Blog

  • Skab tryghed på din hjemmeside!

    Skab tryghed på din hjemmeside!

    Nu tænker du sikkert, “endnu en artikel om tryghed på hjemmeside, det har vi da læst så meget om” og ja bl.a. i artiklerne reklamer med sikker handel på din webshop, er din webshop tilmeldt e-mærket og artiklen om reputation management. Men denne artikel handler ganske enkelt om hvordan du igennem tekst skaber tryghed ved dine besøgende. Der er mange måde at skabe tryghed gennem tekst, og umiddelbart ingen facit. En hjemmeside som festkomikeren.dk, der bl.a. tilbyder underholdning til konfirmation og en masse andet underholdning, har en landingsside omkring tryghed, som han kalder tryghedsgaranti. Tryghedsgarantien består af 4 elementer, som er prisgaranti på alle former for underholdning, hvilket vil sige at hvis du finder en tilsvarende professionel komiker som tilbyder de samme former for underholdning, matcher festkomikeren.dk prisen. Leverings og service garanti, hvilket betyder at festkomikeren altid kommer til den aftalte tid – hvis ikke, kvitteres der med et gavekort. Servicegarantien består af personlig rådgivning, hvilket giver dig mulighed for at booke en gratis rådgivningssession, hvor du kan få besvaret alle de spørgsmål, som du kunne have. Sidst men ikk mindst er der kvalitetsgaranti, hvilket omfatter at hver kunde, efter et arrangement skal svare på en række spørgsmål om arrangementet, og vurdere oplægget. Siden benytter et system som hedder Net Promoter Score, der er en måde at måle kundeloyalitet og dermed også få en indikation for kvaliteten fra den enkelte kunde. Nye kunder har altså mulighed for at læse om tidligere arrangementer og afstemme forventningerne.

    Tryghed og tillid skaber mere salg

    Det er ikke raketvidenskab og sådan har det altid været med salg. Dog er der mange måder at vække kundes tillid på, hvilket er belyst i ovenstående tekst og artikler som der henvises til. Men noget så simpelt som adresse, cvr nummer, mail og ikke mindst et billede af personen eller personerne bag siden, er også en stor tillidsskaber.

  • Landingsside til hvert enkelt søgeord – er det nødvendigt?

    Landingsside til hvert enkelt søgeord – er det nødvendigt?

    I dette indlæg vil jeg komme ind på hvad en landingsside er og om det er nødvendigt at oprette landingssider for hvert enkelt søgeord. Ligeledes vil jeg komme ind på hvordan Google opfatter en hjemmeside og hvad der er vigtigt – læs med her.

    VI har i tidligere indlæg koncenteret os om en del onpage optimeringer, så som internlinkstruktur, hjemmesidens hastighed, h-tags og meget mere. I dette indlæg tager vi fat om landingssider og finder ud af hvordan vi bedst optimere dem. En landingssider er kort sagt den side som brugeren lander ind på. Mange som ikke har forstand på SEO og hjemmesider generelt vil mene at forside absolute er den vigtigste. Det er langt fra sådan i de fleste tilfælde. En hjemmeside består af en lang række forskellige sider, og her er det vigtigt at tænke på at hver enkel side skal kunne stå alene. I mit tilfælde har jeg en lang række søgeord som jeg ønsker at være synlig på, og har oprette specifikke landingssider til disse. F.eks. søgeordet “Linkbuilding”, som iøvrigt er ekstrem konkurrenceplaget, har jeg lavet landingssiden seomik.dk/omraader/linkbuilding. Her er mit fokussøgeord “Linkbuilding”, og klart det ord der fokuseres mest på. Her bruger jeg ordet i starten af overskriften, som er angivet i h1-tags, og selve teksten starter også med ordet Linkbuilding og handler sjovt nok også om linkbuilding. Det er klar min anbefaling at lave en landingsside til hvert enkelt søgeord, hvis man vil have nogle forhåbninger om at ranke i Google.

