en prisfaldsudløser?

    Prisfaldsudløseren sporer brugere, der har vist interesse for et produkt og registrerer, når produktet falder i pris.

    Prisfaldudløseren kan bruges på mange forskellige måder, fx når en abonnent viser interesse for et produkt, som senere falder i pris. Denne ændring vil udløse en e-mail, der giver brugeren besked om prisnedsættelsen. E-mailen sendes kun, hvis brugeren der abonnerer.

    Prisfaldsudløseren kan også udløse e-mails til abonnenter, der har placeret et produkt i deres kurv uden at gennemføre købet. Senere, hvis det samme produkt falder i pris, underretter det abonnenten via e-mail og fortæller dem, at et produkt i deres kurv er faldet i prisen.

    Pris er ofte den afgørende faktor, når brugerne beslutter ikke at købe et produkt. Derfor kan en reduktion i prisen ofte fungere som et sidste skub mod konvertering.

    Resultaterne

    I maj og juni 2020 sendte kunden mere end 28.000 prisfald-trigger-e-mails på tværs af alle deres markeder. I løbet af maj måned sendte kunden i alt mere end 111.000 e-mails med en gennemsnitlig åben rate på mere end 55%. Den maksimale åbne rate var mere end 63% på et marked. I maj var den gennemsnitlige konverteringskurs 6,70%, men på et marked var konverteringsraten på hele 8,30%.

    Prisfaldsudløseren er et fremragende værktøj til at underrette abonnenterne om en prisnedsættelse på et produkt, især hvis de tidligere har vist interesse for produktet. Prisfaldsudløseren er blot en af de mange funktioner som er muligt med Raptor. Vi har hjulpet mange kunder i gang med

  • Betalinger uden SCA afvises – Stor ændring for webshops

    Betalinger uden SCA afvises – Stor ændring for webshops

    Der er flere og flere som forsøger at hacke diverse internet butikker, og derfor skærpes kravene omkring sikkerheden. Fra i dag d. 11. januar 2021 skal netbutikker leve op til SCA-betalinger med ekstra sikkerhedskrav ellers vil betalingerne blive afvist.

    I dag d. 11. januar 2021 bliver de nye sikkerhedskrav til online kortbetalinger til virkelighed. Den sikre kundeidentifikation – SCA, Sikker Kunde Autentifikation – kræver, at kunden identificerer sig med enten NemId eller en selvvalgt kode, og at netbutikken har aktiveret 3D Secure i deres betalingsløsning.

    Siden begyndelsen af november har Nets og bankerne slået den funktion til, men det er først fra i dag d. 11. januar, at det bliver et krav at alle danske webshops skal have det. Langt de fleste netbutikker er klar efter de mange SCA-omtaler i løbet 2020.

    Hvad betyder SCA for din webshop og hvad kan du gøre?

    Mange spår at kunden i den enkelte webshop kan risikere at forlade kurven, da SCA besværliggøre processen. Hvis en kunde i en hvilken som helst webshop møder en barriere, i større eller mindre grad, kan kunden risikere at find et alternativ sted at handle. Derfor er min anbefaling at lave små ændringer på steppet “betalingsmetode”, så fx Mobilepay eller Apple Pay er valgt som default, i stedet for betalingskort. Det kan i første omgang “rede” transaktionen.

  • Url med eller uden trailing slash? Undgå duplikeret indhold!

    Url med eller uden trailing slash? Undgå duplikeret indhold!

    En af de helt store indekserings syndere er duplikeret indhold. Det er en udfordring for rigtig mange hjemmesider og mange web-ansvarlige kæmper med at komme duplikerede indhold til livs. Specielt en specifik problematik kan skabe en masse duplikeret indhold, som kan give alvorlige problemer i søgeresultaterne. Det er problematikken omkring trailing slash, også kendt som stråstreg på dansk. Valget om en url skal være med eller uden stråstreg skal tages og det er vigtigt at det kun er en af versionerne som svare 200 succes.

    Hvad er bedst med eller uden skråstreg (trailing slash)?

    En url svarer med forskellige statuskoder og alt efter som de svarer korrekt og/eller om de skal indekeres i Google. Google indeksere som udgangspunkt kun urls der svarer succes 200. Men hvad sker der hvis samme url svare succes 200? – så har du duplikeret indhold.
    Hvis du kan tilgå en hjemmesideadresse på dit website, uanset om du sætter en skråstreg til slut på URL eller fjerner den, og uden at du bliver redirectet (omdirigeret), har du duplikeret indhold på din hjemmeside.

    Google vil altid vise brugerne det bedste resultat i enhver søgning, men hvis du har en stor mængde duplikeret indhold, kan Google og andre søgemaskiner risikere at straffe din side og dermed vil du have svære forudsætninger for at ranke.
    Problemet opstår i det, at samme URL svarer og kan læses både med og uden / (stråstreg) – det vil sige, at der findes to forskellige versioner – af samme indhold, da begge URLs kan svare med en statuskode 200 OK.

    Undgå duplikeret indhold ved at redirecte

    Det er egentligt ret simpelt – redirect alle urls automatisk. Om du vælger at køre enten med eller uden trailing slash (skråstreg) er ligegyldigt, det er bare vigtigt at man er konsekvent og at man gør det gennem hele websitet.