    Hver tjeneste eller service bør have unik landingsside

    Der findes mange håndværker som tilbyder forskellige former for arbejdskraft, og her er det vigtigt at de opretter en landingsside for hvert enkelt søgeord. En side som gør det rigtig godt er koebenhavn-laasesmed.dk, hvor et af fokussøgeordene er “låsesmed københavn“, og her har de ladet forsiden været landingssiden for dette søgeord også. Hvilket også er en smart idé, da forside automatisk betragtes som den stærkeste side på dit website. Derudover har koebenhavn-laasesmed.dk en lang række andre landingssider til deres forskellige søgeord.

  • Kan drag and drop builder hjemmesider ranke i Google?

    Kan drag and drop builder hjemmesider ranke i Google?

    Der finder efter hånden et hav af forskellige muligheder for at lave sin egen hjemmeside. I tidligere indlæg har jeg beskrevet fordelene ved WordPress og andre kendte CMS. I dette indlæg vil jeg komme nærmere ind på de mange drag and drop website som der finde. Fordelen ved de mange drag and drop muligheder, er at du gratis kan udgive et en hjemmeside og og skabe trafik til den. Men det store spørgsmål er så om disse hjemmesider har mulighed for at ranke? Det har jeg taget et kig på i denne artikel, læs med her.

    En drag and drop builder er en hjemmeside platform, hvor det ikke kræver nogen former for webudvikling kompetencer. Weebly.com, wix.com, jimbo.com og jeg kunne blive ved. De 3 nævnte alle drag and drop website builder, hvor Wix vel nok at det mest kendte. Wix.com er en cloudbaseret platform for webudvikling inden for drag and drop. Platformen har flere millioner brugere verden over, og er den mest benyttede cloudbaseret platform for simple drag and drog muligheder. Platformen fokusere på at gøre det så nemt for den enkelte kunde som muligt, at lave en flot, professionel tilstedeværelse på nettet. Problemer disse drag and drop builder, var før i tiden at Google ikke kunne læse indholdet af siden. Det var da systemer var bygget op omkring flash teknologien, hvilket ikke kunne læses af søgemaskinerne. Det ikke tilfælder længere og langt de fleste sider er lavet i html5 som let og enkelt kan indlæses af Google.

    Man hvad skal du så vælge af platform?

    Jeg er stadig størt fan af WordPress, hvor mulighederne er langt større. Det betyder dog ikke at drag and drop websites ikke fungere. Men i WordPress har du plugins som visual composer og beaver builder fungere på næsten samme måde.

  • 3uudnyttede skema markup muligheder, der påvirker SEO

    3uudnyttede skema markup muligheder, der påvirker SEO

    Vi har tidligere på bloggen beskrevet mulighederne Schema optimering eller struktureret data i dette indlæg. Her vil jeg kigge nærmere på 4 uudnyttede muligheder der direkte påvirker SEO på et website. VI ved allerede at strukturerede data i formatet Schema markup kan have flere fordele, når det gælder søgemaskine optimering (SEO). Selvom det ikke er en direkte rankingsfaktor, hjælper det indirekte dit website med bedre placeringer.

    Som nævnt i tidligere giver strukturerede data langt bedre muligheder for at søgemaskinerne kan nemt læse og genkende dit indhold på siden.
    Potentialt set giver det større muligheder for at få  uddrag og vidensgraf (fx. rich snippets (uddrag), knowledge graph(vidensgraf)) i Google SERP. Det kan forbedre din synlighed og øge din organiske klikfrekvens. Nogle sociale medier som f.eks. Pinterest, bruger schema markup. Pinterest udnytter markup, som f.eks. Produkt- og opskriftsplanlægning.

    Rigtig mange hjemmesider bruger allerede schema markup, og i mange WordPress temaer har det inkluderet. Men disse 4 nedestående muligheder er ofte overset, og dem kan du med fordel implementere.