    Helt konkret betyder det at følgende URL: http://seomik.dk/omraader/linkbuilding
    Automatisk bliver 301 redirectes til følgende URL: http://seomik.dk/omraader/linkbuilding/

    Ovenstående formel kan gennemtvinges på hele websitet som en stringent regel, der altid skal overholdes. Dette kan gøres i din .htaccesss, hvis du kører apache (PHP), kører du ASP, sker det i ISS’en.

    JohnMuller har også et statement omkring trailing slash:

    John Mu trailing slash

    Held og lykke med at få al duplikeret indhold ryddet af vejen 🙂

  • Coronakrisens påvirkning på SEO og organiske resultater

    Coronakrisens påvirkning på SEO og organiske resultater

    Siden marts måned, hvor Danmark og store dele af verden har været lukket ned, har verden forandret sig. Det er naturligvis covid-19, bedre kendt som Coronavirus, som jeg henviser til. Det har store konsekvenser for mange fysiske forretninger, som der har måtte lukke for offentligheden, arrangementer er enten blevet aflyset eller ændres fra fysiske arrangementer til online events. Ligesom vi har oplevet store ændringer i den offline verden, har den online verden heller ikke stået stille.

    Google informerer om COVID-19

    Google har taget flere initiativer i brug og gør rigtig mange ting for at informere brugerne om COVID-19. Fx ved en søgning på ”tandlæge” viser Google nu dette billede, med oplysninger om  ”Information om COVID-19”

    Information om COVID-19

    Ligeledes er Schema.org kommet med en opdatering – version 7.0, hvor der er tilføjet en række data punkter, der kan bruges til at kommunikere ændringer i et struktureret data format. Der er bl.a. tale om følgende objekter

    • SpecialAnnouncement

    Med dette objekt kan du lave simple datostemplede annonceringer for at opdatere om en bestemt situation – f.eks. den nuværende Corona-krise. Der kan også inkluderes links til f.eks. lukning af institutioner, transport, karantæner osv.

    • CovidTestingFacility

    Dette objekt er henvendt til testklinikker og her kan test-faciliteter angives – uanset om de er en del at et almindeligt fast beredskab, eller midlertidige i forbindelse med f.eks. det nuværende Corona udbrud.

    • Moved

    Dette objekt er meget relevant for eventbranchen og det er muligt at angive om et event eller et arrangement er flyttet – f.eks. fra en fysisk placering til online.

    • EventAttendanceMode

    I forlængelse af ovenstående objekt kan man med dette objekt angive om et arrangement er off-line, on-line eller en blanding heraf. De har ligeledes annonceret, at de vil fortsætte med at lave relevante justeringer, under krisen, så der bliver mulighed for at kommunikere godt struktureret data ud, under COVID-19.

    Søgning relateret til Coronavirus eksploderet – fx på Håndsprit

    Når vi ser på søgninger relateret til coronavirussen, er der flere søgnigner der er eksploderet. Fx søgningen på ”håndsprit” har nu en månedlig søgning på 60.500 – det er alene søgninger fra Danmark, hvor der før COVID-19 blot var 1.600 søgninger!

    Generelt set har Google har stor fokus på at informere kunder omkring Corona, hvilket har været meget brugbart for mange brugere verden over.

     

  • Valg af webserver i forhold til performance

    Valg af webserver i forhold til performance

    Der findes et hav af muligheder for at tjekke hvordan en site performer. SEO branchens enevældige konge Google har som bekendt lavet performanceværktøjet Google PageSpeed ​​Insights. Værktøjet hjælper nemt med at identificere måder til at gøre dit websted hurtigere og mere mobilvenligt, ved at følge deres anbefalinger. Fra 2018 beregnes hastighedsresultaterne PageSpeed ​​Insights fra Lighthouse, som er deres open source værktøj.

    Næsten alle hastighedstest-værktøjer (paradoksalt nok ikke Google pagespeed insight) giver dig mulighed for at vælge mellem forskellige teststeder rundt om i verden, og det har stor betydning. Årsagen til dette er at i forhold til datacenteret, hvor dit website hostes, og brugernes lokation, handeler om at datoen skal sende længere. Det er fx faktorerne TTFB, netværk latens, FID og mange flere, der bliver påvirker. CDN kan spille en stor rolle, da datoen liver præsenteret fra det datacenter der ligger tættes på.
    En god måde til at se hvordan CDN’en har en indvirkning websted er fx at deaktivere din CDN midlertidigt og tjekke scoren uden CDB, for virkelig at se forskellen.

    Jeg har lavet en test på SEOmik.dk og resultatet er overraskende. Jeg har på de 2 test, testet samme website, på 2 forskellige servere, igennem Google pagespeed insight. Første screenshot er fra da sitet er hosted ved Kinsta med CDN og andet screenshot er fra Unoeuro uden CDN. (Der er dog mange andre faktorer på et server setup, end CDN).

    Performance test i forhold til webserver

    Pagespeed SEOmik kinsta vs. unoeuro

    Som det ses score siden overraskende nok langt bedre score på Unoeuro host, kontra Kinsta. Som tidligere nævnt er det ikke muligt at ændre lokation i Google pagespeed insight, og den måling bliver kørt fra USA. Derfor er det endnu mere overraskende at min test viser ovenstående resultat.

    Så det er vigtigt at afprøve dit websted både fra et sted, der ligger tæt på dit datacenter og et langt væk. Dette vil også hjælpe dig med at se, hvor meget af en indvirkning CDN’en har på dit WordPress-websted. Du kan også deaktivere din CDN midlertidigt og genprøve uden virkelig at se forskellen.