    De 4 schema markup muligheder som du bør implementere

    Organization schema markup
    Organisationsskema markup er et af de elementer, som Google bruger som reference for brandinformation i de såkaldte Knowledge Graph(informationer som bliver vist ved en brand eller personsøgning i højre side af Google).

    Tilføj “alternateNames”. Hvis dit produkt eller brandnavn søges ofte med forskellige variationer, er det en fantastisk måde at hjælpe Google med at forstå disse variationer og sikre, at din Knowledge Graph vises for disse variationer. Jeg har arbejdet med en kunde som tilbyder låseservice på Amager, og her har Organization schema markup bidraget positivt til deres fremtoning på Google my business.

    Schema person markup på medarbejderprofiler
    På rigtig mange hjemmesider vises medarbejderprofiler til deres om sider. Der er mulighed for at markere disse oplysninger, som ofte indeholder medarbejderens navn, titel og billede, og nogle gange en kort beskrivelse af personens arbejdsopgaver, med schema Person markup Det bidrager til at vise vigtige resultater for dine medarbejdere og virksomheden generelt.

    ImageGallery schema markup
    “imageGallery” schema markup er en stor mulighed for at markere alle billeder. Dette kan have en positiv påvirkning for dine produktsider, hvor der normalt er et  billedgalleri, der viser fire eller fem billeder. Det giver Google mulighed for nemt at genkende de forskellige billeder og bruge dem til forskellige typer resultater, og især billederesultat søgning.

     

  • Begynderseodagen afholdt med succes!

    Begynderseodagen afholdt med succes!

    Onsdag d. 17/1 blev Begynderseodagen afholdt på kontoret i Bondtofte & Co. Det er ingen hemmelighed at Bondtofte & Co. for alvor er kommet på banen som en kursusvirksomhed, da dette var fjerde afholdte kursus. Udover Begynderseodagen, afholder vi løbende Linkdagen, hvor det udelukkende er Henrik Bondtofte som underviser. Læs mere på Linkdagen.dk, og hold øje med næste event.

    Begynderseodagen går i sin enkelhed ud på at den enkelte kursist bliver godt og grundig rustet til at håndtere de grundlæggende aspekter i SEO. Dagen er skruet sammen således at undervisning tager udgangspunkt i en præsentation som er delt op i disse 14 punkter:

    1. Om
    2. Hvad er seo
    3. Relevans gennem søgeord
    4. Opgave
    5. Autoritet
    6. Indhold
    7. Opgave
    8. Links
    9. Opgave
    10. Duplicate content
    11. Hastighed
    12. Spørgsmål og svar fra Henrik
    13. User Engagement
    14. Det mobile Google

    Som den skarpe læser har set, indgår der 3 opgaver undervejs, hvor kursister får mulighed for at arbejde med deres eget site, og få råd og vejledning hertil. I første opgave tager vi udgangspunkt i Keywordplanner som findes i Google AdWords. Her tager vi et kig på søgeordsanalyse, og kursisterne får de nødvendige værktøjer til at benytte dette værktøj. I opgave nummer 2 tager vi et grundigt kig på SEO værktøjet Screaming Frog SEO-spider, som er uundværligt når de interne SEO opgaver skal optimeres. I opgave 3 kigger vi nærmere på SEO værktøjet Ahref.com, som er et enormt værktøj og uden tvivl et enormt godt værktøj.

    Af deltager kan blandt nævnt Piedi som sælger italienske designer støvler, Gsmteknik, som sælger alt inden for alarmer, Blommestlyst-kro og Bubetti som er virksomheden bag den velkendte Bubetti støvle.

    Udover en masse brugbar viden inden for SEO, får hver enkel kursist et eksemplar af Linkbuildingbogen, samt første måned gratis i Linkklubben.

    Hold jer opdateret på begynderseodagen.dk, inden længe vil næste kursus blive annonceret.

  • Længere beskrivelser i SERP?

    Længere beskrivelser i SERP?

    I mit tidligere indlæg omkring optimering af meta data fra Google search console, beskrev jeg hvordan du ved hjælp fra dataen i Google search console, kunne filtrere mellem 4 punker, som er Klik, Eksponeringer, CTR og Placering. Her kunne du få data om hvilke forespørgsler en kunde har søgt på, for at lande ind på din hjemmeside. Du kan altså se hvor mange klik en enkel forespørgsel har fået: hvor mange eksponeringer, og hvilke CTR(Click through rate) en given forespørgsel har fået ud fra X placering. Google har netop meldt ud at længden på beskrivelserne i SERP bliver længere, men der er et lille MEN – læs med her og hør hvad det er.

    Title og meta beskrivelsen har altid været en stor del af Googles søgeresultat også kaldet SERP. META-description, som det hedder, er den beskrivende tekst, der vises under den klikbare titel i sort og selve websitets URL i grøn og i toppen titlen for websitet i blå. Se eksempel på seomik her:

    seomik serp

    Der er ingen tvivl om at Google har magten indenfor søgemaskiner, og kan sætte dagsordenen. Google måler ikke i antal tegn, men i pixel – altså bredden. Det betyder at du skal holde dig mellem 400-940 pixels, svarende til godt 70-156 karakterer. Efter den nye udmelding kan disse udvidede META-beskrivelser blive helt op til 320 karakterer – altså over dobbelt så lang som den maksimum længde, vi kender i dag.

    Google har officielt meldt ud, at der er mere plads til META-descriptions, men fortæller også, at udviklere ikke skal gøre disse længere, da præsentationen og udformningen af de udvidede beskrivelser er et dynamisk tiltag. Det vil sige at længere beskrivelser udformes direkte med udgangspunkt i det indhold, der allerede er på hjemmesiden. Spørgsmålet om at undlade at udfylde metabeskrvielse, og lade Google udvælge lader jeg stå i det uvisse, da det stadig er en ny udmelding.

    En kunde som har arbejdet med CTR og deres placeringer i Google er Lokalebasen, som udlejer erhvervslokaler. Løbende har vi holdt øje med deres placeringer og udvikling i Google search console. Hverken Lokalebasens, eller den svenske udgave Matchsoffice, med søgningen på “hyra butikslokaler” er SERP pt. ikke udvidet, og vi afventer på at Google crawler siden igen.

    lokalebasen serp

  • Optimere dine meta titler og meta beskrivelser

    Optimere dine meta titler og meta beskrivelser

    En ting som er vigtig når vi snakker søgemaskineoptimering, er at have styr på sine meta titler og meta beskrivelser. Det er trods alt disse elementer der skal vække opsigt for brugeren og få dem til at klikke ind på hjemmesiden. For at alle lige er med, er meta titel den overskrift som vises i blå ved et Google resultat og beskrivelsen vises med sort tekst. Imellem står url’en på selve hjemmesiden i grøn, se eksempel her:

    seomik serp

    I dette indlæg giver jeg et par tips til hvordan I kan optimere jeres meta titler og meta beskrivelser i forhold til den data i har fra Google Seach Console, læs med her.

    Brug din data fra Google Search Console effektivt

    Google Seach Console er et gratis og virkeligt brugbart værktøj fra Google. Nogle af jer kan måske huske Google webmaster tool, som det hed i gamle dage. Google Seach Console er det nye Webmaster tool, og alle de gamle funktioner som du have i webmaster tool, har du stadigvæk, plus mange flere. I dette indlæg skal vi arbejde med dataen, fra punktet “Søgetrafik”, og underpunktet “Søg i analytics”. Her er det muligt at filtrere mellem 4 punker, som er Klik, Eksponeringer, CTR og Placering.  Når disse punkter er klikket af, får du data om hvilke forespørgsler en kunde har søgt på, for at lande ind på din hjemmeside. Du kan altså se hvor mange klik en enkel forespørgsel har fået: hvor mange eksponeringer, og hvilke CTR(Click through rate) en given forespørgsel har fået ud fra X placering.

    Der finde en lang række professionelle undersøgelser, som giver deres bud på hvad en CTR skal ligge på, ud for en given placering. Se f.eks. denne artikel fra ignitevisibility.com, som har data fra Google Click-Through Rates i 2017 udfra placering.

    Jeg har hjulpet en lang række af vores kunder med at undersøge denne data. Bl.a. en kunde som sælger typehuse, hvor vi har haft stor succes med at øge CTR på forskellige placeringer og dermed også deres positioner i Googles søgeresulstater.

  • Hosting løsning – hvad skal du overveje?

    Hosting løsning – hvad skal du overveje?

    Der findes i dag utrolig mange løsninger hvad der angår hosting af et website. I denne artikel tager vi et kig på hvilke løsning du skal vælge og hvad du skal være opmærksom på. For det er nemlig ikke helt ligegyldigt hvilken udbyder du vælger, der findes udbydere som er bedre til at hoste webshops, bedre til at hoste et form for CMS, og mange andre fordele ved de forskellige udbydere – læs med her.

    I danmark kan der blandt andet nævnes one.com, Dandomain, Unoeuro og Powerhosting, som de mere kendte løsningerne. Fælles for alle disse er at de tilbyder en full hostingløsning, hvor der er mulighed for at at købe domæne, webhotel og database samlet. Af disse 4 vil jeg klart anbefale Unoeuro, da løsningen er stabil, billig og let tilgængelig. Udover disse løsninger findes der også mere specifikke hostingudbydere som henvender sig WordPress CMS, som jeg arbejder meget i. Vores vin webshop vindoro, er blandt andet hostet hos WPengine.

    Kig efter disse specifikationer når du vælger hosting:

    • SSL certifikat og opsætning. Undersøg mulighederne for SSL certifikat, da det kræves ved https løsninger. Læs evt. mit indlæg om https vs. http.
    • http/2. Den nye standard inden for http levering af en hjemmeside. Det spiller en stor rolle for stabiliteten og hastigheden af hjemmesiden.
    • PHP 7 – rigtig mange hjemmesider er bygget i PHP, og med den nye PHP 7 standard leveres hjemmesiden eller webshoppen mere stabilt og med højere hastighed.
    • CDN (Content Delivery Network) – CDN sørger for at dit indhold bliver serveret fra forskellige servere i forskellige lande, sørger samtidige for at dit website bliver præsenteret fra en en server i nærheden af dine brugere!
    • Serverside objekt caching – Få cachet dit website serverside, en hurtig og effektiv form for caching intet plugin kan hamle op med.

    Til mange af mine egne løsninger bruger jeg WPengine, som er en løsning som er beregnet til WordPress løsninger. Udover ovenstående fordele, tages der automatisk backup, advarsel om plugins med sikkerhedsfarenotifikationer, SFTP, som er en mere sikker form for FTP-adgang. Ved Bondtofte & Co. tilbyder vi Wpengine hosting løsninger til vores kunder og du kan læse mere om løsningen på vores side.

     

  • Nye tiltag i Bondtofte og Co.

    Nye tiltag i Bondtofte og Co.

    Rigtig mange har allerede prøvet vores danske link klub, Linkklubben.dk. Kort fortalt går linkklubben ud på at du som bruger tilmelder dig klubben og hver eneste måned modtager 4 link tips, inklusiv en meget udførlig guide. Klubben henvender sig til enhver virksomhed som ønsker mere synlighed i de organiske søgeresultater. Det kræver absolute ingen teknisk baggrund at udføre de 4 linkmuligheder. Links fungere på den måde, at Google crawler alle internettes sider, og så snart der er et link, stopper Google op og ser linket som en anbefaling eller en anmeldelse. Jo flere relevante links til en hjemmeside, jo flere “anbefalinger” og jo højere placeringer i søgemaskinerne. I linkklubben prøver vi at finde de muligheder, som er relevante for flest mulige medlemmer. Det kan ikke undgåes at der vil komme muligheder som ikke vil være 100% relevante for netop din forretning, men vi garantere at der som minimum vil være 2, i de fleste tilfælde 3 linkmuligheder i hver eneste mail, som du kan benytte måned efter måned!

    Stor succes med dansk linkklub

    Efter mere end halvanden år med mange tilfredse kunder i den danske linkklub, har vi for fem måneder siden lanceret den svenske linkklub, hvor I ligeledes får tilsendt 4 svenske link muligheder, hver måned. Den svenske linkklub er lanceret på både det danske og svenske sprog, så hvis du sidder i en dansk virksomhed, med svenske medarbejdere kan du med fordel bestille linkklubben på svensk. Svenske linkmuligheder på dansk, findes her.

    Tysk linkklub netop lanceret

    På baggrund af de tidligere erfaringer med linkklubber, henvendt til de forskellige lande, har vi netop lanceret den tyske linkklub, som ikke overraskende giver vores kunder 4 linkmuligheder, henvendt til det tyske marked. Få tyske linkmuligheder på dansk her.

    Med disse 3 produkter har I som virksomhed mulighed for at bidrage positivt til jeres placeringer søgemaskiner i norden. Kombinationen med fokuseret linkbuilding og linkklubben, har skabt rigtig gode resultater for mange kunder. Klik dig ind på de forskellige klubber ovenfor, og læs mere om de forskellige.

  • Vælg det rette farvevalg til din webshop

    Vælg det rette farvevalg til din webshop

    I forbindelse med at lave eller få lavet sin første webshop er der mange valg som skal træffes. Et af dem er farve valget til shoppen, og hvilket miljø man ønske at skabe. Det er nemlig ikke helt ligegyldigt, hvilke farver der er på din webshop, i dette indlæg giver jeg et par gode tips til hvad de forskellige farver signalere for en besøgende og få gode råd til, hvordan du vælger det rigtige miljø til din forretning, læs med her.

    Farvevalget på en webshop bør ikke bare træffes ud fra beslutningen om hvilke farver man godt kan lide som person, eller som man mener vil virker. Farverne påvirker din hjerne det har utallige studier vist. Farven på kanpper og vigtige punkter på en hjemmeside, har en direkte indflydelse på vores købsmønster, og derfor er det ikke for sjov at mange af de helt store virksomheder vælger den samme farve til deres shop eller hjemmeside

    Farverne påvirker vores indre system, og giver os en særlig stemning, som kan give os lyst til at købe. Et godt tip er at tjekke konkurrenterne i markedet, og se hvilke farver de benytter. Derudover er der også farver som passer til til forskellige brancher, hvor man ofte ser webshops som henvender sig til børn, med meget kraftige farver, og webshops som henvender sig B2B markedet er mere rene og klare farver. Ens for alle webshops er at call to actions knapperne, skal have kontraster. Det er vigtigt, at den potentielle kunde ikke skal tænke over, hvor han eller hun skal klikke for at købe produktet – ellers risikerer du at gå glip af salget. Der findes en lang række værktøjer og internettjenester som hjælper dig med at finde farver som komplementer hinanden godt.

    Gode værktøjer til at vælge farver:

    https://color.hailpixel.com/

    http://paletton.com/

    http://www.colourlovers.com/

    Jeg har hjulpet webshoppen Skiltex.dk, som sælger skilte, displays og messeudstyr til andre virksomeheder. Webshoppen henvender sig udelukkende til b2b markedet, og har derfor valgt at holde farverne blå og hvide farver, altså de klare og rene farver.